نماینده مردم بندر انزلی در مجلس هفتم گفت: در دولت سیاست شفاف و روشنی در قبال هدفمند کردن یارانه ها وجود ندارد.

هادی حق شناس در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: در خصوص منابع حاصل از حامل های انرژی که اختلافی بین دولت و مجلس است و دولت معتقد است که باید 40 هزار میلیارد شود و مجلس به نصف آن معتقد است، از دو منظر قابل بررسی است. یکی اینکه آثار این 20 هزار میلیارد یا 40 هزار میلیارد بر بخش های غیربودجه ای در اقتصاد چیست.

وی با اشاره به اینکه نگرانی نمایندگان مجلس از آثار 20 یا 40 هزار میلیارد نیست، تصریح کرد: به خاطراینکه اگر فرضا 40 هزار میلیارد تومان یعنی پیشنهاد دولت مصوب می شد 20 درصد آن یعنی 8 هزار میلیارد تومان در بودجه لحاظ می شد. به عبارت دیگر ممکن بود که بودجه 347 هزار میلیارد تومان تبدیل به 351 هزار میلیارد تومان شود. به عبارت دیگر سقف بودجه کل کشور را 4 هزار میلیارد تومان و به معنای دیگر نزدیک به 1 درصد تغییر دهد.

این کارشناس اقتصاد ادامه داد: در حالی که با تصویب این رقم 20 هزار میلیارد تومان، به جای 8 هزار میلیارد تومان که دولت در لایحه بودجه خود لحاظ کرده بود، الان مجلس 4 هزار میلیارد تومان لحاظ کرده است. این تفاوت 4 هزار میلیارد تومان در بودجه کل کشور آنچنان اثری در بودجه نویسی کشور ندارد. به عبارت دیگر تغییرات 1+ درصد یا 1- یک درصد در بودجه کل کشور قطعا اثر آنچنانی در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه نگرانی نمایندگان بیشتر ناشی از افزایش قیمت های حامل های انرژی بعد بیرون از بودجه است، افزود: یعنی اینکه آیا دولت می خواهد از محل افزایش قیمت بنزین و نفت گاز و نفت سفید و گاز و سایر فراورده های نفتی 20 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند یا 40 هزار میلیارد تومان؟ هنگامی که عدد 20 تبدیل به 40 می شود مفهومش این است که میانگین افزایش قیمت ها دو برابر خواهد شد.

حق شناس ادامه داد: لذا طبیعی است که نمایندگان مردم از این باب نگران باشند که در سال آینده یک اصلاح قیمت بسیار جدی صورت بگیرد و آثار تورمی بسیار شدید داشته باشد و همانطور که مرکز پژوهش های مجلس نیز اشاره کرده است ممکن است نرخ تورم به حدود 50 درصد برسد. از این منظر نه تنها نمایندگان مجلس بلکه همه مردم از بابت نرخ تورم 50 درصدی نگران خواهند شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم خاطرنشان کرد: استدلال دولت در این باب نیز جای تامل دارد. دولت می گوید این افزایش قیمت ها ظاهرش افزایش قیمت است ولی باعث می شود بخش صنعت و بخش هایی از اقتصاد که انرژی بر بوده و در حال استفاده از انرژی ارزان اند، از تکنولوژی های جدید که انرژی کمتری استفاده می کنند، بکار بگیرند.

وی ادامه داد: سوال عمده این است که تغییر تکنولوژی صنایع باید با چه هزینه ای انجام شود؟ دوم اینکه خود دولت مالک عمده بخش های صنعتی کشور است. دولت به چه شکل این کار را هدایت می کند؟

حق شناس با تاکید بر تامین اهداف اصلی هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرد: بحث اصلاح قیمت ها یکی از اهداف هدفمند کردن یارانه ها است، هدف دیگر اصلاح سایر ساختارهای اقتصادی کشور مثل نظام پولی و مالیاتی کشور، گمرکی، مجوزهای صادرات و واردات کشور و ... است.

وی با بیان اینکه تبدیل 20 هزار میلیارد به 40 هزار میلیارد تومان در کوتاه مدت اثرات بسیار سنگینی برای کشور دارد ولی در بلند مدت موجب اصلاح ساختار تولید کشور خواهد شد، گفت: چون در کشور ما سیاست ها به شکل همگن و یکسان اجرا نمی شود، مجلس معتقد است که طرح تحول اقتصادی در پنج گام اجرا شود ولی دولت معتقد است که باید در سه گام اجرایی شود. واقعیت این است که اگر طرح تحول اقتصادی با سایر سیاست ها و نظام هایی که قرار بود اصلاح شود، همزمان اجرا می شد، مردم در کوتاه مدت توان تحمل داشتند ولی اگر همزمان اجرا نشود طبیعی است که مردم توان تحمل تورم های بسیار بالا را ندارند.

حق شناس با اشاره به چند دستگی میان دولت گفت: در خود دولت اول بحث خوشه ها، سپس بحث دهک ها، پرداخت یکسان و ...مطرح شد. چون در خود دولت یک سیاست شفاف و روشن وجود ندارد تمام این عوامل موجب اضطراب و نگرانی بین نمایندگان شد که منتهی به مخالفت مجلس با 40 هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت گردید.

وی گفت: هر چقدر زمان جراحی اقتصاد کوتاه تر باشد به نفع همه خواهد بود ولی به شرطی که از محل آزادسازی یارانه ها به اقشار پایین جامعه برسد. یعنی مقدمات امر درست انجام شود.

نماینده سابق مجلس با اشاره به آثار سوء تصویب پیشنهاد 40 هزار میلیارد تومانی دولت گفت: علاوه بر افزایش آثار سوء حامل های انرژی با تصویب 40 هزار میلیارد تومان صنایع کشور آسیب جدی می دیدند. یعنی اگر تا دیروز صنعت فولاد ما به عنوان صنعت سنگین و صنعت مرغداری ما به عنوان صنعت سبک به هزینه انرژی در تولید آنچنان اهمیت نمی دادند اکنون باید خیلی مهم باشد. به عبارت دیگر یکی از ترکیبات اصلی قیمت تمام شده تولید قیمت انرژی باشد.

وی ادامه داد: اگر صنعت بخواهد تکنولوژی خود را از تکنولوژی انرژی بر به تکنولوژی کم انرژی تغییر دهد احتیاج به زمان دارد. که مدت این زمان به اصلاح سایر ساختارهای اقتصادی کشور بستگی دارد. یعنی اگرسایر ساختارهای اقتصادی روان نباشد ممکن است چندین سال به طول بیانجامد که موجب ضربه به  صنعت می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 48717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =