گروه اقتصاد: دیروز زهره الهیان، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ای عجیب با خبرگزاری ایلنا موضع گیری های دور انتظاری پیرامون تغییر ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و ارتباط با آن با احتمال استیضاح وزیر راه و ترابری انجام داد.
الهیان در این مصاحبه گفت بررسی تاریخچه و سوابق سازمان هواپیمایی کشوری نشانگر این حقیقت است که این سازمان همواره دست به گریبان چالشهای جدی پیش روی خود بوده است که بخش مهمی از مشکلات به جایگاه این سازمان که بهعنوان مجموعهای کاملاً تخصصی در نظر وزارت راه میباشد، بر میگردد در حالی که سازمانی با این میزان اهمیت در بسیاری از کشورها مستقیما زیر نظر رئیسجمهور و یا بالاترین مقام اجرایی میباشد و شاید اگر ریاست این سازمان در شرایط فعلی معاون رئیسجمهور بود اینگونه مشکلات و چالشها در این سازمان تخصصی را شاهد نبودیم .
در این بخش از مصاحبه این نماینده مجلس تایید می کند که سازمان هواپیمایی کشوری در تاریخچه خود همواره با چالش های جدی روبرو بوده است. او اگرچه به درستی تاریخ را خوانده است اما در بیان علت این چالش ها دچار اشتباهی شده است که شاید اعضای کمیسیون عمران بتوانند با بیان تحریم های طاقت فرسا این اشتباه ایشان را تصحیح کنند. خانم الهیان علت این همه چالش را در مسئله ای می داند که با ظرافت آن را بیان کرده است. ایشان بر لزوم خروج این سازمان از نظارت وزارت راه و قرار گرفتن آن در زیرمجموعه ریاست جمهوری تاکید کرده اند که خود سوالات متعددی را به ذهن متبادر می کند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی در بخش دیگری از سخنان خود به خوبی به تعدد سوانح هوایی طی یک سال اخیر پرداخته و گفته است: نگاهی به آمار سوانح و حوادث در طول سالجاری تنها نمودی از خیل معضلات جدی این سازمان است.
الهیان در بیان علت تعدد سوانح هوایی گفته است: عدم تعهد مدیران سابق سازمان هواپیمایی کشوری به رعایت استانداردها و تخلفات جدی مدیران قبلی و باندبازیها و سوءاستفاده از جایگاههای مدیریتی جهت بده بستان و تبانی با برخی شرکتهای با اهمیت و حساس را تنزل داده و اقتدار این سازمان را بهعنوان سازمان ناظر بر شرکتهای هواپیمایی بسیار تضعیف نموده است.
زهره الهیان در بخش دیگری از این مصاحبه گفته اند: با انتصابی در خور تحسین از سوی دولت دهم مدیری متعهد، انقلابی وکارآمد جهت ایجاد تحول به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته شد و این امر امیدی تازه را در کالبد سازمان دمید که از اقدامات اولیه ایشان دقت در نظارت بر شرکتهای هواپیمایی و اعمال قدرت نظارتی بر شرکتهای هواپیمایی جهت رعایت اصول استاندارد ایمنی پرواز جهت حفظ جان مردم و بکارگیری کارشناسان دلسوز و متخصص است.
در این بخش از این مصاحبه ایشان عملا حمایت خود را از رئیس فعلی سازمان هواپیمایی اعلام می کند و او را متعهد و انقلابی می نامد که امیدی تازه دمیده است.
در این پاراگراف کوتاه سوالات زیادی مطرح می شود که تعدادی از آنها را از ایشان می پرسیم: انتصاب رضا نخجوانی از سوی کدام بخش دولت دهم صورت گرفت؟ کمتر کسی در حوزه حمل و نقل پیدا می شود که نداند نخجوانی گزینه مدنظر سید مهدی هاشمی، قائم مقام سابق وزیر راه و سرپرست اسبق وزارت کشور بوده است. آیا این امر تناقضی با استقلال وزرا در انتخاب معاونینشان ندارد؟
تشخیص تعهد و انقلابی بودن رضا نخجوانی بر عهده ما نیست اما این سوال را از این نماینده محترم مجلس داریم: آیا نواختن سیلی به گوش مدیر یک ایرلاین خصوصی که به زعم همه کارشناسان در اقدامی در خور تحسین در کمترین زمان ممکن مسافران را از هواپیمای سانحه دیده خارج کرده است در زمره اعمال انقلابی می گنجد یا تعهدی که مدیران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید داشته باشند؟
بد نیست خانم الهیان مراجعه ای به سیاهه تاخیرها و نقص فنی های هواپیماها در دوره کوتاه مدیریت شخص مورد دفاع خود بپردازد.شاید با نکاتی مواجه شوند که چندی است رسانه ها آن را گفته اند.
نظر شما