استفاده صحیح از منابع آب وخاک در چارچوب طرح های آمایش سرزمین در جهت منویات رهبری و اقتصاد مقاومتی

مهندس حسین میررجبی ،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، دست یافتن به توسعه پایدار را از نتایج قابل پیش بینی اقتصاد مقاومتی همراه با آمایش و ارزیابی سرزمین برشمرد که در این راه باید همه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور با برنامه ریزی صحیح در قالب طرح های مدون فعال شود.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ،میررجبی گفت: توصیه و تاکید مقام معظم رهبری بر رویکرد اقتصاد مقاومتی بر ما این نکته را رهنمون می سازد که از همه ظرفیت ها و فرصت ها در جای جای کشور برای تولید ثروت استفاده کنیم. با توجه به اینکه کشور ما در عرصه های اقتصادی و جغرافیایی مزیت ها و استعدادهای سرشار معنوی، مادی، ذخائر، منابع غنی و متنوع دارد و اینکه باید از همه این فرصتها استفاده بهینه شود، در این مسیر معتقدیم اقتصاد مقاومتی زمانی مستقر می شود که با برنامه ریزی صحیح بر طبق آمایش سرزمین همه مردم و بخش های اقتصادی اعم از دولتی، عمومی، خصوصی و تعاونی در تولید ثروت نقش آفرین شوند .
وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که همه مردم اعم از شهری، روستایی و عشایری و تمام بخش های اقتصادی اعم از دولتی، عمومی، خصوصی و همه مکان های اقتصادی در سراسر کشور مورد توجه باشد.
وی همچنین افزود: خوشبختانه همه این موارد در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد دانش بنیان و نوآوری، رشد بهره وری، افزایش رقابت پذیری اقتصاد و ظرفیت و قابلیت های متنوع جغرافیایی و مزیت های مناطق کشور تاکید شده است.
تدوین برنامه ششم توسعه با توجه به جغرافیای سرزمین از اولویت های مهم توسط میررجبی اعلام شد و گفته شد، مزیت های متنوع برای ایجاد قطب های توسعه در مناطق مختلف سرزمین وجود دارد و برای بهره مندی از این مزیت ها باید به همه جغرافیای کشور و ظرفیت آن توجه کنیم. تدوین برنامه مطلوب و مدیریت توسعه کشور نیازمند توجه کافی به نقش جغرافیا، سرزمین و بعد مکان است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به قانون برنامه پنجم توسعه و مواد 181 تا 184 آمایش سرزمین اشاره کرد که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان ها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت مناطق کشور مورد تاکید قرار گرفته شده است و همواره این موضوع، مورد تاکید مسئولین می باشد که برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید طرح آمایش سرزمینی وجود داشته باشد تا از بخشی نگری دستگاه ها در حوزه وظایف خود پرهیز کنند.
اگر در برنامه ریزی های کلان و منطقه ای با هدف توسعه از نوع پایدار در چارچوب طرح های آمایش از سرزمین خود استفاده کنیم نوعی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
باید توجه ویژه داشته باشیم که از زمین و آب به اندازه توان و یا پتانسیل آن استفاده کنیم؛ زیرا، نتایج ندانم کاری و اتخاذ تصمیمات اشتباه همراه با مدیریت غلط و نادرستی نوع استفاده از سرزمین، کاهش بیش از حد منابع را در پی خواهد داشت. به طور مثال، در سرزمینی کشاورزی انجام شود که توان تولید فراورده های کشاورزی را ندارد. در زمینی شهرک سازی و خانه سازی انجام شود که برای این موضوع مناسب نبست. در مراتعی چرای دام صورت پذیرد که ظرفیت دام متناسب با ظرفیت مرتع نیست. سرزمین یک منبع محدود و آسیب پذیر می باشد که با توجه به برنامه ریزی و مدیریت صحیح در اجرای آن سودمندی های فراوان دارد.
زمین و آب شیرین برای بهره برداری انسان که بتوان روی منابع آن حساب کرد، نسبت به خشکی ها و آب های روی کره زمین بسیار محدود است و چنین محدودیتی در کشور ما به دلیل شرایط خاص اقلیمی پررنگ تر است. استفاده غیر منطقی از زمین و آب های شیرین در دسترس که در جهان بسیار کم هستند، اتفاق می افتد که بالاترین میزان از دست رفتن آب در دنیا ابتدا به کشاورزی و بعد از آن به صنعت در جایگاه دوم اختصاص دارد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با معرفی فرسایش، بیابان زایی و مسموم شدن زمین و منابع آبی به عنوان نتایج استفاده نادرست از سرزمین اعلام نمود: تغییر کاربری سرزمین بدون دلایل علمی منطبق بر سند جامع آمایش، میزان فرسایش را تا 1000 برابر بالا می برد.
متاسفانه تبدیل زمین های طبیعی همانند جنگل ها و مراتع با سایر کاربری ها معمول بوده و همین عمل خسارت فراوان و غیر قابل جبرانی را به منابع طبیعی وارد کرده است. باید توجه شود که تغییر کاربری اراضی، فرسایش، بیابانزایی، جنگل زدایی، مسمومیت و آلودگی زمین ها که سلامت منابع طبیعی و انسان را به خطر می اندازند، بیشتر به دلیل استفاده غیر منطقی از سرزمین رخ می دهد.
این گزارش می افزاید: موارد مطرح شده تاکید دارد که منابع طبیعی و محیط زیست جهان، توان اکولوژیکی محدودی برای استفاده بشر دارد و با بهره برداری منطقی می توانیم با کمترین آسیب از آن استفاده کنیم و بشر گاهی با کمترین بهره، آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت و بشر وارد خواهد کرد و آمایش سرزمین با هدف تعیین تکلیف برای نوع کاربری سرزمین پیش میرود تا برای هر نوع استفاده، طرح های مدیریتی جهت اجرا توسط سازمان های متولی امر طرح ریزی شود و سازمان ها به اجرای صحیح پروژه ها بپردازند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =