وقتی مطبوعات دغدغه رسانه ملی شد / انتظامی: نمایشگاه مطبوعات متعلق به رسانه‌هاست

حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستاوردهای نمایشگاه بیست و یکم مطبوعات را در برنامه‌ی گفت‌و گوی ویژه‌ی خبری تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب (17 آبان) شبکه دو سیما درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات بود. حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد میهمان این برنامه بود و مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری، مراد عنادی مدیر مسئول روزنامه جام جم و عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان به صورت تلفنی درباره نمایشگاه مطبوعات صحبت کردند.

در ادامه مشروح این میزگرد خبری را می خوانید:

در نمایشگاه مطبوعات قرار است چه اتفاقی بیفتد و هدف از برگزاری چیست؟
انتظامی:
جای تقدیر از صدا و سیما دارد که در نمایشگاه مستقر هستند و فعالیت همکاران رسانه ای را خوب پوشش می دهد. سال گذشته خدمت دکتر سرافراز رئیس صدا و سیما گفتم که صدا و سیما خیلی خوب می تواند نقش برادر بزرگتر مطبوعات را بازی کند و به آنها میدان دهد. مطبوعات فقط حوزه سیاست نیست، ورزش، ‌خانواده و حوزه های مختلف دارد که می شود این را انعکاس داد.
اصلی ترین کارکرد نمایشگاه این است که در فضای تعاملی امروز، رسانه ها مخاطبان خود را از نزدیک ببینند و بازخورد بگیرد. اظهار نظرها، تشویقها و انتقادات مخاطب ها کمک به تنظیم رفتار رسانه می کند. وجه دیگر این است که ۳۵۸ روز رسانه ها زحمت می کشند فعالیت های دیگران را منعکس می کنند. یک هفته هم دیگران بیایند از نزدیک آنها را ببینند و قدردانی کنند. اتفاقا مخاطبان عام هم می آیند و نویسندگان و مسئولان مجلات را می بینند. مخصوصا امسال که نمایشگاه خانواده محور است و روی هسته خانواده تاکید کرده که دارای منافع دیگر در حوزه های اجتماعی است و ایجاد انسجام می کند.


جذابیتهای نمایشگاه برای مخاطبان چقدر فراهم شده؟
انتظامی:
خود رسانه ها صلای عام می دهند و به مخاطبان خود می گویند اگر می خواهید با ما آشنا شوید به نمایشگاه بیایید. طبیعتا خانواده ها می آیند و غرفه ها نیز خلاقیتهای خود را مانند برگزاری مسابقات مختلف و اهدای جوایز دارند.


جشنواره خبر سالهای قبل همزمان با نمایشگاه برگزار می شد که ابزار رقابتی برای خبرنگاران بود. چرا جشنواره خبر حذف شد؟
انتظامی:
بخشی از کارهای این جشنواره در نمایشگاه برگزار می شود. جشنواره خبر دارای ایراداتی بود و عمدتا سردبیران درباره اش ایراد داشتند. مثلا وقتی می گوییم بهترین تیتر یا سرمقاله یا عکس، برگزیده ها بهترین های مطبوعات نبودند بلکه از بین شرکت کنندگان بهترین بودند. وظیفه اصلی رسانه ها قالبها نیسست، مسئولیتهای اخلاقی اجتماعی و حرفه ای است. البته بخشی از کارکردهای مسابقات خبر هنوز رخ می دهد مثلا نفس رقابت بین مطبوعات در ارتباط گیری با مخاطب و برنامه های خلاقانه در ۹ حوزه موضوعی فرهنگی، هنری، سیاسی، دین و اندیشه، کودک و نوجوان و خانواده اجرا می شود و بهترین ها انتخاب می شوند. ضمن اینکه رویه خوبی از سال گذشته برقرار شد این بود که با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، در نمایشگاه مطبوعات، بهترین روزنامه، خبرگزاری و نشریه استانی که نسبت به زبان فارسی توجه داشته و پاسداشت این میراث را دنبال کرده، تقدیر می شود. بعضا که می بینیم نسبت به این گوهر بی توجهی می شود.


سال ۹۲ که نمایشگاه مطبوعات نداشتیم علت عدم برگزاری انتقادات دولت به روند برگزاری نمایشگاه در ادوار قبلی اعلام شد. آیا این تغییرات در نمایشگاه امثال اتفاق افتاد؟
انتظامی:
بله در سال ۹۳ این تغییرات رخ داد و امسال نیز نمایشگاه به سمت کمال پیش رفت. اصلی ترین تغییرات این است که کار مردم به خودشان واگذار شود. یک وقت شعار این واگذاری را می دهیم و یک وقت در عمل این را می بینیم. همیشه اینطور بوده که سیاستگذاری، اجرا و تصمیم گیری به عهده نهاد برگزار کننده باشد در حالی که می شود نمایشگاه را با حضور بخش خصوصی که بهتر از دولت این کار را بلد است، اجرا کرد.
رویکرد متفاوت سال ۹۳ با سالهای قبل این بود که کار به صنوف وگذار شد. الان در تشکلهای مطبوعاتی ۵ تشکل داریم که جمعشان شورای هماهنگی تشکلهای مدیریتی مطبوعات را تشکیل می دهد که برنامه ریزی نمایشگاه را بر عهده دارد.

 

تغیر ملموسی که می گویید اتفاق افتاده چه بود؟
انتظامی:
یک مثال ساده در این باره ذکر کنم تا مطلب روشن شود. هر سال ستاد نمایشگاه به درستی برای بولتن روزانه ای را جهت اطلاع رسانی به مردم و انعکاس فعالیت غرفه های نمایشگاه منتشر می کرد. خوب راحتترین کار این است که وقتی تمام غرفه داران تخصص این کار را بهتر از دولت دارند و خیلب بهتر می توانند بولتن دربیاورند، این کار به خودشان واگذار شود.

 

تغییرات چشمگیرتری ندارید که بگویید؟
انتظامی:
مهم رویکرد است. من این مثال را عرض کردم مطلب روشن شود. مثال دیگر درباره انتخاب غرفه برتر است. سالهای گذشته بین مطبوعاتی ها همیشه در این باره گلایه بود. وزارت ارشاد با شاخصهای خود غرفه برتر را انتخاب می کرد و همیشه درباره این شاخصها و انتخاب ها اعتراض بود. الان توسط این شورای هماهنگی تشکلهای مطبوعاتی، شاخصها در یک محیط شفاف اعلام شده و لذا به اعتراض برنخوردیم. بقیه طراحیها نیز از این قبیل بود.


مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب مردم سالاری به صورت تلفنی در برنامه حاضر شد.
شما سالهای گذشته در نمایشگاه مطبوعات حضور داشتید. آیا تغییراتی را احساس می کنید یا پیشنهاداتی در این باره دارید؟ آیا نمایشگاه به نظر شما به کمال رسیده؟
کواکبیان:
واقعیت این است که حجم زیادی از خبرگزاریها، سایتهای خبری و نشریات و مطبوعات که حدود ۷۰۰ عنوان را شامل می شوند بالاترین تعداد حضور در نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر است و در برنامه های دفتر مطالعات وزارت ارشاد که این برنامه ها تدارک دیده شده و برنامه هایی که آقای انتظامی می گوید برای انجام کارها به دست اهالی مطبوعات تدارک دیده شده و رویکردی که موجود است که نمایشگاه از جنبه صرفا حکومتی و دولتی خارج شود و بخش غیر دولتی فعال شود، اینها ویژگیهای نمایشگاه امسال است.


یعنی انتظارات شما در نمایشگاه امسال برآورده شده؟
کواکبیان:
هیچکس نمی گوید ۱۰۰ درصد انتظارات برآورده شده ولی به ضرس قاطع می گویم نسبت به گذشته ها انتظاراتمان تا حد زیادی برآورده شده.

 

مراد عنادی مدیر مسئول جام جم به صورت تلفنی وارد بحث شد.
شما نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می کنید؟ انتظارتان برآورده شده؟
عنادی:
تلاش دست اندرکاران این است که نمایشگاه مطبوعات به نحو احسن برگزار شود. دکتر انتظامی نیز توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند. این باید جامعیت بیشتری داشته باشد. به لحاظ کارشناسی حتما بررسی هایی انجام شده. ولی به نظر بنده بحث جشنواره مطبوعات اگر در کنار نمایشگاه بود و از قبل محصول روزنامه ها و جراید بررسی می شد... (ارتباط تلفنی قطع شد.)


عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان به صورت تلفنی وارد بحث شد.
اولین موضوع نمایشگاه امسال مربوط می شد به برخی انتقادات صنفی که در طیف خاصی از مطبوعات شاهد بودیم که نهایتا به عدم حضور آنها منجر شد. آقای گنجی از روزنامه جوان را پشت خط برنامه داریم. شما چرا تصمیم گرفتید که انصراف بدهید؟
عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان:
واقعیت این است که ما نسبت به مواجهه سیستم حاکمیتی وزارت ارشاد با بخشی از رسانه ها انتقاد داریم. در سال گذشته این انتقادات را پیگیری کردیم حضوری، مکاتبه با پیامک این بحث ها را پیگیری کردیم ولی نتیجه نگرفتیم.


این انتقادات چیست؟
گنجی:
رسانه هایی که به نمایشگاه مطبوعات نیامدند از انتقادات مشابهی برخوردار نیستند. برخی تبعیض را در حوزه انضباطی می دانند. ما در حوزه حمایتی قائل به تبعیض هستیم. یارانه را دولت برای بخشی ازرسانه ها قطع کرده. آگهی های دولتی ما را به یک ششم تقلیل دادند و خودم با آقای دکتر انتظامی صحبت کردم و نتیجه نگرفتم و احساس می کنم این تصمیمات فراتر از معاونت مطبوعاتی است و در اصل، سیاست دولت است. اینها را تبعیض می دانیم و چون نتیجه نگرفتیم از حضور انصراف دادیم و انتظار داریم این مورد توجه بزرگان دولت قرار گیرد.

برای جلب نظر این طیف از نشریات اقدامی شد؟

انتظامی: نمایشگاه یک گردهمایی و جشن سالانه برای خانواده مطبوعات است. بنابراین کسی که اعلام کند من در این جشن نمی آیم، عملا حضور خود در خانواده اش را منتفی می کند. سیاستگذاری برگزاری نمایشگاه با شورای سیاستگذاری است. ما فقط مجری هستیم. مانند یک سرایدار هستیم. دولت خود را در نقش سرایدار، امین و مجری می داند نه مالک. مثلا فرض کنید اگر به عملکرد سرایدار خانه انتقاد داریم، شب به خانه نمی رویم، می رویم بیرون بخوابیم؟ نهایتا دوستانی که انتقاد دارند می توانستند در نمایشگاه حاضر شوند و بیایند در آنجا مسایل خود را مطرح کنند. اینطوری فضای مطبوعات به سمت شادابی و نشاط می رود.

 

این انتقاد است که معیار مشخصی برای رسانه های خصوصی و غیر خصوصی که مبنای دریافت یارانه هاست، وجود ندارد. در این باره چه پاسخی دارید؟
انتظامی:
پاسخ به این بحث، مقدمه می خواهد. بحث جذابی است. رویکرد عمومی دولت عقب نشینی به نفع بخش خصوصی و صنوف است. عرصه دادن به صنوف یعنی از تصدی گری فاصله می گیریم و این عرصه را به صنوف می دهیم چون حق آنهاست. دولت بی خود در این مدت فربه شده. بسیاری از کارها قابل واگذاری به صنوف است که این کار پختگی و مسئولیت پذیری ایجاد می کند. دولت در عقب نشینی به نفع بخش خصوصی نباید خود را رقیب این بخش بداند. مشکل ما در صنعت و همه حیطه ها همین است. باید بتوانیم دولت را به سمت دولت حداقلی ببریم که کارش سیاستگذاری و عقب نشینی به نفع بخش خصوصی است. اولا نباید به خیل روزنامه ها و رسانه های دولتی که مجوز می خواهند، مجوز داد.
من سالها در روزنامه های جام جم و همشهری مسئولیت داشتم و جنس رسانه های بخش غیر خصوصی که در جای خود قابل احترام و دفاع است می دانم. وقتی دولت می گوید به نفع بخش خصوصی می خواهم عقب نشینی کنم امکاناتی که در اختیارش است به صورت رانت یا عدم عدالت نباید بدهد و باید به نفع بخش خصوصی عقب نشینی کند. چون دستگاه های دولتی و حاکمیتی منهای رانت اطلاعاتی و پشتوانه های خصوصی، به لحاظ اقتصادی نیز امکان دمپینگ دارند. لذا روی این منطق در ۲ سال اخیر دولت مطلقا به هیچ کدام از حوزه های بخش عمومی مجوز روزنامه و بخش خصوصی مجوز نداده است.

 

درباره تخصیص یارانه ها و معیار خصوصی و غیرخصوصی محسوب شدن رسانه ها توضیح می دهید؟
گنجی:
بحث ما مجوز جدید نیست. مسئله ما اصلا این نبوده. ایشان می فرماید ما دولت حداقلی و تاکید بر خصوصی سازی داریم. معتقدیم این در نظام جمهوری اسلامی، این ادبیات جایی ندارد و ادبیات لیبرالیستی است و متعلق به جمهوری اسلامی نیست. این ادبیات مال دولت انگستان است. این که می گویند رسانه های دولتی نباید امتیازی بگیرند. این را اصلا بررسی نکردند. این که بگویند شما یا روزنامه کیهان از بودجه بخش دولتی استفاده می کنید، این اصلا بررسی نشده ما غیر خصوصی هستیم، نه جلسه ای نه هم اندیشی و نه توجیهی نبوده. این کار مقتدارانه و یک طرفه ای است که ما بهش اعتراض داریم.


می گویند این موضوع بررسی نشده و آنها اقناع نشده اند. غیر خصوصی ها چه کسانی هستند؟
انتظامی:
تمام روزنامه ها و نشریات که شامل هفته نامه ها و ماهنامه ها که متعلق به دولت، بخش عمومی و نهادهای عمومی هستند در قالب بخش غیرخصوصی می آیند. روزنامه جام جم که مدعی نیست ما خصوصی هستم. متعلق به صدا و سیما است. روزنامه اطلاعات و کیهان خصوصی نیست بلکه متعلق به بخش عمومی است. روزنامه قدس متعلق به آستان قدس رضوی است و غیر خصوصی است. روزنامه شهروند متعلق به سازمان هلال احمر است. در بخش خصوصی، اساسنامه ای که نشان می دهد این رسانه کاملا خصوصی است یا از جای دیگر اداره می شود به خوبی نشان داده می شود.


شما درباره روزنامه ای که معترض است چه بررسی ای کردید؟
انتظامی:
روزنامه جوان متعلق به سازمان بسیج مستعضعفین دارد. مدیر مسئول این روزنامه را چه کسی تعیین می کند؟ در بخش خصوصی صاحب یا هیات مدیره شرکت بخش خصوصی مدیر مسئول را تعیین می کند. البته جداگانه حتما با آقای گنجی جلسه می گذاریم و در این باره بحث می کنیم.


بخشی از تحریم کنندگان اعتقاد دارند این کار خلاف عدالت است؟
انتظامی:
لطفا اصطلاح تحریم را به کار نبرید.


بله من اشتباه گفتم!
انتظامی:
برجام نشان داد دوره تحریم گذشته و زمان تحریم‌های ظالمانه به پایان رسیده است.


پوزش می خواهم. شعار دوره ۲۱ نمایشگاه نقد منصفانه و پاسخگویی مسئولانه است. فکر می کنید زمینه های اجرای این شعار در فضای اطلاع رسانی چقدر وجود دارد؟
انتظامی:
راستش کم. باید تلاش کنیم این موضوع را جا بیندازیم. یکی از محاسن دو نمایشگاه اخیر این است که شعارهای را هم صنف انتخاب کرد و با توجه هم انتخاب کرد. این مدل شعار را ما رسانه‌ای ها می پسندیم که بهتر از حرفهای کلی و گل و بلبل است. سال گذشته شعار نمایشگاه، آزادی مسئولانه است. در مقابل آزادی که حقمان است، مسئولانه برخورد می کنیم. امسال شعار دو تکه است که نقد منصفانه یک طرف است و طرف مهمتر، پاسخ مسئولانه است. یعنی وقتی رسانه نقد می کند دولت و دستگاه های حاکمیتی موظف به پاسخ دادن مسئولانه هستند. حداقل شکل پاسخ دادن، صدور جوابیه است. پاسخ درست این است که با بازخورد، رفتارها اصلاح شود. بهترین چیز برای پاسخگویی مسئولانه توجه به قانون دسترسی آزاد اطلاعات است. اصل کار رسانه این است که اگر این قانون درست اجرا شود، ما نیاز به خیلی چیزها نداریم. مطابق این قانون، رانت اطلاعاتی از بین می رود واطلاعات مدیر و شهروند یکسان می شود. این قانون بسیار مترقی است و حتی رسانه ها و مردم می توانند از دستگاه ها شکایت کنند که ما سئوال کردیم و دولت جواب نداد.

 

آقای کواکبیان! امروز آقای روحانی گفتند برخی رسانه ها از دولت بودجه می گیرند و علیه دولت کار می کنند این حرف ما را یاد سخنان آقای احمدی نژاد در اردیبهشت سال ۹۱ انداخت. آیا می شود اینطور نتیجه گرفت دولت ها همیشه منتقد عملکرد رسانه های منتقد خود هستند؟
کواکبیان:
در خصوص فرمایشات آقای گنجی عرضی دارم.


این سئوال را جواب می دهید؟
کواکبیان:
عیب ندارد، جواب می دهم. ولی مردم ایران باید در جریان باشند. واقعیت این است این دوستانی که به اصطلاح نیامدند و من مانند شما واژه تحریم را به کار نمی گیرم اصلا نه اصولگرا هستند نه دغدغه صنفی دارند. یک روزنامه پریروز سفید چاپ شده. والله اگر ما در طیف روزنامه های اصلاح طلب این کار را می کردیم در جا توقیف می شدیم. این مثل یک بنده خدایی است هر چه به طرف مقابل می زد هیچکس به او توجه نمی کرد. بعد شروع به خودزنی کرد تا دیگران به او توجه کنند.


شما که نمی خواهید خودزنی کنید؟
کواکبیان:
ببینید این دوستان بالاتفاق با برجام مخالف بودند. بعد دیدند مقام معظم رهبری برجام را تایید فرمودند. دوستان دلواپس دیدند پس فردا انتخابات است و با این کارها می گویند ما نیز هستیم ما را هم ببینید. دکتر انتظامی که در دسترس است، بیایند مشکلاتشان را بگویند.اگر بگویند چرا یارانه دولتی نمی گیرند، باید این را هم بگویند چرا روزنامه اطلاعات که بخش غیر خصوصی است آمده؟ چرا روزنامه شهروند که دولتی است آمده؟

خواهش می کنم توجه کنید، اگر توضیحات شما ادامه پیدا کند ناچار می شویم از دوستان دیگر دعوت کنیم به حرفهای شما جواب بدهند. به سئوال من جواب می دهید؟
کواکبیان:
واقعیت این است که روزنامه ها و خبرگزاریها عموما از بیت المال پول می گیرند. در این شکی نداریم. شما فرمایشات آقای دکتر روحانی را می گویید....


شما اگر اجازه بدهید پاسخ آقای گنجی را به سخنان شما بشنویم؟
گنجی:
تشکر می کنیم از آقای کواکبیان که زمینه صحبت ما را فراهم می کند. نسبت دادن برجام و نیامدن به نمایشگاه، شبیه جوک است. از آقای دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه بپرسید شخصا از عملکرد بنده در قصه برجام تشکر کردند. آقای کواکبیان تحلیل ارائه می کنند! این تحلیل شخصی ایشان است. اگر وزارت خارجه چنین نظری دارد ما محترم می داریم. نسبت دادن این مسئله به برجام و سیاسی کردن موضوع دور از انصاف است.


آقای کواکبیان، نقطه مشترک نقد به عملکرد رسانه های منتقد در دولتهای مختلف را پاسخ می دهید؟
کواکبیان:
آخرین جمله آقای آقای گنجی این بود که حرف من دور از انصاف است. عملا ایشان توهین می کند. این که بگویند فلانی جوک می گوید با همین ادبیات به نمایشگاه هم نمی آیند. البته ما به این ادبیات هم احترام می گذاریم. در خصوص بحث شما، جناب آقای دکتر روحانی فرمایش زیادی داشتند و اتفاقا این نکته که تعطیلی مطبوعات و توقیف باید آخرین بحث مطبوعات باشد نیز گفتند. برخی از این دوستان مدعی که می گویند آزادی بیان در این دولت تهدید شده، بدترین توهین ها را کردند و حتی درباره رئیس سازمان انرژی اتمی واژه بی غیرت را در روزنامه شان نوشتند. یعنی بهتر از این نمی شد نقد کنند؟ بعد هم می گویند در نظام جمهوری اسلامی جلوی آزادی بیان را گرفتند. این توهین به نظام است. دوستان مدعی سینه چاک طرفدار نظام نباید اینطور بحث می کردند. آقای رئیس جمهور می گوید کسانی که از بیت المال پول می گیرند نباید مردم را مایوس کنند. مردم باید شادی و امید نسبت به کلیت نظام داشته باشند.


گنجی: عرضم این است که این مسایل کلیشه ای و حقوقی است. اگر پولهای کثیفی که وزیر کشور می گفت در انتخابات وارد شده به رسانه ها بیاید بدتر از آمدن بیت المال است. برخی اینطور هستند. از آقای کواکبیان خواهش می کنم که مسئله را سیاسی نکنند. البته ایشان و دوستانشان غیر از مجلس آینده دغدغه ای ندارند. این را می گویم بی انصافی است که ایشان ناراحت شد.


مجبورم سئوال کم طاقتی دولتها از انتقاد را از آقای انتظامی بپرسم؟
انتظامی:
شما استحضار دارید در ایام مبارزات انتخاباتی بنده سخنگوی دکتر ولایتی بودم و خاستگاه سیاسی من را هم می دانید. دولت با انتخاب بنده عملا به مطبوعاتی ها این پیام را داد که نماینده خودشان[نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات] را گذاشت معاون مطبوعاتی. چنین انتخابی این پیام دارد که دولت می گوید به صنف شما احترام می گذارم. وجه دیگر این است که کلا دولت ها در همه جای دنیا اینطور هستند که زحماتی می کشند و بعضا این زحمات با بی توجهی یا با ارائه اطلاعات و تحلیل های غلط توسط برخی، افکار عمومی به انحراف کشیده می شود لذا ممکن است بهشان بربخورد. فرمایش دکتر روحانی زاویه دیگری داشت. یک وقتی می گویید هر روزنامه ای که انتقاد می کند، باید یارانه اش را قطع کنید. اتفاقا ما لیست های یارانه های مطبوعات را روی سایت معاونت مطبوعاتی می گذاریم. منتهی با آن فرمولی که اعلام شده. در این لیست‌ها هم می توانید مراجعه کنید و ببینید که ما به مطبوعات منتقد دولت که متعلق به بخش خصوصی هستند بر اساس فرمول اعلام شده و مثل سایر رسانه ها یارانه می دهیم.
یک وقت روزنامه ای مستقیما از بیت المال بودجه می گیرد. یعنی واقعا دیدگاه وزارت ارشاد نیست که یارانه رسانه خصوصی که منتقد دولت است قطع شود. سئوال این است که رسانه ای که مستقیما از بودجه عمومی کشور استفاده می کند درباره یک سیاست عمومی نظام مانند برجام که مقام معظم رهبری از آن حمایت کردند و سیکل قانونی اش در کشور طی شده، هنوز گفته شود قرارداد ننگین؟ این موضوع، سیاست عمومی نظام است. این با سیاست دولت فرق می کند. جملات ایشان را باید در زمینه خود تفسیر کرد. دولت هرگز یارانه بخش خصوصی را به دلیل انتقاد، قطع نمی کند.

عنادی: بحث این است که درباره نمایشگاه امسال جشنواره مطبوعات اگر همزمان برگزار می شدبهتر بود. پنل های تخصی برگزار می شد بهتر بود. این اتفاقات در دستورکار به هر دلیلی نبوده. اگر همه رسانه ها شرکت می کردند نمایشگاه جامعیت داشت و بهتر بود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. آقای دکتر انتظامی در حوزه کمک های صنفی صاحب نظر هستند. به نظر می رسد باید نظرات و دیدگاه های روزنامه ها گرفته می شد و پلکانی این مسئله قطع یارانه های بخش غیر خصوصی رخ می داد که بتوانند به مرحله خودکفایی برسند. این اتفاق نیفتاده و این خودش ایجاد واکنش می کند. در بحث جایگاه مطبوعات به عنوان نقد منصفانه خیلی بحث خوبی است. طبق قانون مطبوعات یکی از ویژگیهای مطبوعات نقد سازنده با رعایت مرز بین نقد و تخریب و توهین و افتراست. این کارکردها باید در مطبوعات باشد و دولتها باید ظرفیت انتقادپذیری خود را بالا ببرندو اجازه دهند مطبوعات نقد خود را عرضه کنند. آسیب شناسی مطبوعات باید اعلام شود و دولتها باید پاسخگوی خواستها و مشکلات مردم باشند. تصور می کنم حواشی رویدادی به نام نمایشگاه باعث تحت الشعاع قرار گرفتن اصل رویداد می شود و باعث می شود این اتفاقات تکرار نشود. همه روزنامه ها باید بیایند و امتیازات به طور یکسان و منصفانه و فارغ از بحث جناحی توزیع شود.

شما چه پاسخی درباره این سخنان دارید؟
انتظامی:
خوشبختانه در نمایشگاه مطبوعات هم پنل های تخصی داریم و مهمانان خارجی زیادی داریم. دیروز رئیس اتحادیه روزنامه نگاران آلمان پنل تخصصی داشتند. ۶ موضوع در ۶ روز توسط استادان رسانه ها در پنل های نمایشگاه بررسی می شود. پس فردا میزبان آقای طلان سلمان سردبیر مشهور لبنانی خواهیم بود و ایشان در یک پنل تخصصی به بیان نظرات خود می پردازد و این تبادل نظرات به رشد و شکوفایی رسانه ها کمک خواهد کرد.

57۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =