پیام تسلیت مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به مناسبت درگذشت احمد منزوی

به مناسبت درگذشت احمد منزوی، فهرست‌نویس و پژوهشگر، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی پیام تسلیتی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي به مناسبت درگذشت احمد منزوي پیام تسلیتی صادر کرد و ضمن برشمردن خدمات او درگذشتش را به خانواده فرهنگی کشور و بازماندگان تسلیت گفت.


متن این پیام به این شرح است:

فرهنگ ایران و زبان فارسی یکی از صدیق ترین و کوشاترین دلبستگان و خدمتگزاران خود را از دست داد. استاد احمد منزوی، کتاب شناس و نسخه شناس بزرگ روزگار ما پس از تحمل دوره ای طولانی بیماری،چشم از جهان فرو بست.

استاد منزوی با تالیف آثاری چون فهرست نسخه های خطی فارسی و فهرست مشترک پاکستان و فهرستواره کتاب های فارسی در چندین مجلد و هزاران صفحه و تهیه و تدارک میلیونها برگه از فهرست های نسخه های خطی فارسی،سهمی چشمگیر و شگفت انگیز در شناسایی و معرفی میراث ماندگار فرهنگ اسلامی- ایرانی و به ویژه زبان فارسی در گستره ای بسیار وسیع در سطح جهانی داشت. او ازخاندانی اهل علم و کتاب شناس برخاست. پدرش علامه حاج شیخ آقابزرگ طهرانی، مولف دو دانشنامه بزرگ الذریعه و طبقات اعلام الشیعه، بیش از نیم قرن،در راه شناسایی و معرفی میراث مکتوب عالم تشیع دمی از تحقیق و تتبع نایستاد.

استاد منزوی از سال 1369 و پس از بازگشت از اقامت طولانی مدت در پاکستان،به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی پیوست و آرزوی دیرینه خود را در گردآوری و تالیف کتابی جامع،در شناسایی آثار فارسی در همه جای جهان،کتابخانه های عمومی و شخصی،با تمام وجود و صرف اوقات بسیار و سرپرستی و مدیریت محققان و پژوهشگران به همین منظور،جامه عمل پوشاند. بنیانگذاری و تالیف فهرستواره کتاب های فارسی و انتشار آن تاکنون در 12 مجلد،جلوه ای از همت والا و کوشش خستگی ناپذیر اوست.

مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی درگذشت جانگداز این یار و همکار دیرین را به فرزندان ایشان و خاندان معظم منزوی و دیگر بازماندگان و جامعه فرهنگی ایران تسلیت می گوید و بر ادامه راه آن زنده یاد در راه شناسایی و معرفی فرهنگ ایران و میراث گرانسنگ زبان فارسی تأکید می کند.

٥٧۲۴۸

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =