گفت و گوی اختصاصی خبرآنلاین با رئیس شورای عالی استان ها/خلبان های ایرانی هدایت هواپیما را بر عهده بگیرند/ما همین خستگی ها و سختی های سازندگی کشور را با آمریکای شما عوض نمی کنیم.

پویا دبیری مهر: مهدی چمران،رئیس شورای شورای عالی استان ها است و از نزدیکان به رئیس جمهور.وقتی ماجرای تحریف عنوان خلیج فارس در پرکت هواپیمایی کیش ایر رخ داد،به سراغ مهدی چمران رفتیم و با وی ساعتی گفت و گو کردیم.

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص این اتفاق می گوید:"این رخداد سبب شد تا ایرانیان قدر استقلال خود را بیشتر بدانند."

وی افزود:وقتی در کشوری که دایعه استقلال و آزادی دارد،یک خارجی به ایرانیان توهین می کند،همانطور که برخوردی قاطع از سوی وزیر راه صورت گرفت و سرمهماندار خارجی این پرواز از کشور اخراج شد،باید صورت بگیرد.

رئیس شورای عالی استان ها در خصوص خروج کادر پروازی خارجی و خروج خلبان های خارجی از کشور گفت:در ایران ظرفیت های بسیاری در صنعت هوایی داریم که باید آنها را به کار بگیریم.

رئیس شورای عالی استان ها تصریح کرد:جالب است که در خارج از ایران شرکت های هواپیمایی خارجی،از کروی پروازی ایرانی و خلبان های متبحر ایرانی استفاده می کنند،اما ما در ایران از خلبان های خارجی و کروی پروازی خارجی هم استفاده می کنیم.

چمران افزود:برای اینکه سیستم خدمات هواپیمایی ایران یکدست شود و شاهد اتفاقاتی نظیر توهین سرمهماندار یونانی نباشیم،باید کادر پروازی که در داخل کشور فعالیت می کنند،ایرانی باشند و خلبان های ایرانی هدایت هواپیما را بر عهده بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص جعل عنوان خلیج فارس از سوی برخی کشورهای خارجی نیز گفت:این ها نمی تواند بدون برنامه باشد و کشورهای عربی قصد مصادره نام خلیج فارس را دارند.

مهدی چمران در ادامه گفت و گو با خبرآنلاین،در واکنش به تحریف عنوان خلیج فارس در پرواز کیش ایر و توهین به ایرانیان،با ذکر خاطره ای گفت:"به یاد دارم زمانی را که جوان بودم و دوران کنکور دانشگاه را سپری می کردم،یک روز در چهارراه سیروس تهران نزدیکی پل چوبی در گرمای تابستان،یک آمریکایی در کنار من در اتوبوس نشست و به خستگی ما خندید و گفت:"شما جوانان ایرانی باید کشورتان را ترک کنید و به آمریکا بیائید،چرا که زندگی در آمریکا راحت تر و دلپذیر تر است."

وی افزود:در پاسخ به اظهارات توهین آمیز وی به او گفتم:"ما همین خستگی ها و سختی های سازندگی کشور را با آمریکای شما عوض نمی کنیم."

وی در خصوص طرح الزام نامگذاری عنوان خلیج فارس در شهرهای کشور نیز گفت:حدود 4 سال پیش،ابتدا در شورای شهر تهران و بعد در شورای عالی استان ها طرحی را گذراندیم که همه شهرهای کشور ملزم شوند که یکی از بزرگراه هایی که به طرف جنوب می رود را نام خلیج فارس بر آن بگذارند.

رئیس شورای عالی استان ها در این خصوص توضیح داد:این اقدام از سوی برخی شهرها صورت گرفت،اما به انگلیسی عنوان خلیج فارس را روی تابلو نوشته بودند که دستور دادیم این عنوان را به انگلیسی بنویسند،پرشین گلف[PERSIAN GULF]،به معنی خلیج فارس.

چمران در خصوص الزاماتی که باید شرکت های هواپیمایی نسبت به عنوان خلیج فارس رعایت کنند،گفت:شرکت های هواپیمایی باید از عنوان خلیج فارس استفاده کنند و با شرکت هایی که غیر از این عنوان را به کار می برند،برخورد شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    0 0
    اقای چمران خوب شد که شهید چمران را داریم. لطفا به امور متصرفه بپردازید
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۵
    0 0
    بنده بعنوان يه جوان ايراني ازسازندگي جناب چمران كمال تشكر را دارم تمام امكاناتي كه ما داريم مرهون سازندگي اين برادرميباشد.خداخيرت دهد