سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری این هفته خود به سوالات مختلفی پاسخ داد؛ از جمله پسر پرحاشیه تلگرام، افتراهای بابک زنجانی به دولت در دادگاه، پرونده جیسون رضاییان، بازداشت پسر عطاالله مهاجرانی و ...

امید سلیمی بنی: نشست هشتاد و هشتم سخنگوی قوه قضاییه با این کلمات آغاز شد: قطعنامه غیر الزام آور علیه ایران به بهانه عدم رعایت حقوق بشر صادر شد. حقیقتا مضحک و شرم آور است برای سازمانهای بین المللی که امثال آمریکا و اسراییل مدعی حقوق بشر شوند و نسبت به ایران و امثال ایران قطعنامه صادر کنند. این روزها برای همه دنیا روشن شده کسانی که تروریستها و داعش را ایجاد و مسلح کردند، چه کسانی هستند. داعش، نفت عراق را غصب کرده بود که آنها نفت را از داعش خریدند و با فروش نفت غاصبانه چه ظلمها که علیه مردم عراق و سوریه در چندین سال کردند و مورد حمایت اسراییل و آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه بودند. اینها موزه های عراق را سرقت کردند و به برخی از کشورهای غربی فروختند و با وجود شناسنامه بودن و سرقتی بودن این اشیا، باز هم آنها را خریدند و نگهداری کردند.

غلامحسین محسنی اژه ای در ابتدای سخنانش با اشاره به حادثه تروریستی پاریس گفت: این حادثه محکوم است و هر نوع تروری را محکوم می کنیم. ولی اقداماتی که پس از این قضیه اتفاق افتاد، ببینید چطور مردم را بدون حکم قضایی و به صرف مظنون بودن، دستگیر می کنند و تیراندازی می کنند. افراد را نگهداری و بازرسی می کنند. بسیاری از اقدامات غیرقانونی را به بهانه این قضیه انجام می دهند. پرونده اسراییل و آمریکا نیز از نقض اولیه حقوق بشر آنقدر پر است که نیاز به بازگویی مصداق نیست. ولی اینها ادعا می کنند در جمهوری اسلامی ایران حقوق بشر رعایت نمی شود. اگر بپرسیم چرا، می گویند چرا قاچاقچیان مواد مخدر را مجازات می کنید. اتهام دیگری به ایران زده اند که خودشان یک مورد آن را تحمل نمی کنند. شما بسیاری از افراد را در خیابان می کشید. ایران آنها را بازداشت و محاکمه می کند و مجازات مطابق قانون جاری می شود. کسانی ۱۷ هزار نفر از مردم را شهید کردند، شما سالیان سال است در کشور خودتان پناه دادید و به آنها اجازه تبلیغات و تجهیز می دهید. این که شما مدعی حقوق بشر شوید، مضحک است.

معاون اول دستگاه قضا درباره بزرگداشت هفته بسیج گفت: این نهاد پر خیر و برکت، یادگار ماندنی حضرت امام(ره) است که تعبیر درست بسیج لشکر مخلص خداست درباره آن صدق می کند. این نهاد، بسیار پرثمر و کم هزینه است.

دادستان سابق کل کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در آبان ماه در یک محموله در استان یزد بیش از ۲هزار کیلو تریاک و ۳۵۰ کیلو هروئین کشف شد. اگر این حجم مواد مخدر در ایران یا خارج از کشور توزیع شود، چند نفر را آلوده و بدبخت می کند؟

او در بخش دیگری از سخنانش از فرماندهی نیروی انتظامی تشکر کرد که دستور برخورد با جرایم مشهود را داده است. اژه ای در این باره گفت: می خواهیم این اقدامات مستمر باشد و هر نوع حمایتی از قوه قضاییه نیاز باشد، انجام می شود.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه سخنانش گفت: از هر نوع فعالیت سالم اقتصادی و فعالانی که صحیح و سالم در امر تولید و سرمایه گذاری کار می کنند، حمایت می کنیم. از بانکها جهت وصول معوقات حمایت می کنیم. همچنین از بانک مرکزی برای ساماندهی به موسسات پولی و اعتباری حمایت می کنیم. به دولت نیز به صورت خاص جهت رفاه و معیشت مردم کمک می کنیم. مردم انتظار دارند با وعده هایی که دولت داده پس از این توافق، گشایشی در کار روزمره شان حاصل شود. قوه قضاییه حاضر است در چهارچوب وظایف خود به دولت کمک کند. البته بانک مرکزی، بانکها و دولت باید خود، قدم اصلی را بردارند.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۴، بدهی دولت به بانک مرکزی و سایر بانکها افزایش است، گفت: بدهی بانکها به بانک مرکزی نیز افزایش یافته و این موضوع در اقتصاد و تولید آثار خوبی ندارد. قوه قضاییه اگر بتواند کمک می کند. در موضوع معوقات نیز ما کمک می کنیم اما بانکها باید کاری کنند دیگر معوقات تکرار نشود. اعتبارسنجی یا کارشناسی اگر اشکال دارد یا نظارت و نگرفتن وثایق ایراد دارد، باید رفع شود.

اژه ای درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کمیته بورسیه ها نیز گفت: در صورت شاکی بودن افراد، دیوان عدالت اداری نمی توانست وارد شود. درباره بورسیه ها، تعدادی از دانشجویان شکایت کرده بودند و برخی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی نیز به رئیس قوه قضاییه نامه نوشتند که باید تجدیدنظری در این باره شود. ریاست قوه نیز نامه ای را خدمت مقام معظم رهبری فرستادند و پیشنهاد دادند که در محکمه که با حضور وکیل، قاضی، به کیفرخواست رسیدگی می شود، اگر حکمی قطعی صادر شد، باز هم راه اعاده دادرسی وجود دارد. ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری حتی درباره حکم قطعی صادره از محکمه می شود درخواست اعاده دادرسی کرد، چطور تصمیمات این کمیته قابل بررسی نیست؟ پیشنهاد کردند مشابه این موضوع، دیوان عالی کشور بتوانند به شکایات بورسیه ها رسیدگی کنند. مقام معظم رهبری موردی اجازه دادند که در مورد بورسیه های اخیر با این پیشنهاد موافق هستم.

سخنگوی دستگاه قضا به فرارسیدن انتخابات اشاره کرد و گفت: کشور نیاز به آرامش دارد و باید بستری برای انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری فراهم شود تا در کمال آرامش و سلامت این انتخابات برگزار شود. لازمه اش این است که همه دستگاه ها، احزاب، نامزدها، تشکل ها، رقبا، هواداران نامزدها و همه آحاد مردم ملتزم به رعایت قانون و اخلاق باشیم. هر چه هم نتیجه انتخابات باشد طبق قانون همه باید ملتزم به آن باشیم. دستگاه های مربوط به خصوص در پیشگیری، وزارت کشور، دولت و قوه قضاییه هر جا ببینیم کسی بخواهد امنیت و آرامش را به هم بزند، باید تدبیر کنیم.

او توضیح داد: اگر قرار است از کسی دعوت شود، باید دید از چه کسی دعوت می شود. اگر قرار است تجمعی باشد، بر اساس قانون تدبیر کنیم. اگر سخنران نشست مراعات کند و از قبل پیش بینی کند که قرار است توهین یا افترا به افراد یا هتک مقدسات صورت گیرد، این افراد دعوت نشوند. هر دو طرف قضیه باید حقوق مردم را رعایت کنند. اگر با رعایت موازین، جمعی خواستند سخنرانی و میتینگ داشتند و مجوز دارند، کسی حق ندارد متعرض آنها شود. وزارت کشور، نیروی انتظامی، سیستم های امنیتی و اطلاعاتی، دستگاه قضایی باید جهت حفظ آرامش و امنیت کشور تلاش کنیم. نمی شود یک گروه و جریان رعایت کنند و دیگری رعایت نکند.

اژه‌ای سپس وارد پرسش و پاسخ با نمایندگان رسانه ها شد.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ مطرح شده در نشست ۸۸ سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

چرا به بابک زنجانی به راحتی اجازه داده می شود در دادگاهی که افکار عمومی به آن حساس است، اسامی برخی از مسئولان دولتی را بیاورد و تهمت و افترا و توهین به آنها کند. در حالی که در پرونده های حساس دیگر، اصلا اجازه علنی برگزار شدن محاکمه داده نمی شود. نظر شما درباره شایبه سیاسی بودن این رفتار چیست؟

خبرآنلاین

این که اجازه داده می شد، نه اتفاقا، در بیشتر جلسه، قاضی به متهم تذکر می دهد. یکی دو بار من تذکر دادم که نه متهم حق توهین و افترا دارد و نه کسی دیگری حق دارد. متاسفانه در این مدت، شاهد هر دو طرف بودیم. برخی بیرون از دادگاه، به متهم حرفهایی را نسبت می دهند که صحیح نیست. قانون اجازه نمی دهد کسی که به حکم قانون بازداشت شده و به زندان رفته، توهین و تحقیر به او بشود. از ناحیه متهم نیز حق نیست این کار شود. کار را زیاد می کنند و سبب شکایت می شود و پرونده های جدید باز می شود. رئیس دادگاه در اکثر جلسات این تذکر را می دهد. لکن نمی شود وقتی متهم حرف می زند، دهن او را بست. ما تذکر می دهیم و اگر توهین به مقامات رسمی کند، مدعی العموم دنبال می کند. اگر شاکی خصوصی هم داشت، باز هم تکرار نمی کنم درباره علنی بودن، بسیاری از دادگاه ها علنی برگزار می شود لکن اجازه داده نمی شود محتویات دادگاه منتشر شود. در قانون جدید که از تیرماه اجرایی شود، این اجازه داده شده با مکانیزمی که با درخواست دادستان کل کشور به رئیس قوه قضایی و صدور مجوز رئیس قوه قضاییه، اجازه انتشار علنی دادگاه داده می شود.

در روزهای اخیر پرونده یک جوان که عکاس‌هایش با تعدادی خانم در شبکه های اجتماعی مطرح شده و عفت عمومی را جریحه دار کرده است. پلیس فتا هم این فرد را بازداشت کرده. این موضوع در شبکه های اجتماعی در روزهای گذشته تکرار شده. هرچند پلیس فتا می گوید همه چیز را زیر نظر دارد، زیاد شده. چه راهکارهایی برای کاهش این جرایم در نظر دارید؟

خبرآنلاین

کسانی که موبایل دستشان است، خیلی وقتها یک شایعه و حتی خلاف، دستشان می رسد، منتشر می کنند. بلافاصله در گروه ها منتشر می کنند. این سبب فساد بیشتر است. خود شما نیز در رسانه ها کمک کنید تا در رشد و تعالی مردم کمک کنید. به نحو مقتضی برسانید هر کسی هر چه دستش آمد، تکثیر نشود.
این مطلبی که گفتید بسیار زشت و قبیح و جرم است و در قانون در پاره ای موارد حکم افساد فی الارض را دارد. این مورد را دقیقا نمی تواند جزء چیست. در مواردی در قانون افساد فی الارض برای این کارها پیش بینی شده.

پرونده حمله گروهی به رهبری یک نماینده مجلس به آقای موسوی لاری در ورامین چه شد؟

آنا

همه باید قانون را رعایت کنند. هم سخنران، هم دعوت کننده و هم کسانی که بخواهند تعرضی خلاف قانون کنند. اگر سخنرانی دعوت شود که از پیش معلوم است، می خواهد فضا را بهم بریزد، دعوت نکنند. منظورم قرچک نیست. کلی می گویم. هنوز تحقیقات در این باره تمام نشده. وزیر کشور به استاندار نامه نوشته اند و دستوری داده اند. هنوز ابعاد حادثه بررسی نشده. مردم و این نماینده ادعایی دارند که هنوز این موارد به صورت رسمی گزارش نشده. هنوز گزارش جامع از سوی مراجع رسمی به قوه قضاییه نرسیده.

عوامل آتش سوزی کارتن خوابهای هروی تعقیب شدند؟

ایرنا

اطلاعی ندارم.

حکم جیسون رضاییان چه شد؟

شبکه خبر

هنوز به محکوم و وکیلش ابلاغ نشده. جزئیات مشخص است اجمالا محکومیت به حبس است ولی معذورم از بیان جزئیات دیگر.

پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات در ارتباط با دکل نفتی بازداشت شد؟

میزان

اصل بازداشت و این پرونده درست است ولی اینکه چقدر نقش دارد، اطلاع ندارم و امکان بازگویی آن هم نیست. ایشان الان در زندان است.

بحث وکیل اجباری و بیمه وکالت چیست؟

باشگاه خبرنگاران

از معاون حقوقی رئیس جمهور باید بپرسید. نظر خاصی در این باره نداریم. این مسئله هنوز در حال طرح است.

پرونده دلال نفتی دیگر که ۵.۸ میلیارد یورو بدهکار است، چه شد؟

دانشجو

در این خصوص شکایتی نشده و پرونده ای تشکیل نشده و از وزیر نفت هم بازجویی نشده

برخی از پشت پرده به آقای زنجانی روحیه می  دهند. چقدر بیان این سخنان درست است؟

اعتماد

اگر کسی حدسی می زند و بر اساس آن، چیزی می گوید، من مسئولش نیستم. چنین چیزی را ما ندیده ایم. متهم ۲۰ ماه است در زندان است و تاکنون نشنیده ایم سفارشی یا ملاقات خاصی داشته باشد. باید از کسانی که می گوید پرسید بر چه اساسی این حدس و گمان را دارید. اگر اطلاعی دارید به ما بگوییم. زیبنده یک فرد مسئول نیست به صرف حدس و گمان این را از تریبون عمومی اعلام کند.

تعزیرات اعلام کرده مجازاتهای قاچاق سوخت و دارو افزایش یافته. چقدر افزایش یافته؟

اطلاعات

این سازمان زیر نظر دولت است. در لایحه ای که به مجلس دادند در پاره ای موارد جرایم تشدید شده. هم درباره وسایلی که قاچاق را حمل می کنند هم درباره مکانهای نگهداری قاچاق و تشدید مجازات شده است.

چرا احکام قطعی محکومان مالی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان منتشر نمی شود؟

همشهری

آنچه حکم صادر شده و قطعی شده، طبق قانون اعلام می شود. ممکن است رای صادر شده باشد ولی قطعی نشده باشد.

آقای اشرفی اصفهانی با خبرآنلاین مصاحبه کرد و مدعی شد سعید مرتضوی ۶۰ میلیون تومان حقوق می گرفته و در قتل دست داشته. بابک زنجانی هم حمایت می شود. شما به این نتیجه رسیدید؟

فارس

در مورد اینکه چقدر حقوق چه کسی گرفته من خبر ندارم، شاید موظف شویم برویم ببینیم مدیران امروز و دیروز چقدر حقوق می گیرند. باید از این شخص سئوال کنید. این که می گوید متهم رها شده، ناصحیح است. این متهم محاکمه می شود. درباره متهم نفتی هم جواب دادم که اگر مدرکی کسی دارد، به قوه قضاییه بدهد. این که از تریبون عمومی حرفی بزنند و مدرک ندهند، اعتماد مردم را به هم می زند و فردا کسی به آنها گوش نمی دهند. ایشان یک بار هم حرف بی استناد مطرح کرد.

درباره بورسیه ها، فقط با شکایت دانشجویان شما وارد می شوید؟

قانون

دستگاه قضایی تاکنون اجازه ورود نداشت و دستگاه قضایی الان فقط در این خصوص اجازه ورود یافته.

چرا بیشتر رسانه ها حق ورود به دادگاه بابک زنجانی ندارند. حادثه شیراز چه شد؟

برنا

درباره شیراز پرونده خیلی وقت است تشکیل شده و جلسات دادگاه نیز چندین جلسه تشکیل شده. کیفرخواست در دادگاه رفته و متهمان تقاضا کرده اند آخرین لوایح را تقدیم کنند. دادگاه منتظر اخذ آخرین دفاعیات است.

درباره سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری محیط زیست چه برنامه ای دارید؟

راه مردم

باید برای این سیاستهای کلی قوانین نوشته شود و برای برخی نیز جرم انگاری شود. مردم شاهدند در طول سالهای اخیر دستگاه قضایی نسبت به تخریب کنندگان محیط زیست حساس بوده و مدعی العموم در بسیاری از موضوعات وارد شده و سازمان محیط زیست اگر شکایت کند، رسیدگی در اولویت قرار می گیرد.

