"یزدی‌ها" بالاترین نرخ بیماری دیابت در ایران را به خود اختصاص داده اند

معاون بهداشت وزیر بهداشت چگونگی ارجاع بیماران دیابتی از طریق شبکه بهداشتی درمانی در حاشیه‌ شهرها و روستاها را توضیح داد.

علی اکبر سیاری در حاشیه مراسم روز جهانی دیابت با اعلام اینکه استان یزد بالاترین نرخ بیماری دیابت را در کشور دارد، در خصوص زخم پای دیابتی گفت:‌ اگر کسی دیابت دارد و احساس ضعف و عدم تعادل می‌کند، این خطر وجود دارد که به سمت زخم پای دیابتی می‌رود. مختل شدن جریان خون‌رسانی و آسیب عصبی از عوامل مهم ا بتلا به زخم پای دیابتی هستند. 

او افزود:‌ بیماران دیابتی مستعد ابتلا به عفونت هستند و این عفونت می‌تواند منجر به زخم پا و قطع آن شود. این بیماران در ناحیه‌ای که دچار عفونت می‌شوند، درد را حس نمی‌کنند.

سیاری همچنین در خصوص نحوه ارجاع بیمار در شبکه‌های بهداشتی و درمانی در حاشیه شهرها و روستاها گفت: در سیستم بهداشتی و درمانی ما کارشناسان مراقب سلامت افراد تحصیل‌کرده در حوزه بهداشت، پرستاری یا مامایی هستند که به آنها در خصوص بیماری‌های غیرواگیر آموزش می‌دهیم. در نتیجه آنها می‌توانند عوامل خطر را در مردم تشخیص دهند. 

او افزود: بعد از شناسایی اولیه توسط کارشناسان مراقب سلامت، بیماران به کارشناس تغذیه ارجاع داده می‌شوند و در صورت لزوم به پزشک مستقر در مرکز سلامت ارجاع داده می‌شوند. در مراحل بعدی نیز یک متخصص آنها را ویزیت می‌کند و بعد به بیمارستان فرستاده می‌شوند. 

سیاری در خصوص نقش کارشناسان سلامت در شبکه‌های بهداشتی و درمانی نیز گفت: آنها برای بیماران پرونده تشکیل می‌دهند و بیماران را به طور مستمر پیگیری می‌کنند. حداقل چهار بار در سال برای آنها مشاوره انجام می‌دهند.
۴۲۲۳۶



 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =