فهرست نوری المالکی نخست وزیر در استانهای شیعه نشین و فهرست ایاد علاوی در استانهای سنی نشین در صدر قرار دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الدستور اردن، نتایج اولیه انتخابات عراق نشان می‌دهد، شصت و دو درصد عراقیها در انتخابات پارلمانی شرکت کردند. این در حالی است که ناظران می گویند فهرست نوری المالکی نخست وزیر در استانهای شیعه نشین و فهرست ایاد علاوی در استانهای سنی نشین در صدر قرار دارند . شمارش آراء همچنان ادامه دارد .

کمیساریای انتخابات عراق اعلام کرد درصد استقبال از انتخابات شصت و دو درصد بوده که کمتر از درصد مشارکت در انتخابات سابق در دسامبر سال 2005 است اما مشارکت در این انتخابات در عین حال بیش از انتخابات محلی است که در سال گذشته برگزار شد.
فهرست حکومت قانون که نوری المالکی ریاست آن را بر عهده دارد اعلام کرد در راه پیروزی در بغداد و جنوب عراق قرار دارد.
علی دباغ سخنگوی دولت و نامزد فهرست حکومت قانون گفت فهرست وی در بغداد واستانهای جنوبی پیشگام است .

حیدر العبادی دیگر نامزد فهرست حکومت قاون و عضو حزب الدعوه گفت نتایج اولیه نشان می‌دهد این ائتلاف در ده استان پیشگام است .وی افزود این فهرست در بغداد و جنوب پیشگام است و آرای رای دهندگان در خارج هنوز پایان نیافته است و ممکن است نتیجه را تغییر دهد.

از سوی دیگر فهرست ایاد علاوی اعلام کرد در چند استان پیشگام است . مصطفی الهیتی عضو این فهرست گفت فهرستش در موصل ، الانبار ، صلاح الدین و برخی مناطق بغداد پیشگام است وی افزود ما آمارهایی از نمایندگان در مراکز انتخاباتی داریم که نشان می‌دهد این فهرست در شهر موصل هشتاد و پنچ درصد ، در الانبار هشتاد درصد ، در صلاح‌الدین هفتاد درصد و در برخی مناطق بغداد هفتاد درصد آراء را کسب کرده است .وی افزود ما در برخی شهرهای جنوبی نیز پیشگام هستیم و تقریبا 55 درصد آراء را بدست آوردیم .

در ادامه این گزارش آمده است چالش بزرگی که مالکی با آن مواجه است از سوی متحدان شیعی سابقش است که در قالب ائتلاف ملی عراق متحد شدند. مجلس اعلی اسلامی عراق که بخشی از ائتلاف است اعلام کرد ظاهرا براساس نتایج اولیه آراء به طور مساوی بین مالکی و ائتلاف ملی عراق تقسیم شده است .

مجلس اعلی افزود فهرست العراقیه که علاوی ریاست آن را بر عهده دارد در رتبه سوم قرار دارد. ثائر نقیب نامزد فهرست العراقیه و یکی از دستیاران نزدیک به علاوی گفت نتایج هنوز اشکار نیست. آمار اولیه نشان می‌دهد فهرستش در استانهای شمالی و غربی پیشگام است . وی افزود فهرست العراقیه بین هفتاد تا نود درصد آراء را در این استانها بدست آورده است..

کد خبر 48409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =