سهم کدام خودروها در بازار بیشتر است؟ / آمارتولید خودرو در سال های گذشته

صنعت خودروسازی به‌دلیل سهم بالا در اشتغال و برخورداری از پیوندهای پسین و پیشین قوی با سایر بخش‌های اقتصادی، «مادر صنایع» قلمداد می‌شود و موتور محرکه رشد سایر بخش‌های اقتصاد به‌شمار می‌رود.

بهاره عریانی پژوهشگر صنعت خودرو در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: «بسياري از كشورهاي در حال توسعه درصدد جذب فناوري‌هاي مرتبط با اين صنعت برآمده‌اند. يكي از اركان مهم سياست‌گذاري صنعت خودرو در جهان، توسعه صنعت خودروهاي تجاري مي‌‌باشد. »

وی با ارائه آمار جهانی گفت: «به‌طور دقيق‌تر، به استناد آمار انجمن جهانی خودروسازان، در سه ماهه دوم سال 2015 معادل 45602805 دستگاه خودرو در سطح جهان تولید شده است که 11040506 دستگاه خودروی تجاری (24.2 درصد) و 34562299 دستگاه خودروی سواری (75.8 درصد) مي‌‌باشد. »

وی افزود: «بیشترین میزان تولید خودروی تجاری مربوط به آمریکا ( 3953957 دستگاه، سهم 8/35 درصدی)، چین (1767246 دستگاه، سهم 16 درصدی) ، مکزیک (783127 دستگاه، سهم 7.1 درصدی) و ژاپن (740443 دستگاه، سهم 6.7 درصدی) می­باشد. تركيه با توليد 275615 دستگاه (سهم 2.5 درصدي) در جايگاه هشتم جهاني قرار داشته‌اند. »

به گفته این پژوهشگر صنعت خودرو در همين دوره ايران با توليد 58972 دستگاه جايگاه بیستم از 32 كشور را از آنِ خود كرده است كه با توجه به پتانسيل‌هاي كشور همچون وسعت زياد (مساحتی بالغ بر 1.6 میلیون کیلومترمربع)، جمعیت بالا (بالغ بر 78 میلیون نفر)،  نسبت پایین مالکیت خودرو، سهم بالاي حمل­و­نقل زمینی از جابجایی مسافر و کالا و موقعيت استراتژيك خاص آن به‌دليل قرار گرفتن در کریدور شمال ـ جنوب، شرق و غرب و دسترسی به آبهای آزاد جايگاه مناسبي نمي‌باشد.

عریانی افزود: «در این قسمت وضعیت فعلی حاکم بر صنعت خودروی ایران به­لحاظ میزان تولید، بازیگران اصلی و صادرات ارایه می­شود. »

این کارشناس و پزوهشگر صنعت خودرو در ادامه بیان کرد: « به­ لحاظ تیراژ تولید، سهم خودروهای سواری 85 درصد و سهم خودروهای تجاری با احتساب وانت 15 درصد و بدون لحاظ آن تنها 1/2 درصد است که به­نوبه خود مبین سهم پایین تيراژ خودروهای تجاری در کل تولید می­باشد. »

وی تاکید کرد: «نکته قابل توجه در خصوص خودروهای تجاری، تعداد زیاد بازیگران این حوزه و تیراژ پایین تولید آنها می­باشد.»

پژوهشگر حوزه خودرو در پایان افزود: « 95.3درصد بازار خودروهای تجاری سال 1393 در اختیار سه شرکت (ایران خودرو دیزل 55.4 درصد، سایپا 32.7 درصد و گروه بهمن 7.3 درصد) بوده است و 13 شرکت باقیمانده با تولید 8075 دستگاه خودرو 4.7 درصد سهم بازار خودروهای تجاری را داشته­اند. ضمن آنکه باید توجه داشت که میزان داخلی­سازی در خودروسازهای تجاری در محدوده میان 30ـ14 درصد قرار دارد که بسیار پایین است و نشان از عمق نداشتن تولیدخودروهای تجاری در کشور دارد.»



3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =