تندیس مردمی شهید دریاقلی سورانی به خانواده شهید سید محمد صادق دشتی تقدیم شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی مراسمی در فیروزآباد فارس، سومین تندیس سال شهیددریاقلی سورانی قهرمان حماسه ۹ آبان سال ۵۹ در کوی ذوالفقاری آبادان از سوی نمایندگانی از رزمندگان و هنرمندان این شهر بر سرمزار شهید جهادگر سید محمد صادق دشتی به خانواده این بزرگوار اهدا شد.

این جهادگر شهید که از اوایل جنگ به جبهه‌ها شتافته بود و در تمامی سال‌های سخت بدون هیچ چشمداشت مالی در مناطق نبرد به کمک دیگر رزمندگان می‌شتافت و بقول رزمندگان و جهادگران در منطقه، اوخود به تنهایی یک جهادسازندگی بود.

در این مراسم حبیب احمدزاده به نمایندگی از سوی دیگر رزمندگان و مردم ابادان خاطره چگونگی شهادت سید را پس از سی سال اینگونه برای خانواده شهید روایت کرد.

«سی سال پیش ما مجبور شدیم که یک تانک بدزدیم، چرا؟. ماجرا از آنجا آغاز شد که بعد از چند سال از شروع جنگ گذشت، خانواده شهدای آبادان در سال ١٣۶۴ اجازه پیدا کردند تا از بیرون شهر به صورت گسترده‌تری به گلزار شهدای این شهر رفت و آمد پیدا کرده و به سرمزار بچه‌هایشان بروند ولی ناگهان در عصر پنجشنبه‌ای، این محوطه بشدت زیر آتش قرار گرفته و تعدادی از این خانواده‌ها زخمی شدند و حتی قبر چند شهید مورد اصابت قرار گرفت و قسمتی از پیکر آنان به بیرون پرتاب شد.

ما به عنوان مدافعان دربرابر توپخانه‌های دشمن به بررسی پرداخته و با دکل عظیمی از دشمن در آن سوی رودخانه روبرو شدیم، منطقه استحفاظی متعلق به ارتش بود، از آن‌ها درخواست عمل کردیم که فرمودند دستورالعملی ندارند، به یگان خودی مراجعه کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم، ناچارا برای حفظ جان خانواده‌ها از اتش دشمن، از تیپ هفتاد و دو محرم که در حال انحلال و واگذاری تانک‌هایش به یگانی دیگر بود تانکی دزدیده و به سروقت دکل دشمن رفتیم ولی بدلیل نداشتن سکوی شلیک کاری نمی‌توانستیم بکنیم، پس به جهاد فارس مستقر در آبادان مراجعه کردیم.

مسول جهاد جوانی بود به نام سید محمد صادق دشتی بی‌درنگ پذیرفت تا زیردید و تیر حتمی دشمن سکوی شلیکی برایمان بسازد، او با آن‌که به عنوان مسئول می‌توانست خود این کار رانجام ندهد ولی پشت لودر نشست و سکو را زیر دید و تیر مستقیم دشمن ساخت ولی متاسفانه کوتاه بود، با درخواست ما فردا دوباره با لودر به سروقت سکو رفت و این بار بسیار بلند‌تر و مناسب‌تر، ولی دیده‌بان دکل دشمن هم که جانش را در خطر می‌دید بیکار ننشست و با توپخانه او رادر پای تپه به شهادت رساند. فردا در کنار سکو خون شهید را دیدیم، من و دوست دیکری از بالای دودکش خودی دیده بانی کرده و دوستان دیگری مانند مهدی مرجان و حسین جلی‌زاده از بالای سکوی ساخته شده با‌‌ همان تانک سرقتی شلیک و دکل دشمن را در فاصله بعید چهار کیلومتری با گلوله سوم همراه با دیده بانش مورد هدف قرار گرفته و سرنگون کردند.

سردار سرلشکر شهید احمد سوداگر بعد از عملیات والفجر هشت مرا خواست و گفت انهدام آن دکل بطور ناخواسته باعث شد که دشمن نتواند تردد نیروهای ایران را در جاده خسروآباد بین آبادان و اروندکنار تحت نظر داشته و پی به نیت ما برای عملیات در آن منطقه ببرد. و این کارنقش بسیار مهمی در لو نرفتن عملیات ما در عبور از آب اروند داشت ولی باید به واقع گفت که این کار ناشدنی فقط به سبب تهور بی‌نظیر شهید سید محمد صادق دشتی درساخت آن سکو درزیر دید و تیر مستقیم دشمن بود و لاغیر.

امروز فرصتی دست داد تا پس از سی سال شما خانواده شهید را در فیروزآباد فارس پیدا کرده و ماجرای واقعی شهادت سید محمد صادق عزیز را برای اولین بار برایتان تعریف و از طرف همه مردم آبادان و تمام آن خانواده‌های شهدا که از فردای آن روز انهدام دکل دشمن راحت‌تر به سرمزار فرزندان‌شان رفتند، تندیس طلایی شهید دریاقلی سورانی را خاضعانه و به عنوان تشکر، به شما پدر و مادرگرامی تقدیم کنیم.»

در این مراسم، محسن مومنی شریف (ریاست حوزه هنری)، محمدرضا جعفری جلوه (ریاست شبکه دو سیما)، حسین قنادیان (مسئول سابق بسیج هنرمندان)، محمد کرم اللهی (ریاست حوزه هنری فارس) و تعدادی از دوستان و رزمندگان همراه شهید حضور داشتند که هدایایی نیز به خانواده این شهید تقدیم نمودند.

لازم به ذکر است که هرساله در آبان ماه به مناسبت سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری ابادان و شکست دشمن در نهم آبان سال ۵۹، تندیس مردمی شهید دریاقلی سورانی به همراه ده عدد سکه تمام بهار آزادی، به یکی از دلاورمردان و یا شیرزنان زحمتکش دوران دفاع مقدس ازسوی مردم آبادان اهدا می‌گردد.

در دو دوره گذشته امیرسرتیپ منوچهر کهتری و مرحوم حجت الاسلام جمی امام جمعه زمان جنگ آبادان، منتخبین مردمی این جایزه سالانه بودند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    30 0
    درود و سلام خدا بر شهیدان و مجاهدان واقعی،آنانکه گمنام و مظلوم و بی ادعا در راه خدا جهاد میکنند.
  • سید محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    25 0
    خدا به آبروی شهدا ما رو ببخشه انشالله
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    8 0
    كجاييد اي شهيدان خدايي؟
  • سیاوش رزمند A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    كجاييد اي شهيدان خدايي روحشان شاد راهشان گرامی باد