۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰

بررسی لایحه بودجه 89 در صحن علنی مجلس برای دومین بار متوالی به تعویق افتاد.

به گزارش خبرآنلاین، اگر چه پیش از آغاز بکار کمیسیون تلفیق اعلام شده بود که گزارش نهایی این کمیسیون روز 15 اسفند ماه به صحن علنی ارائه شده و بررسی می‎شود، اما این تارخ تا کنون با دوبار تعویق روبرو شده است.

نخستین بار محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه هفته پیش اعلام کرد که گزارش نهایی تلفیق از لایحه بودجه 89 در تاریخ 16 اسفند در صحن علنی قرائت می‎شود و دومین بار  محمد دهقان دیگر عضو هیات رئیسه از تاخیر یک روزه دیگر این بررسی خبر داد و گفت که لایحه بودجه 89 در 17 اسفند ماه در صحن علنی بررسی خواهد شد.

اگرچه در نگاه اول دو تاخیر یک روزه ممکن است چندان مهم به نظر نرسد اما وقتی به پایان عمر سال جاری بنگریم و اینکه مجلس شورای اسلامی فقط 10 روز کاری برای بررسی مهمترین سند بودجه سنواتی فرصت دارد، هر یک روز هم ارزش خاص خود را خواهد داشت.

مهمترین علت تعویق در اتمام کار کمیسیون تلفیق، مطول شدن بررسی درآمدها بویژه بررسی درآمد دولت از محل هدفمند کردن یارانه‎ها و صندوق توسعه ملی بود. کمیسیون تلفیق امیدوار بود که تا پیش از بررسی این موارد، دولت اقدام به اصلاح لایحه خود کند که چنین نشد.

در میان 5 لایحه بودجه‎ای که تا کنون محمود احمدی‌نژاد در دولت‎های نهم و دهم به مجلس فرستاده است، همه ساله تا 18 اسفند ماه بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی به پایان رسیده بود و این اولین بار است که لایحه بودجه با چنین تاخیری به صحن علنی می‎رسد. از آنجا که بررسی کلیات لایحه بودجه به طور متوسط دو روز کامل زمان می‎برد، می‎توان انتظار داشت که کلیات لایحه بودجه 89 در 19 اسفند ماه به تصویب برسد که زمانی مطول‎تر از سالهای پیشین و یک رکورد جدید در مجلس است.

جدول بودجه

اما موضوع زمانبر تر بررسی جزئیات لایحه بودجه با توجه به پیشنهادات متعدد نمایندگان است که گاهی بررسی بودجه را در سه شیفت کاری به درازا می‎کشد. این زمان از یک تا دو هفته متغیر است که هم به تعداد پیشنهدات و هم به نحوه اداره مجلس بستگی دارد. مثلا در تمام جلساتی که محمدرضا باهنر سکان دار هیات رئیسه مجلس است، سرعت در بررسی پیشنهادات بیشتر است واو موفق به تصویب مواد بیشتری می‎شود. در مقابل محمدحسن ابوترابی فرد رکورد طولانی‎ترین بررسی‏ها را در مجلس دارد.

تجربه سال گذشته لاریجانی در بررسی لایحه بودجه 88 گویای آن است که او در اداره جلسات بررسی لوایح بودجه موفق‎تر از حدادعادل است و سرعت بررسی این لایحه در دوره مدیریت وی نزدیک به سرعت مدیریت باهنر در 4 سال پیش از این در مجلس هفتم است.

در هر حال هیات رئیسه مجلس صبح فردا تشکیل جلسه می‎دهد تا به بررسی نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در صحن علنی بپردازد. از آنجا که آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شده است، باید هماهنگی لازم میان اعضای این هیات با دیگر نمایندگان صورت بگیرد. البته نمایندگان مجلس قطعا در آغاز بررسی لایحه بودجه 89 در دو شیفت جلسه علنی دارند و در صورت مواجه شدن با کمبود وقت، سه شیفت کاری خواهند داشت.

موارد چالش برانگیز در بررسی بودجه 89
اگرچه هنوز بررسی لایحه بودجه 89 در صحن علنی مجلس آغاز نشده است اما بر اساس انتقادات نمایندگان به این لایحه و بررسی‎های صورت گرفته در کمیسیون‎های تخصصی و تلفیق می‎توان پیش بینی کرد که چه بندهایی از این لایحه چالش برانگیز خواهند بود.

از آنجا که اصلاحات کمیسیون تلفیق به مذاق دولت و نمایندگان حامی آن در مجلس خوش نیامده است، حداقل چالش بر سر پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت از سوی این نمایندگان و مخالفت دیگر نمایندگان با ؟آن است.

اما بندهای مربوط به درآمد دولت از محل هدفمند کردن یارانه‎ها، صندوق توسعه ملی، حقوق کارمندان و رشد درآمد کارگران، رابطه دولت و وزارت نفت و ... از موارد پر بحث و جدل در مجلس خواهد بود. مواردی که انتظار می‎رود حتی در نطق 30 دقیقه‎ای رئیس جمهور در دفاع از کلیات لایحه بودجه نیز گنجانده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =