صدای اقتصاد نوشت: براساس آنچه که دولت پیش بینی کرده بود، قرار بود، تا سقف 10 میلیون تومان، بسته به این که فرد چقدر درآمد بدست می آورد، وام خرید کالای ایرانی بادوام با نرخ بهره 12 درصد 24 ماهه ارائه شود.

در حالی که دولت در بسته رونق اقتصادی اش، قسمت وام 25 میلیونی را با سرعت اجرا و تمام کرد، اما هنوز خبری از بخش دیگر آن، یعنی کارت اعتبار 10 میلیون تومانی نیست. البته که بانکی‌ها گفته بودند، روند این اقدام حالا حالاها به درازا خواهد کشید اما مسئولان مدعی بودند که به زودی این کارت ها توزیع می شود و به دست مردم می رسد. این در حالی است که حالا خبرهایی مبنی برا این منتشر شده است که تاخیر دولت در اجرای این طرح، افزایش نرخ سود بوده است.

براساس آنچه که دولت پیش بینی کرده بود، قرار بود، تا سقف 10 میلیون تومان، بسته به این که فرد چقدر درآمد بدست می آورد، وام خرید کالای ایرانی با دوام با نرخ بهره 12 درصد 24 ماهه ارائه شود. طرحی که برای افراد وام گیرنده، ماهانه قسطی تقریبا 470 هزار تومانی به وجود می آورد. البته از آنجایی که در اجرای طرح وام 25 میلیونی خودروی، تمام برنامه ها و بندها روی کاغذ با آنچه که اجرا شده بود، زمین تا آسمان فرق داشت، پس دور از ذهن نیست که این در اجرای طرح کارت اعتباری 10 میلیونی خرید کالای ایرانی هم اوضاع به طور تغییر کند.

چرا که در طرح وام 25 میلیونی خودرو، ابتدا قرار بود، بازپرداخت ها 7 ساله باشد، اما به 4 سال کاهش پیدا کرد، همچنین مقرر شده بود تا مردم بتوانند با سفته، از این وام استفاده کنند که خودروهایی زیر بار سفته نرفتند و چک را جایگزین کردند. به این ترتیب، حالا هم اگر نرخ سود کارت اعتباری خرید کالای ایرانی افزایش پیدا کند، اتفاق جدید نبوده است.

ایسنا در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «گرچه بانک مرکزی تاکنون درباره تاخیر اجرای کارت اعتباری 10 میلیون تومانی، توضیحی ارائه نکرده، اما بحث تورم زا بودن توزیع کارت های اعتباری که می‌تواند موجبات ورود حجم بالایی از نقدینگی به چرخه اقتصادی را فراهم آورد در این مدت همواره به عنوان عاملی برای این دیرکرد عنوان شده است. این در حالی است که در کنار این موضوع آخرین خبرها اعلام شده از سوی یکی از مدیران ارشد بانکی به ایسنا حاکی از آن است که بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود بازپرداخت تسهیلات کارتهای اعتباری را دارد. به طوری که نرخ سود از 12 درصد اعلامی در ابتدای طرح افزایش خواهد یافت که هنوز نرخ سود مورد نظر نهایی نشده است.به گفته این مدیر بانکی یکی از دلایل افزایش نرخ سود کارت اعتباری به کاهش سطح تقاضا و توزیع کمتر تقدینگی به منظور کنترل تورم باز می گردد.»

به هرحال، ماه پیش که دولت از بسته رونق اقتصادی اش صحبت می کرد، در بندی اعلام کرده بود: «اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام و منتخب از طریق صدور کارت اعتباری (برمبنای عقد مرابحه) برای افرادی که درآمد مشخصی دارند، تا سقف حداکثر 100 میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر دو سال.» یعنی دولت 10 میلیون تومان می دهد تا مردم بتوانند بروند کالای داخلی بخرند، بعد تا دو سال وقت دارند آن را با نرخ سود 12 درصد تسویه کنند. به این ترتیب امید این می رود که انبارها خالی شود.

در طرح جدید دولت، قرار است مبلغ مربوط به لوازم خانگی مستقیماً به حساب تولید‌کنندگان واریز شود. در این طرح با هماهنگی سیستم بانکی، پول لوازم خانگی به جای اینکه به واسطه‌ها پرداخت شود، مستقیماً‌ به حساب تولید‌کنندگان واریز می‌شود. یعنی به جای اینکه وام بانکی بابت فاکتور خرید از فروشگاه پرداخت شود، به تولید‌کننده پرداخت می‌شود که در این راستا حساب‌های بانکی از تولید‌کنندگان گرفته شده و به بانک مرکزی ارائه شده است تا با اختصاص خطوط اعتباری از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها، این طرح اجرایی شود.

از طرفی هم وزارت صنعت فهرست تولید‌کنندگان لوازم خانگی را برای اجرای طرح دولت آماده و به بانک مرکزی ارائه کرده است که این فهرست در پرتال وزارت صنعت و بانک مرکزی قرار خواهد گرفت و شرکت‌های تولیدی بر اساس آن نسبت به عرضه محصولاتشان اقدام خواهند کرد.

اقلام داخل این طرح شامل انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ از جمله محصولات عمده‌ای مانند یخچال فریزر و اجاق گاز می شود. به گفته دیانی، کارخانه‌ها آمادگی لازم برای اجرای این طرح را دارند و البته در این مورد باید کنترل دقیقی صورت گیرد تا مبلغ مربوط به لوازم خانگی عرضه شده مستقیماً به حساب تولید‌کنندگان واریز شود. اجرای این طرح می‌تواند باعث رونق تولید و حفظ اشتغال در صنعت لوازم خانگی شود.

اما با تمام این صحبت ها و وعده وعید ها، هنوز خبری از اجرای طرح کارت های اعتباری 10 میلیون تومانی نیست.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =