محمدمهدی تندگویان *

بحث بازپيرايي ميادين شهر چندين بار در كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران به بحث گذاشته شده است. به همين خاطر در جلسات كميسيون در اين رابطه از كارشناسان امر دعوت به عمل آورديم تا طرحي كه قرار است نه فقط براي ميادين اصلي شهر، بلكه براي همه ميادين پايتخت و معابر پيرامون آن به اجرا در آيد پختگي مناسب را همراه با مطالعات لازم داشته باشد.

ما نيز براي اجراي طرح جامع ميادين شهر كه در قالب طرح‌هاي تفصيلي و طرح‌هاي موضوعي مطرح شده است،‌ بسيار موافق هستيم؛ در واقع با توجه تبادل نظري كه با معاونت شهرسازي شهرداري تهران و همچنين كارشناسان مربوطه در اين باره صورت گرفت، به اين نتيجه رسيديم كه ميادين شهر البته با در نظر گفتن پيوست‌هاي آن به تغيير و تحول نياز دارند. اين طرح مشخص مي‌كند كه در كل شهر تهران، ميادين داراي المان‌هايی شوند كه تعاريف آنها مرتبط با نيازمندهاي شهر باشد و به شناخت هرچه بهتر پايتخت و محله‌هاي آن كمك كند.

مشكلي اصلي در اين ميان اينجاست كه طرح‌‌هاي بسيار زيادي با توجه به تعداد ميادين وجود دارد و اجراي آنها به پيمانكاران مختلفي سپرده مي‌شود و اين نظارت روي نحوه اجراي كار در تطبيق با طرح جامع ميادين سخت مي‌كند. به‌عنوان مثال اگر ما 20تا 30 المان را به‌عنوان المان‌هاي مورد نياز شهر تهران معرفي كنيم تا پس از ساخت و نصب، به‌خوبي توسط مردم و گردشگران شناخته شده، ديده شده و در ذهن‌شان ثبت شوند، بايد حجم عظيمي از زمان و نيرو را نيز صرف كنيم تا آنچه در طرح جامع وجود دارد رعايت شود. بر همين اساس از معاونت شهرسازي شهرداري خواسته‌ايم كه بسيار در اين كار دقت به خرج دهند. پس هدف اصلي ما اين است كه در اجرا، از طرح جامع عدول نكنيم.

به هرحال طي مدت اخير، ارزيابي‌مان را از لحاظ اجراي پيوست‌هاي ترافيكي و فرهنگي در بازپيرايي ميادين شهر، به‌خصوص 5ميدان امام خميني (ره)، بهارستان، منيريه، انقلاب و راه‌آهن به‌صورت مستمر داشته‌ايم و بعضا اعتراضاتي در اين رابطه به معاونت معماري و شهرسازي شهرداري تهران ارسال كرده‌ و از آنها پاسخ لازم را خواسته‌ايم؛ چراكه اعتقاد دارم نه فقط در رابطه ميادين و معابر بلكه در بسياري از طرح‌هاي سازه‌اي شهر، مثل هتل‌سازي‌ها، بيمارستان‌ها، سينماها و ساير مراكز عمومي- فرهنگي و اجتماعي بايد پيوست‌هاي ترافيكي و اجتماعي لازم در نظر گرفته شود. اين در حالي است كه در سال‌هاي قبل طرح‌ها علي‌رغم اينكه در كميسيون ماده 5 تصويب مي‌شدند، فاقد پيوست‌هاي لازم بودند.

در اين رابطه چندي پيش كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران مكاتبه‌‌‌اي را با كميسيون ماده 5 براي ملزم كردن پيوست‌هاي 7گانه شهر در اجراي سازه‌ها كه ميادين تهران را هم در بر مي‌گيرند، انجام داد و پاسخ آن‌را در اواسط مهرماه امسال دريافت كرد. در اين پاسخ مدعي شده‌اند هر طرحي كه به كميسيون ماده 5 آمده، چه طرح‌هاي موضوعي، موضعي و چه طرح‌هاي خاص، هم پيوست‌هاي ترافيكي دارند و هم پيوست‌هاي فرهنگي- اجتماعي. بنابراين با رويكرد، خيلي از معضلات و مشكلات مربوط به بازپيرايي‌ها در شهر برخلاف گذشته برطرف مي‌شود.

سازمان زيباسازي در مورد بازپيرايي 5 ميدان اصلي تهران هم جزئيات لازم را در اختيار كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران قرار داده و اين فرصت را براي وارد كردن پيشنهادات و تغييرات لازم در طرح‌هاي ارائه شده فراهم مي‌كند. مثلا در رابطه با ميدان امام خميني، بيشتر از يك‌سال و نيم است كه به بررسي و بحث مشغول هستيم و هنوز به جمع‌بندي لازم براي بازپيرايي آن با در نظر گرفتن هويت اصلي اين ميدان نرسيده‌ايم. لذا تا جمع‌بندي لازم و مناسب حاصل نشود، از اجراي عجولانه طرح جلوگيري مي‌شود.

* نايب رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    1 0
    لطفا بعد از پایان عملیات مترو، میدان ولی عصر را به همان طرح سابق که دو حوض متصل بهم بود برگردانید