پیگیری های شما درباره ۵۷۰ بدهکار بزرگ بانکی چه شد؟

خراسان

زمانی که دادستان کل کشور بودم چون عضو شورای پول و اعتبار و هیات نظارت بر بانکهاست، اطلاعات من به روز بود. آخرین گزارش را الان نگرفته ام. ولی چندی پیش معاون اقتصادی دادستان کل کشور گفت برخی از این معوقات بزرگ، استمهال و قسط بندی شده. نمی شود گفت تمام اینها وصول شده. برخی نیز بازداشت شده اند و برخی نیز وکالت داده اند اموالشان تصرف شود. برخی نیز تسویه کرده اند ولی آمار دقیق ندارم. اقدامات موثر بوده ولی قطعا کافی نیست و باید نظارت بیشتری در بانکها اعمال شود. باید در کارشناسی های وثایق دقت کنند. یک مورد شنیده بودم که فردی با ۲۰ برابر قیمت واقعی، ملکی را کارشناسی کرده بود. این مشخص است که مشکل دارد. به نظر می رسد اگر بانکها دقت بیشتری کنند، مشکلات کمتر می شود.

در آستانه انتخابات، امنیت خیلی مهم است. ارزیابی شما از وضعیت فعلی امنیت و پرونده گروه هایی که اخیرا دستگیر شده اند چیست؟

قدس

امنیت کشور خیلی خوب است ولی باید مراقب بود. سیستم اطلاعاتی، امنیتی، مرزبانان، قرارگاه های مرزی و انتظامی ما هشیار هستند. طبیعی است نباید هیچگاه دشمن را کوچک شمرد. درباره اقدامات اخیر نیز روز گذشته وزارت اطلاعات اعلام کرد دستگیری هایی داشته است، اینها از یک گروه نیستند. اینها نوعا وابسته به گروه های تکفیری هستند و از طریق آمریکا حمایت می شوند. افراد دستگیر شده، تازه در مرحله تحقیق هستند.

چرا در دادگاه بابک زنجانی به خبرنگاران بی احترامی و از ورود آنها جلوگیری می شود؟ درباره خبرنگاران بازداشت شده اطلاعات جدیدی دارید؟

ایلنا

درباره مورد اول از شما عذرخواهی می کنم. هر سالنی یک ظرفیتی دارد. اگر پر شد طبیعی است همه متقاضیان ورود جا نمی شوند. من تاکنون به اتاق آقای صلواتی نرفته ام. ولی بالاخره اتاقهای دادگاه محدود است. فکر نمی کنم بالاترین سالن، ۱۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد. در این پرونده افراد بسیار زیادی حضور دارند. من از شما عذرخواهی می کنم. درباره بازداشت خبرنگاران هم اطلاعات جدید ندارم. همه اینها رسانه ای و خبرنگار نیستند. برخی از اینها گزارشهای اولیه شان تکمیل شده و به دادسرا رفته که آخرین بازپرسی ها انجام شود. اگر تحقیقات زودتر تمام شود و نیاز به کارشناسی و تحقیقات دیگر و مرتبطین نباشد، برخی ممکن است سریعتر به دادگاه بروند. گفتند شدنی است برخی جداگانه پرونده شان به دادگاه برود.

برخی می گویند پس از برجام، نباید هر حرفی را بزنیم. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

نسیم

من ندیدم کسی این را بگوید. اگر کسی هم گفته باشد، کاملا غلط است. دشمنی که در ۳۶ سال شناختیم، هر کاری از دستشان ساخته باشد، انجام می دهد و ما به هیچ وجه ملاحظه آنها را از بابت دست برداشتن از ارزشها و مصلحت خود، نمی کنیم.

در پرونده مدیران بانکهای صادرات و مسکن در فساد۳هزار میلیاردی اتفاقی افتاده؟

تسنیم

آنها در حال محاکمه هستند. بعید می دانم محاکمه شان تمام شده باشد و حکمی صادر شده باشد.

برخی از فتنه گران فتنه ۸۸ جلسات انتخاباتی تشکیل می دهند. قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده؟

دانا

این را توضیح دادم که باید همه در جهت آرامش تلاش کنیم و اگر کشور در آرامش باشد به نفع همه است. اگر کسی اهل فتنه بوده و الان بخواهد فتنه گری کند نباید به او اجازه بدهیم. وزارت کشور، نیروی انتظامی، من، فرماندار، استاندار، دانشگاه نباید به او اجازه بدهند. اگر اهل فتنه بوده و الان هم بخواهد فتنه گری کند. موارد پیشگیری نیز توسط معاون پیشگیری قوه قضاییه دنبال می کند. اگر جایی لازم باشد تذکر می دهد و اقدام می کند

بنیاد تعاون زندانیان و مدیرعامل آن آقای غمخوار، میلیاردها تومان درآمد دارد. بر اساس قانون کار آنها اشتغال زندانیان باید باشد. در زمینها و کارگاه های آنان، هیچ زندانی کار نمی کند. این بنیاد با این سرمایه میلیاردی چه می کند؟

مهر

بنیاد تعاون زندانیان وظیفه دارد به خانواده های زندانی که درآمد ندارند کمک کنند. تعداد قابل توجهی از خانواده زندانیان از طریق همین بنیاد کمک می شوند. بخشی از درآمد این بنیاد صرف این خانواده ها می شود. حتما این بنیاد باید برای زندانیان ایجاد اشتغال کند. ولی اول باید اجازه داشته باشد از زندان خارج شود تا بتواند کار کند. مواردی که در زندانها توانسته اند کار کنند، هم پردرآمد و هم شغل است. من هم قبول دارم صرف نظر از سرمایه بنیاد تعاون که باید از خودشان پرسید، باید واقعا ترتیبی دهیم زندانیان بیشتر حرفه آموزی کنند و هم مشغول کار شوند و از رخوتشان کاسته شود. اگر بپرسید برای همه زندانیان اشتغال شود، جواب منفی است. ما نتوانسته ایم از سقف این ظرفیت برای اشتغال زندانیان استفاده کنیم. می شود با بخش خصوصی قرارداد بست تا آنها نیز خود بیایند، مشارکت کنند. ممکن است بنیاد تعاون توان ایجاد اشتغال و امنیت برای همه زندانیان را نداشته باشد ولی بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری کند تا زندانیان کار کنند.

در دولت قبل ۵۰۰ هزار استخدام غیرقانونی صورت گرفته و ۴۸ سند تاریخی در دولت قبل گم شده. آیا تخلفاتی را شما یافته اید؟

ایسنا

موضوع اول به قوه قضاییه ارتباطی ندارد. باید از طریق مراجع ذیربط یا اگر لازم باشد در دیوان عدالت اداری پیگیری شود. ولی درباره موضوع دوم، اگر چنین چیزی هست باید گزارش کنند و قوه قضاییه وارد می شود. اگر گزارش شده، پیگیری کنند و به ما هم بگویند تا دنبال کنیم. اگر تاکنون گزارش نشده، تخلف کرده اند.

در دادگاه بابک زنجانی گفته شد سردفتری حدود ۸ میلیارد تومان رشوه گرفته. سرنوشت این سردفتر چه شد؟

فارس

درباره زمین ایران زمین بوده، ولی ۸ میلیارد نبوده. یک و خورده ای میلیارد دفتردار گرفته بود که بلافاصله تعقیب و بازداشت شد. چون عنوان رشوه دارد مجازاتش سنگین است. ولی از پرونده جزئیات دیگری خبر ندارم. ایشان همان وقت تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. اینجا خلافی شده بود که برخی مقصر بودند این زمین در ابتدا ۷۰۰ و خرده ای میلیارد قیمت کارشناسی داشت. متهم اعتراض کرد و رفت به هیات ۳ نفره و به ۱۷۰۰ میلیارد تومان تقویم شد. بعد تخلف شده بود و ۸ هزار میلیاردی تومان سند صوری برای وثیقه نوشته بودند و شاید این عدد از آنجا سرچشمه می گیرد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481205

برچسب‌ها