رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه بعنوان هفته "حمایت از بیماران کلیوی " در کشور نامگذاری شده است افزود: سالانه افزایش ۱۷ درصدی آمار بیماران دیالیزی کشور زنگ هشدار برای بیماران کلیوی است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ، دكتر مرتضي هاشم زاده افزود: يكي از بيماري هايي كه افراد بسياري در نقاط مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم مي كنند "بيماري كليوي" است.
وي اضافه كرد: افراد از زمان بروز اين بيماري، بايد به طور مرتب و مداوم تحت درمان قرار بگيرند و زماني كه ديگر هيچ دارويي جوابگوي آنها نباشد پيوند كليه تنها راه باقيمانده براي ادامه حيات اين بيماران است.
به گفته وي، در حال حاضر بيش از ۱۵هزار بيمار دياليزي در كشور وجود دارد كه براي زندگي ، هفته اي سه بار دياليز مي شوند و سالانه ۱۷ درصد به آنها افزوده مي شود.
وي با بيان اينكه، بسياري از افراد جامعه از بيماري حاد كليوي خود اطلاع ندارند افزود: اين درحالي است كه با يك آزمايش خون براحتي مي توان مسير زندگي خود را قبل از گرفتار شدن در چنگال دياليز تغيير داد.
وي، در خصوص علائم هشدار دهنده ابتلا به بيماري كليوي گفت: تورم اطراف چشم ها، درد در قسمت پهلوها و زير دنده ها، بالا بودن فشار خون و تكرر ادرار مخصوصا در شب از جمله اين علائم هستند.
وي با اشاره به عدم آشنايي اكثر بيماران كليوي با علائم و نشانه هاي بيماري كليه و عدم درمان به موقع آن اظهار داشت: متحمل شدن رنج و به وجود آمدن عوارض رواني و اجتماعي از اثرات اين ناآگاهي است.
دكتر هاشم زاده، كنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهيز از خوردن غذاهاي پر نمك و چرب و خودداري كردن از مصرف هر گونه دارو بدون تجويز پزشك را از راهكارهاي جلوگيري و پيشگيري از بيماري كليه عنوان كرد.
به گفته وي، در چهارمحال و بختياري، در حال حاضر ۲۹۴ بيمار در بيمارستان هاي هاجر(س) شهركرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل و تامين اجتماعي تحت درمان با دياليز هستند.
دكتر هاشم زاده افزود: بيمارستان هاجر (س) شهركرد با دارا بودن ۱۷ تخت دياليز ارائه دهنده خدمت به ، ۱۴۰ بيمار دياليزي و بعد از آن بيمارستان هاي لردگان و بروجن به ترتيب با ۱۰ و ۸ تخت دياليز ، هر كدام به بيش از ۴۴ نفر خدمات درماني ارائه مي نمايند.
وي، تعدا تخت هاي دياليز در بيمارستان فارسان را ۹ مورد و تخت هاي دياليز در بيمارستان هاي، تامين اجتماعي و اردل را هر كدام ۴ مورد اعلام كرد و از افزوده شدن شش تخت دياليز به مجموع تخت هاي فعال مراكز درماني استان در آينده نزديك خبر داد.
گفتني است، دكتر هاشم زاده و جمعي از مسئولين دانشگاه علوم پزشكي شهركرد به مناسب هفته "حمايت از بيماران كليوي " با حضور در بخش دياليز بيمارستان هاجر(س) شهركرد از بيماران تحت درمان در اين بخش عيادت و از آنان دلجويي كردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =