۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱

تسنیم نوشت: کمپین "خرید خودرو صفر ممنوع " با گذشت بیش از سه ماه با طرح جدید پرداخت وام 25میلیون تومانی خرید خودرو و استقبال 12هزارنفری در روز نخست با شکست مواجه شد و دولت در مقابل هجمه تبلیغاتی چندماهه شبکه‌های اجتماعی پیروز شد.

"خرید خودرو صفر ممنوع " عنوان کمپینی بود که از مرداد ماه امسال در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد و هرچند در آغاز راه با حمایت‌‌های مردمی هم همراه شد ولی پس از مدتی مورد سوء استفاده جریان‌های ضد تولید داخلی هم قرار گرفت. مدعیان راه اندازی این کمپین هدف اصلی خود را ترغیب مردم به نخریدن خودروهای داخلی عنوان کردند. آنها در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های متعددی را مخابره و ارسال می‌کردند و خودروهای موجود در بازار را گران می‌دانستند که مردم باید برای کاهش قیمت‌ها از خرید‌ آنها خودداری کنند.

کمپین نه به خرید خودرو زمانی با استقبال مردم در جامعه روبه‌رو شد که خودروسازان داخلی هم بر طبل گرانی کوبیدند آن‌هم زمانی که نتایج مذاکرات هسته‌ای اعلام شد و مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بعد از توافق هسته‌ای بودند!

هرچند تشکیل این کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نبود اما فعالیت گسترده کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" باعث شده تا این پرسش مطرح شود: آیا نخریدن خودروهای داخلی منجر به کاهش قیمت و یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ خودرو خواهد شد؟

عمده کارشناسان معتقد بودند این‌گونه موضع‌گیری‌ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نخواهد داشت زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چندماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می‌شوند و حتی می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شود.

در آن مقطع نعمت‌زاده در واکنش به راه‌اندازی این کمپین با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل گفته بود: اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند.

حمیدرضا فولادگر هم به‌عنوان رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان "بنده مخالف برگزاری کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع» هستم" اظهار داشت: نمی‌توان تولید داخل را تحریم کرد بلکه باید ضمن حمایت از تولید ملی، از تولید محصولات بدون کیفیت و فروش آن در بازار جلوگیری کرد.

کنار این اظهارات علیلو به‌عنوان رئیس هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی نیز معتقد بود: "این کمپین در ابتدای امر از جانب مردم و برای پیام رسانی به مسئولان بود، ولی طولانی شدن آن باعث ورود مافیای واردات خودروهای چینی شده که به‌ضرر کشور و مردم است".

برخی هم کنار خودروهای چینی برخی واردکنندگان را یکی از دست‌اندرکاران اصلی کمپین نخریدن خودرو اعلام کردند که فهیمی عضو انجمن واردکنندگان خودرو با رد این مسئله گفت: وقتی کسی تحت فشار باشد، اتهام زدن به دیگران را راحت انجام می‌دهد و این موضوع نیز اتهامی است که صحت ندارد، زیرا کلاس قیمتی خودروهای وارداتی قابل رقابت با خودروهای داخلی نیست و اصولاً واردکنندگان خودرو تمایلی به ایجاد چنین کمپین‌هایی ندارند، البته عرضه خودرو باید بر اساس نیاز مصرف‌کننده و شرایط بازار باشد.

با گذشت زمان مسئولین همچنان به اعلام نقطه نظرات خود در مورد کمپین نخریدن خودرو می‌پرداختند و هرکس نظری را اعلام کرد اما تصمیم مناسبی برای بازار خودرو گرفته نشد و بازار خرید و فروش خودرو در رکود مطلق قرار داشت. این موضوع باعث شد تا انبار شرکت‌های خودروساز مملو از خودرو شود اما خریداری در بازار نباشد که در نامه 4 وزیر به رئیس جمهور رقم آن بیش از 100هزار خودرو اعلام شد، البته خودروسازان آمار درستی از موجودی انبارهای خود اعلام نکردند.

به هر حال دولت پس از انتشار نامه 4 وزیر و با گذشت چند ماه در نهایت در قالب بسته‌‌ای سیاست‌های تشویقی را برای تحریک تقاضا در سطح بازار اعلام کرد. براساس یکی از این سیاست‌ها مردم می‌توانند در طرح خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی با مراجعه به نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز از تسهیلات 25میلیون تومانی وام خرید خودرو با سود 16 درصد استفاده کنند.

این طرح از روز گذشته 18 آبان ماه آغاز شد و بنا به گفته مسئولان وزارت صنعت، در همان روز نخست 12هزار خودرو به فروش رسید تا پایانی باشد بر کمپین تحریم خودروی صفر ایرانی و پیروزی دولت بر شبکه‌های اجتماعی.
22539

کد خبر 476816

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    آهای شمایی که رفتید وام گرفتید قرارمون این نبود
    • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
      1 0
      به نظرتون کسی که برا پراید 40 میلیون می پردازه و به قول همین سایتها زیر بارون تو صف وامیسه مغزش ایراد نداره؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    خریداران به زودی پشیمان خواهند شد
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      359 5
      هنوز هم قرار دادهای کاملا یک طرفه با مشتری بسته می شود و حتی قیمت خودرو ساخت داخل قطعی نیست
  • با نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    شما که گوینده این مطلب هستید خودتان باور دارید ؟ روز اول طرح مردم بدون آگاهی از شرایط و مدارک مورد نیاز این میزان خرید انجام دهند ، فقط تصور کنید بانکها به این سرعت سوابق حساب افراد را در اختیار گذاشته باشند آن هم بانکها به هر حال شنونده باید عاقل باشد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    جوجه ها را آخر ماجرا مي شمارند.تسنيم هم شد خبرگزاري؟
  • علی نمینی A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    هنگام تحویل خودرو خواهید دید چه کلکی خورده اید به یاد داشته باشید .
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    معلومه بازار انحصاری بدون رقابت
    • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      228 7
      حتی قیمت خودرو قطعی نیست
  • ایرانی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    به نظرم استقبال عده ای از طرح فروش اقساطی قابل پیش بینی بود ولی اینکه الان بگیم کمپین شکست خورد خیلی زوده. اگر خودروسازها بتونن همه محصولات توی انبار رو بفروشن و سقف تولید رو به قبل تحریم ها برسونن اونوقت میشه قبول کرد خودروسازها و دولت پیروز شدن. اینکه 40 یا 50 هزار خودرو اونم به زوره وام بفروشن نمیتونه برد حساب بشه.
    • ایران منطقی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      به نظرم کمپین فقط یک بهانه است مشکل اصلی بی پولی مردم و گرانی خودرو عامل رکود بوده کمپین نخریدن موقعی صادق هست که توانایی خرید را داشته باشی و خرید نکنی برای مثال وقتی متوجه شدیم که در محصولات لبنی روغن پالم وجود دارد برای مدت 3 روز خرید نکنیم که هیچگاه این اتفاق نیفتاد و یا وقتی از کیفیت سویس و کالباس خبر دار شدیم کمپین نخریدن براه بیاندازیم و خرید نکنیم
  • هادي KW ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    شما درست ميگيد
  • بی نام EU ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    یعنی این ماشینهای تو انبار فروخته شده هیچ تولیدای بعدشونم مردم دارن میخرنعجب
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    53 2
    اینایی که ثبت نام کردن همه وامشون تایید شده؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    51 3
    نرخ موثر بهره تسهیلات 18 درصد است نه 16 درصد
  • علی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    97 2
    تو خوبی، تو خوبی
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    179 5
    1 اين 10000 خودرو توليد 3 روز ايران خودرو هست ، سايپا كه جاي خود 2 بيشترين استقبال معمولا روز هاي اول انجام مي شود.
  • سعيد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    چرا همش سعي در القاِ اين ذهنيت داريييد؟ اون از ديروز و اينم از تيتر امروزتون. واقعا براتون متاسفم
  • میلاد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    28 94
    اصلا کمپینی وجود نداشت که بخواد شکست بخوره
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    دروغ میگن میخوان کمپین رو با دروغ بشکونن.باورمنید دروغ میگن بعدها میفهمید که چه کلکی میخواستن بززن با این دروغشون
  • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    اینند ملت ما
  • بی نام DE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    ادم عاقل که پراید سه میلیونی رو ۳۴میلیون نمیخره...
  • علیرضا A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    این تلاش دولت برای القایی این طرح و موفقیت اون به ذهن مردم است. ادم عاقل ۲۵ میلیون نمیگیره ۴۲ میلیون پس بده برای ماشین ۵ میلیونی امیدوارم مردم به نخریدن ادامه بدند. به امید پیروزی مردم
  • رضا A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    4 0
    واقعا خسته نباشید
  • ابی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    18 0
    ایشالا چندماه دیگه توی صفه تعمیرگاه میبینمتون یادرب نمایشگاه برا رد کردن ماشین قسطیا یا زبونم لال زندان بخاطر ضمانت یا ندادن اقساط وای که چقدر من بدبینم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین