۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

اقتصادنیوز نوشت: برخی از کارشناسان معتقدند رفع تحریم‌ها در میان‌مدت موجب به وجود آمدن فضای جدید در اقتصاد کشور خواهد شد که در پی این اتفاق بازار سرمایه می‌تواند در یک مسیر منطقی هدایت شود.

انتشار گزارشات مثبت آمانو (مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی) پیرامون مسائل هسته ای ایران و پرونده PMD و نزدیک شدن به روزهای پایانی تحریم از یک سو و همچنین تأیید برجام در مجلس و پس از آن شورای نگهبان،تا حدودی می‌تواند پایانی برای ریزش‌های بی‌محابای بازار سرمایه و شاخص بورس باشد که شاید تنها در این میان همچنان ابهامات در خصوص کمبود نقدینگی و عدم اطمینان به بازار سرمایه مانعی برای رشد بورس باشد.

بعد از اوج شاخص بورس در سال 92 که ناشی از سرعت روند مذاکرات و یکسری خوشبینی ها بود شاخص وارد فاز اصلاحی شد. بعد از ورود به فاز اصلاحی اوضاع شرکتها همگام با برخی مسایل همانند تصمیمات دولت و مجلس در مورد نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی، معاد، کیفی سازی پالایشگاه ها، افزایش نرخ بهره، حضور داعش در عراق (افزایش ریسک سیستماتیک منطقه) که همگی تاثیرات منفی بر روی شاخص و عملکرد شرکت های بورسی داشته است مسیر نزولی تری را طی کرد.

این در حالی است که به رغم روند مثبت مذاکرات در آذر ماه سال گذشته، عواملی از قبیل کاهش قیمت جهانی نفت و سایر مولفه‌ها، به ادامه روند فرسایشی بورس منجر شد که با توجه به اینکه عمده شرکت های تولیدی در بورس و فرابورس شرکت های پتروشیمی، پالایشی، معدنی، فولادی و هلدینگهای این شرکت ها می باشد رالی جدیدی از کاهش سودآوری آنها و به تبع آن قیمت آنها شاهد بودیم.

با وجود این، در حال حاضر که مسایل هسته‌ای به مرحله نهایی رسیده و اخبار مثبتی از این ناحیه به گوش می‌رسد و از حدود دو هفته دیگر نیز رفع تحریم‌ها آغاز خواهد شد، همچنان بورس در وضعیت رخوت و بعضا نزولی به سر می‌برد که شاید عامل اصلی آن جدای از مسایل سیاسی، هسته‌ای و تحریم‌ها به مسایل داخلی اقتصاد و بازار مربوط باشد؛ تقویت نرخ دلار نسبت به سایر ارزها، کاهش نرخ تورم در کنار بالا ماندن نرخ بهره بانکی و رکود حاکم بر اقتصاد ناشی از سیاستهای انقباضی ، کاهش قدرت خرید عموم مردم و به آینده موکول کردن مصرف از جمله مواری است که سودآوری شرکتها را در وضعیت نا مناسبی قرار داده که این مساله را در گزارش‌های سه ماهه و شش ماهه شرکت ها و حاکمیت جو منفی و رکود در بازار می‌توان مشاهده کرد .

با وجود این، پرسش قابل طرح این است که فرجام اقتصاد و بورس کشور پس از برجام چه خواهد بود؟

برخی از کارشناسان هم معتقدند تأیید برجام و رفع تحریم‌ها به‌ عنوان مهمترین‌ عامل ریسک سیستماتیک در سال‌های گذشته در میان‌مدت موجب به وجود آمدن فضای جدید در اقتصاد کشور خواهد شد که در پی این اتفاق بازار سرمایه می‌تواند در یک مسیر منطقی هدایت شود؛ به علاوه اینکه افت شدید قیمت‌ سهام با توجه به درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها موجب شده است در شرایط کنونی در بازار فروشنده زیادی وجود نداشته باشد.

همچنین انتظار می‌رود سیاست‌های ضد‌رکودی منجر به کاهش نرخ تورم شده و با کاهش این نرخ، باز‌بینی در سود سپرده‌ها صورت بگیرد و زمینه‌های جذابیت نسبت قیمت بر در‌آمد در بازار سهام را برای خرید فراهم کند.

در این میان حجم معاملات درروزهای اخیر بسیار کم است و در واقع چندان قابل توجه نیست که این موضوع نشان از کمبود نقدینگی در بورس دارد که تاییدی است بر اینکه اقتصاد کشور به جز توافق هسته‌ای و نیز رفع تحریم‌ها نیازمند ملزومات دیگری است تا بتواند این کمبود نقدینگی در بازارها را جبران کند.

حال امید است تا بنا به جمع‌بندی گفته فعالان و کارشناسان بازار سرمایه، روند مثبت بورس از زمستان آغاز شود تا در نهایت بتوان پایان سال خوشی را در انتظار داشته باشیم.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =