روزنامه نیویورک تایمز نوشت با گذشت یک سال از تشکیل ائتلاف ضد داعش، متحدان عرب آمریکا در این ائتلاف خود را از آن کنار کشیده اند.

واحد مرکزی خبر نوشت: این روزنامه امریکایی در شماره امروز خود در اینترنت در گزارشی به قلم اریک اشمیت و مایکل آر گوردون نوشت: در حالی که آمریکا خود را برای شدت بخشیدن به حملات هوایی علیه گروه داعش در سوریه آماده می کند، متحدان عرب واشنگتن که یک سال قبل هواپیماهای خود را با شور و شوق برای ماموریت های اولیه می فرستادند، عمدتا خود را از این کارزار کنار کشیده اند. 
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در راس نیروهای هوایی کشورهای عربی بود که جنگنده های آنها در روزهای نخست تشکیل ائتلاف در کنار جنگنده های آمریکایی به پرواز در می آمدند تا این نمایش مهمی از همبستگی در برابر گروه موسوم به داعش باشد. فرماندهان ارشد مانند ژنرال لوید جی استین سوم ، که بر عملیات در سوریه و عراق نظارت داشت،‌ هنوز از مشارکت کشورهای عرب در این جنگ تمجید می کند. اما در حالی که آمریکا وارد مرحله حساسی از جنگ در سوریه می شود و به سربازان عملیات ویژه دستور داده است از نیروهای شورشی حمایت کنند و در حالی که 24 فروند هواپیمای جنگی نیز به ترکیه فرستاده است ، این جنگ هوایی به یک جنگ تماما آمریکایی تبدیل شده است. 
مقامات آمریکایی کوشیده بودند این تصور شکل نگیرد که حملات هوایی به داعش در عراق و سوریه یک جنگ عمدتا آمریکایی است اما به نظر می رسد دغدغه بیشتر رهبران کشورهای خلیج فارس حمایت از شورشیانی است که با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه می جنگند. حالا برخی از این مقامات با تاسف می گویند شرکای عرب بی سر و صدا آمریکا را تنها گذاشته اند تا بار اصلی جنگ هوایی در سوریه را در بر دوش بگیرد. 
بیشتر حملات هوایی در سوریه در یک سال گذشته توسط آمریکا انجام گرفته است و دیگر کشورهای متحد تمرکز خود را بر هدف قرار دادن داعش در عراق معطوف کرده اند. 
این روزنامه نوشت عربستان سعودی و امارات عربی متحده بیشتر هواپیماهای خود را در جنگ علیه حوثی های تحت حمایت ایران در یمن به کار گرفته اند. به گفته مقامات ائتلاف ، اردن پس از اعدام وحشتناک یکی از خلبانان این کشور به دست داعش ، و به نشانه همبستگی با سعودی ها، پروازهای جنگی خود را به یمن متمرکز کرده است. جت های بحرین آخرین بار در ماه فوریه به اهدافی در سوریه حمله کردند. قطر نیز بر فراز سوریه فقط پروازهای شناسایی دارد و نقش آن محدود است. 
ژنرال چارلز کیو براون پسر ، که فرمادهی جنگ هوایی را از یک مرکز فرماندهی 60 میلیون دلاری در پایگاه هوایی بزرگ العدید در قطر بر عهده دارد، درباره متحدان عرب واشنگتن گفت:«آنها همگی به کارهای دیگر مشغولند. یمن هدف اصلی آنهاست.» وی افزود این متحدان هنوز هم گاهی در سوریه پرواز می کنند و به جت های آمریکایی اجازه می دهند از پایگاههای آنها استفاده کنند.
بر اساس اطلاعاتی که مقامات ائتلاف هفته گذشته منتشر کردند، امارات عربی متحده آخرین بار در ماه مارس در سوریه حملات هوایی داشت؛ اردن ماه اوت، و عربستان هم ماه سپتامبر. اما متحدان عرب تاکید می کنند به رغم اینکه فعالیت آنها کمتر شده است، هنوز هم نقش نظامی اساسی در این جنگ دارند.
مشارکت متحدان غربی ، مانند فرانسه و استرالیا، نیز محدود بوده است. آنها حملات اندک و پراکنده ای در سوریه داشته اند، اما بخش اعظم قدرت آتش خود را برای اهداف داعش در عراق نگه داشته اند. ژوستین ترودیو نخست وزیر جدید کانادا اعلام کرده است به وعده مبارزات انتخاباتی خود عمل خواهد کرد و به نقش اوتاوا در کارزار هوایی به طور کامل پایان خواهد داد. همچنین به نظر نمی رسد که هیچ کدام از متحدان غربی واشنگتن تمایلی برای پیوستن به آمریکا و استقرار هواپیماهای جنگی خود در پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه داشته باشند، در حالی که این کار می توانست به تشدید حملات علیه ستیزه جویان در سوریه و عراق کمک بکند. این در حالی است که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به کنگره قول داده است که جنگ هوایی در سوریه تشدید خواهد شد.
 308308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =