اقدام داعش در ترور استاندار عدن با منافع عربستان سعودی سازگار است؛ ضربه به استاندار عدن می تواند به نفع مقامات رسمی یمن که از حمایت عربستان سعودی برخوردارند، تمام شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کمرسانت در تحلیلی به قلم اولگا کوزنتسوا به خطر ناکامی مذاکرات اواسط ماه دسامبر بین طرفین درگیر در یمن اشاره می کند. نویسند بر این اعتقاد است که این مذاکرات، نتیجه مداخله داعش در رویارویی بین دو جناح است؛ از یک سو عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن که کنترل اوضاع را از دست داده و در طرف دیگر حوثی ها از جنبش انصار الله.

این در حالیست که داعش، مسئولیت ترور استاندار عدن را بر عهده گرفته و اوضاع این کشور را باز پیچیده تر کرده است.

قتل جعفر محمد سعد، توسط یک تروریست انتحاری نه تنها بر نیروهای داخلی بلکه بر میانجی گران بین المللی نیز تأثیر گذاشته است. 

گفتنی است عدن از این نظر مهم است که به تازگی از کنترل حوثی ها خارج شده و به پایتخت جدید موقت کشور تحت ریاست رئیس جمهور مطرود تبدیل شده است.

طبق برنامه های عربستان سعودی و متحدانش، احیای قدرت حکومت یمن بایستی از عدن شروع شود که البته قتل استاندار به این هدف لطمه شدیدی زد.

البته الکساندر ایگناتنکو مدیر انستیتوی دین و سیاست در گفتگو با خبرنگار روزنامه کمرسانت بعید ندانست که این اقدام داعش با منافع عربستان سعودی سازگار باشد. ضربه به استاندار عدن می تواند به نفع مقامات رسمی یمن که از حمایت عربستان سعودی برخوردارند، تمام شود زیرا بدین وسیله ضربه ای به جدایی طلبی قسمت جنوبی یمن وارد شده است.

داعش هم می تواند از این حمله بهره بگیرد و توجه عمومی را به فعالیت خود در حاشیه صحنه عملیات جنگی سوریه و عراق جلب کند در حالی که در سوریه و عراق مشکلات داعش روز به روز بیشتر می شود.

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =