۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۵

ایرنا نوشت: در حالی که گمانه زنی های زیادی در رابطه با ایجاد یک مرکز نظامی چین در جیبوتی در ماه های اخیر شده، تایید پکن در بازدید یکی از ژنرال های عالیرتبه ارتش این کشور از این منطقه مهم قاره آفریقا، می تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد.

به گزارش ایرنا، چین طی سالهای اخیر سرمایه گذاریهای کلانی در بخش های مختلف این کشور کوچک آفریقایی از جمله بخش های زیرساختی آن داشت و ساخت و راه اندازی پایگاه نظامی می تواند دور تازه فعالیت پکن در شاخ آفریقا محسوب شود.

سرمایه گذاریهای چین طی دو دهه اخیر در عرصه اقتصادی آفریقا به قدری گسترده است که گفته می شود این کشور گوی سبقت را از دیگر رقیبان خود از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی قدرتهای دیگر ربوده و با فاصله زیادی از آنان قرار گرفته است.

تارنمای ارتش آزادیبخش خلق چین در تازه ترین مطلب خود اعلام کرده که ژنرال «فانگ فینگ خویی» افسر عالیرتبه و رییس ستاد کل ارتش چین این هفته به این کشور که یک مرکز و منطقه مهم در آفریقا محسوب می شود سفر کرده است.

جیبوتی پایتخت کشوری است به همین نام که در شاخ آفریقا قرار دارد و از کوچکترین، کم جمعیت ترین و فقیرترین کشورهای آفریقا به شمار می رود.

بسیاری از رسانه ها این سفر را تلاشی برای پیشبرد برنامه ایجاد یک مرکز نظامی چین در این کشور آفریقایی توصیف کرده اند.
بر اساس گزارشی که تارنمای ارتش چین منتشر کرده، رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور با رییس جمهور جیبوتی هم ملاقات داشته اما زمان دقیق این دیدار مشخص نشده است.

گزارش می افزاید که «فانگ» به «اسماعیل عمر گوله» رییس جمهور جیبوتی گفته است که چین خواستار گسترش همکاری های دو کشور و همچنین تقویت مناسبات میان نیروهای مسلح دو طرف است.

چین در حال تقویت ارتش خود با تجهیزات نوین از جمله ناو هواپیمابر و جنگنده های پیشرفته و هواپیماهای رادارگریز است و همزمان روابط خود را بخصوص با کشورهای آفریقایی در بخش های مختلف گسترش می دهد.

جیبوتی به دلیل اینکه دهانه ورودی به دریای احمر و نهایتا کانال سوئز می باشد برای نیروهای دریایی بین المللی از جمله چین مکانی برای مبارزه با دزدان دریی بوده است.

رییس جمهور این کشور ماه می (اردیبهشت - خرداد) امسال اعلام کرد که کشورش در حال مذاکره با چین برای احداث یک پایگاه نظامی چینی ها در این کشور کوچک شاخ آفریقا است و جیبوتی از این اقدام استقبال می کند.

اگرچه چین می گوید دارای چنین پایگاه های نظامی نیست اما قراردادهای این کشور برای ساخت بنادری در اقیانوس هند این مساله را تداعی کرده است که چین بتدریج قصد داشتن چنین پایگاه هایی را دارد.

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی تلویحا ساخت پایگاه چین در جیبوتی را تایید کرده و آورده است که این ژنرال چینی به جیبوتی سفر کرده است اما نباید این مساله را به عنوان تهدیدی از سوی چین برای توسعه طلبی نظامی معرفی کرد.
نشریه از قول «لی جیه» کارشناس امور نظامی و نیروی دریایی چین آورده است که اگر این پایگاه ایجاد شود مکانی برای کمک رسانی برای مبارزه با تروریسم و دزدان دریایی خواهد بود.

گفتنی است که آمریکا، فرانسه و ژاپن در جیبتوتی پایگاه هایی دارند و ورود چین به این منطقه به دلیل نزدیکی آن با خلیج عدن و با توجه به درگیری های یمن حساسیت های کشورهای غربی را به دنبال داشته است.
برخی رسانه های خارجی بر این باورند که چین می خواهد با ایجاد یک پایگاه در این کشور برای مواقع اضطراری و مسائل مرتبط با یمن آمادگی های کافی نظامی داشته باشد.

این در حالیست که آمریکا هم پس از حادثه 11 سپتامبر و در سال 2003 میلادی با هدف مبارزه با تروریسم یک پایگاه نظامی در «جیبوتی» ایجاد کرد و حدود سه هزار و 200 نیروی نظامی این کشور در این پایگاه مشغول به فعالیت هستند.
این کشور دارای 23 هزار کیلومتر مربع مساحت با 820 هزار نفر جمعیت است.

جیبوتی پیشتر مستعمره فرانسه بود و هم اکنون از معبر ورودی دریای سرخ و کانال سوئز حفاظت می کند که محل عبور و مرور ناوهای کشورهای مختلف است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =