توافق «تاریخی» تغییرات آب و هوا؛ همه چیز هایی که در مورد «توافق پاریس» باید بدانید

توافق دیروز پاریس را خیلی ها یک توافق «تاریخی» نام بردند اما این توافق چه ویژگی ها و مشکلاتی دارد؟! و آیا این توافق به تنهای برای نجات کره زمین کافی است؟!

نیو صدر-این روز ها تغییرات اقلیم، بزرگترین مسئله قرن بیست و یکم، موضوعی است که جهان را فرا گرفته. اگر گرم شدن زمین به همین شکل ادامه یابد، شاید ما جزو آخرین نسل هایی باشیم که روی کره زمین زنده ایم. برای همین باید جهان راه حلی پیدا می کرد و این اتفاق دیروز در پاریس افتاد بیش از 195 کشور به توافقی رسیدند برای نجات سیاره مان. اما این توافق تاریخی چیست؟ چه هدفی دارد؟ چه تغییراتی ایجاد می کند؟ و آیا توافق دیروز به این معنا است که جهان نجات پیدا کرد یا هنوز مراحل سخت تری وجود دارد؟!
6 سال پیش همین مواقع بود که سران 192 کشور در کپنهاگ به همین هدفی که دو هفته پیش در پاریس جمع شده بودند در کپنهاگ دور هم جمع شدند.

اما به نظر می رسد در آن زمان کشور ها توسعه یافته منافع خود را به نجات زمین ترجیح دادند و جهان در کپنهاگ شکست خورد، شکستی که عواقبی زیادی داشت.

به گفته یک فعال حقوق کودکان در آن زمان " رهبران جهان قرارداد مرگ سالانه 250 هزار کودک را در پاریس امضا کردند. "

اما در آن 6 سال اتفاقات نگران کننده ای افتاد، هر سال جهان رکوردی زد و نام خود را گرمترین سال تاریخ گذاشت، دوره 5 ساله 2010 تا 2015 هم گرمترین دوره 5 ساله تاریخ شد. دانشمندان با مشاهده این اتفاقات نگران شدند و تحقیقات بیشتری درباره عواقب تولید گازهای گلخانه ای کردند، آنها به نتایج بسیار عجیبتری رسیدند برای مثال نابودی بعضی از نقاط خاورمیانه تا 50 سال دیگر، انقراض یک چهرم گونه های حیوانی، افزایش خشکسالی، غرق شدن بعضی از شهر ها و ...

شاید همه این اتفاقات و درس گرفته شده از شکست کپنهاگ باعث شد در پاریس اتفاق دیگری بیافتد، روز اول در پاریس سخنرانیهای تاریخی شد سخنرانی هایی که نشان می داد جهان آماده تغییر است.

یکی از تاریخی ترین سخنرانی ها را باراک اوباما، رئیس جمهور دومین کشور آلاینده جهان کرد او در قسمتی از سخنرانی اش گفت: چیزی به عنوان بسیار دیر کردن وجود دارد، وقتی به تغییرات آب و هوا می رسد زمان مخالف ما است،اما اگر ما اینجا و اکنون واکنش دهیم و علایق کوتاه مدت را پشت زندگی برای نوه هایمان قرار دهیم، دیگر دیر نخواهد شد.

این مذاکرات سخت در ابتدا خوب بود، بعد حدود 3 روز مسئولان برای پیش نویس اولیه به توافق رسیدند اما همانطور که انتظار می رفت روز به روز توافق سخت تر شد و حتی در روز دهم اخباری درباره ی به مشکل خوردن مذاکرات آمد و بالاخره پس از 12 روز سران کشور ها در پاریس به توافق پایانی رسیدند.

اما این توافق با آنچه در کپنهاگ اتفاق افتاد بسیار تفاوت دارد، خبرنگار محیط زیست بی بی سی در رابطه با این توافق نوشت: من آدم اهل اغراقی نیستم، اما اگر بگوییم توافق پاریس چیزی غیر از یک لحظه " تاریخی و جهانی" است زشت خواهد بود. این توافق دقیق که میان نجات جهان و حقوق کشور ها تعادل را رعایت کرده یک وسیله واقعی برای نجات زمین است.

 

*خوشحالی مذاکره کنندگان از توافق پاریس

اطلاعات مهم توافق

به طور خلاصه متن اصلی توافق به این معنی است که با استفاده از علم انتشار گازهای گلخانه ای باید به نقطه اوجی برسد و پس از آن به سرعت کاهش یابد.

1-هدف توافق

هدف اصلی این توافق محدود نگه داشتن افزایش دما زمین به کمتر از 2 درجه و سعی برای نه داشتن آن حدود 1.5 درجه است،این هدف به این معنا است که تا آینده ای نه چندان دور سوخت های فسیلی از اقتصاد خارج می شوند.

این خروج انتشار گازهای گلخانه ای به طور کامل از محیط زیست در نیمه دوم این قرن انجام می شود این یعنی کشور های در حال توسعه هم دیگر باید از انرژی های سبز استفاده کنند. هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا اعلام کرده که تا آخر این قرن تولید گازهای گلخانه ای باید به صفر برسد.

2-مسئولیت مشترک اما متفاوت و توانمندیهای مخصوص به خود

اما یکی از مهمترین قسمت های این توافق قسمتی است که به کشور های در حال توسعه و کشور های توسعه یافته می پردازد.
اسم این قسمت " مسئولیت مشترک اما متفاوت و توانمندیهای مخصوص به خود" است. اساسا معنا این بند تغییر تدریجی است میزان کاهش گاز های گلخانه ای کشور ها متفاوت خواهد بود اما همه کشور ها باید تولید گازهای گلخانه ای شان را قطع کنند.

3- سیستم چک کردن برای کشور های مختلف

یکی از قسمت های دیگر توافق این است که کشور ها تحت سیستمی چک می شوند که آیا توافق را اجرا می کنند یا نه؟! اما این توافق در این رابطه هم برای کشور های فقیر انعطاف پذیری دارد، کشور های در حال توسعه زمانی وارد سیستم می شوند که آمادگی اش را داشته باشند.

4- قسمت اقتصادی توافق

در صورتی که در این توافق کشور های توسعه یافته هیچگونه مسئولیتی ندارند اما به نظر می رسد کشور های فقیرتر پیروز واقعی این توافق باشند.
از لحاظ اقتصادی هم به همین شکل است، کشور های فقیرتر نباید هیچگونه کمک مالی کنند، در توافق جدید کشور های ثروتمند باید پول بیشتری برای کمک به این طرح قرار دهند. آنها تا سال 2020 باید حدود 100 میلیارد دلار برای این توافق هزینه کنند.

5-ضمانت های کشور ها

طبق این توافق هر کشور در سال 2023 باید کارهایی که انجام دادن را اعلام کنند، 2 سال بعد هم باید میزان کاهش انتشار گاز های گلخانه ای خود را اعلام کنند.

اما شاید یکی از بزرگترین ضعف های این توافق این باشد که اجرا نکردن طرح یا قسمتی از توافق هیچ جریمه ای ندارد.

آینده پس از توافق چه خواهد بود؟!

شاید همه بر این باورند باشند که این توافق در پاریس پیروزی ای بزرگ باشد اما هنوز راه زیادی وجود دارد، رئیس ساید 360 در رابطه با این توافق گفت: این جهان را نجات نداد، اما ممکن است شانس نجات جهان را نجات داده باشد.

در این توافق هیچ اجباری وجود ندارد و این موضوعی است که راه آینده را دشوار می کند، اگر یکی از آلاینده های بزرگ جهان مانند آمریکا یا چین که به ترتیب 14 و درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند در این مسیر عقب نشینی کنند دیگر توافق پاریس هیچ سودی نخواهد داشت.

بار دیگر شکست خوردن و اجرا نکردن این توافق هیچ جایی برای جبران نداشته باشد، برای همین بهتر است هر کشور و هر فرد وظیفه خودش را به بهترین شکل انجام دهد.

شاید بهترین توصیف را در رابطه با این توافق شعر ای از نلسون ماندلا می کند که وزیر آفریقا هم آن را در پاریس گفت: " من راز بالا رفتن از یک کوه بلند را فهمیدم، راز پیدا شده این است که کوه های بیشتری برای پیمودن وجود دارد. "

237 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =