تسنیم نوشت: یک روزنامه لبنانی جزئیات دیدار بین رئیس جریان المرده و دبیرکل حزب‌الله لبنان را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از آنکه رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرده است، روزنامه السفیر جزئیات این دیدار را که پنجشنبه‌شب گذشته صورت گرفته است تشریح کرد.

درخواست فرنجیه برای ملاقات با نصرالله

به گزارش السفیر، فرنجیه بعد از دیدار با سعد الحریری در پاریس، با مقامات حزب‌الله تماس گرفت و خواستار وقت ملاقات با نصرالله شد. طبیعتاً جواب مقامات حزب‌الله هم مثبت بود.

بعد از آن فرنجیه تصمیم گرفت که ابتدا با جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد و میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح ارتباط برقرار کند.

به‌نوشته السفیر فرنجیه تشریفات را کنار گذاشت و شخصاً به "بترون" رفت و با جبران باسیل دیدار کرد و نتایج دیدارهایش در پاریس را به اطلاع وی رساند و ابراز امیدواری کرد که وی این جزئیات را به میشل عون منتقل کند تا زمینه برای دیدار بین دو طرف مهیا شود.

فرنجیه این احتمال را داد که اگر مستقیماً از فرودگاه بیروت به الرابیه برود و با میشل عون دیدار کند نتایج این دیدار منفی باشد و درها بین دو طرف قفل و اوضاع بحرانی شود.

وی مدت زمان مشخصی صبر کرد و سپس خواستار وقت ملاقات با میشل عون در الرابیه شد و این امری بود که اتفاق افتاد و دو طرف 60 دقیقه با هم دیدار کردند.

اصرار میشل عون برای نامزدی در انتخابات

با توجه به اصرار میشل عون مبنی بر اینکه غیر از او نامزد دیگری برای ریاست جمهوری وجود ندارد، فضای این دیدار منفی بود.

عصر چهارشنبه وقت ملاقات به فرنجیه داده شد

به‌نوشته السفیر عصر روز چهارشنبه زمان موعود فرا رسید و به فرنجیه وقت ملاقات با نصرالله داده شد. فرنجیه پنجشنبه مستقیم به ضاحیه جنوبی بیروت رفت در حالی که هیچ کس از موعد دیدار بین او و نصرالله جز یکی از نزدیکانش و الحاج حسین الخلیل و الحاج وفیق صفا معاونان دبیرکل حزب‌الله مطلع نبودند.

علی‌رغم تشریفات امنیتی همیشگی که چنین دیدارهای سیاسی اقتضا می‌کند، سفر فرنجیه برای دیدار با نصرالله خیلی سریع و آسان انجام شد.

سید حسن نصرالله در این دیدار فرنجیه را از بزرگان اهل بیت دانست و سپس گفتگوی طولانی خود را با وی آغاز کرد.

نصرالله خطاب به فرنجیه: سخنرانی پدرت در سازمان ملل را فراموش نمی‌کنیم

نصرالله به فرنجیه گفت: حزب‌الله ارزش تو را به‌عنوان فرزند خاندان مارونی ملی‌گرا و عرب می‌دانند. خداوند پدر تو سلیمان فرنجیه را رحمت کند. وی وفادار به فلسطین، سوریه و مقاومت بود. ما سخنرانی او در سازمان ملل متحد برای دفاع از مسئله فلسطین به‌نمایندگی از اعراب را فراموش نمی‌کنیم.

گفتگو درباره تمامی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی

به‌نوشته السفیر قبل از اینکه دو طرف در سر سفره شام که سید حسن نصرالله برای مهمان خود در نظر گرفته بود حضور یابند، درباره همه تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو کردند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ابتدا درباره موضوع یمن با تمامی جزئیات و پیچیدگی‌هایش برای فرنجیه سخن گفت و درخواستهای ناچیز انصارالله که شبیه به درخواست حزب‌الله در سال 2008 از وزیر خارجه قطر و ترکیه است برای او تشریح کرد.

سپس دو طرف درباره پرونده‌های منطقه، عربستان، بحرین، عراق و در آخر سوریه به‌ویژه تصمیم روسیه برای عملیات علیه تروریسم در خاک سوریه و کنفرانس وین و کنفرانس ریاض گفتگو کردند.

نصرالله: محور سوریه و ایران و روسیه و مقاومت معادلات را بر هم زد

به‌نوشته السفیر نصرالله خطاب به فرنجیه گفت که محور سوریه و ایران و روسیه و مقاومت توانسته است که معادله‌ها را بر هم زند. بسیاری از دستاوردها در شرف تحقق است. تنگنای کشورهای عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس در یمن در چندین جهت در حال بروز است.

سپس دو طرف وارد موضوعات داخلی شدند و با تحلیل اهداف به بررسی این موضوعات پرداختند.

به‌نوشته السفیر با توجه به اینکه فرنجیه می‌دانست باید هم‌پیمانان خود را در جریان این جزئیات قرار داد، درک کرد که این روند منجر به دیدار بین او و بین سعد حریری رئیس جریان المستقبل خواهد شد.

تکیه سعد الحریری به سیگنال‌های عربستان

فرنجیه خطاب به نصرالله گفت که سعد الحریری به سیگنالهای واضح عربستان تکیه کرده است، لذا دو طرف درباره نگرانی‌های خود سخن گفتند و حریری مشخصاً سؤالات و تصورات خود را مطرح کرد و دو طرف توافق کردند که در آینده به بسیاری از این مسائل بپردازند.

فرنجیه سپس ناراحتی خود را به‌خاطر اتهاماتی که به او در سیاست و اخلاق و ملی‌گرایی وارد شده اظهار کرد و سید حسن نصرالله گفت که حزب‌الله در این اتهامات نقشی نداشته است، زیرا حزب‌الله اگر بخواهد چیزی بگوید با شجاعت، صریح و احیاناً به‌زبان دبیرکل خود بیان می‌کند.

نصرالله: میشل عون نامزد ما است

به گزارش السفیر نصرالله به فرنجیه گفت: میشل عون نامزد ما است و ژنرال گذرگاه الزامی برای هر انتخاب رئیس جمهور است. ما به دوستان و هم‌پیمانانمان وفادار خواهیم ماند و تا زمانی که میشل عون نامزد است حزب‌الله از او حمایت می‌کند و این راز اعتماد هم‌پیمانان به ما است.

این موضع نصرالله برای فرنجیه به هیچ وجه غافلگیر کننده نبود، زیرا نصرالله قبلاً هم به میشل عون گفته بود: تو نامزد اول ما در ریاست جمهوری هستی و اگر شرایط با تو باشد ما کنار تو هستیم نه پشت تو.

به‌نوشته السفیر فرنجیه در این دیدار به‌راحتی مواضع خود را مطرح می‌کرد و گفت که وی پنج‌شنبه آینده در برنامه‌ای تلویزیونی برای هواداران و مردم لبنان جزئیات طرح سعد الحریری و جزئیات دیدارش با وی و میشل عون و سید حسن نصرالله را تشریح خواهد کرد.

ماحصل گفتگوی فرنجیه و نصرالله

السفیر در خاتمه نوشت که به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ماحصل دیدار پنجشنبه‌شب بین فرنجیه و نصرالله به‌قرار ذیل است:

اول: میشل عون در درجه اول نامزد 8 مارس است

دوم: پایبندی دو طرف به مدیریت سیاسی یک‌پارچه پرونده ریاست جمهوری از سوی ارکان 8 مارس

سوم: پایبندی 8 مارس به حضور در تمامی جلسات انتخاب رئیس جمهور

چهارم: تأکید مجدد بر اصول سیاسی 8 مارس

پاسخ به طرح غیررسمی الحریری و درخواست از او برای عدم زیر پا گذشتن سقف مذاکرات با 8 مارس.

به‌نوشته السفیر مهمتر از این 5 نکته تصمیم دو طرف به آراسته شدن به زینت صبر و به انتظار نشستن فردایی نزدیک که با امروزشان فرق می‌کند، است. با صبر و فداکاری و جانفشانی‌های بیشتر می‌توان مقاومت کرد و به انتظار پیروزی‌های بیشتر نشست.

سید حسن نصرالله چندی پیش در یکی از سخنرانی‌هایش اعلام کرد که آماده ورود فراگیر و گسترده برای حل و فصل همه مشکلات سیاسی لبنان از جمله موضوع ریاست‌جمهوری است. در آن وقت سید حسن نصرالله از طرح خویش با صراحت چیزی نگفت به‌خصوص آن که کاندیدای اصلی حزب‌الله برای ریاست جمهوری لبنان «میشل عون» رئیس «جریان آزاد ملی» است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =