برخی مقابل "وقف" می ایستند/ توسعه ی وقف، اسلام را گسترش می دهد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با انتقاد از کسانیکه مقابل وقف می ایستند گفت: توسعه ی وقف، اسلام را گسترش می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام "علی مصائبی" با اشاره به اینکه از 18 تا 24 آذر ماه، هفته وقف نام‌گذاری شده است تصریح کرد: گاها افرادی در مقابل وقف می ایستند و می‌گویند وقف نکنید، در جواب آن ها باید گفت کاری که اسلام را گسترده‌تر کند، معمولا مخالفان و دشمنانی پیدا می‌کند، وقف نیز این چنین است و با گستره شدن آن در جامعه برخی افراد بی ایمان بر علیه آن در می آیند.

وی با بیان اینکه باید در این فرصت موجود از خدمات محسنین، واقفان و همچنین کسانی که در این راه زحمت می کشند، قدردانی کرد  افزود: دین اسلام به مسئله ی وقف اهمیت بسیاری قائل شده است؛ به طوری که در قرآن کریم بیش از 300 بار در آیات مختلف به این موضوع اشاره شده و 75 بار واژه انفاق و 39 بار واژه محسن بکار رفته است .

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیشتر مکان های مذهبی، فرهنگی موقوفه است و ما حتی پس از مرگ نیز در مکان موقوفه دفن می شویم، اظهار کرد: در قرآن کریم در تعریف وقف آمده است که عین مال باید حبس شود و از منفعت آن در امور خیریه استفاده شود.

وی ادامه داد: آن فردی زنده است که پس از رحلت از این دنیا، از خود باقیات الصالحاتی باقی گذاشته باشد، طی امسال و در آغاز سال تحصیلی از موقوفات یک خیر، به یک هزار و 200 دانش آموز، کمک هزینه تحصیلی داده شد و یا در موردی دیگر، به 65 زوج کمک هزینه ازدواج داده شد، این واقفان همواره خود و اموالشان جاودانه است .

وی افرود: ما باید درد های جامعه خود را شناخته و نیاز های همسایگان اطراف خود را بدانیم و اگر مستمند بودند، آن هارا یاری کنیم و با تنوع در وقف دست در دست هم داده و فرهنگ وقف را در جامعه جاری سازیم .

مصائبی، با بیان اینکه در سالجاری بیش از 100 وقف در سطح استان ثبت جدید شده است، گفت: تبریز همواره شهر اولین ها بوده است، امیدواریم تا پایان سال‌جاری نیز با همت مردم و موقوفات خویش، در بین استان های دیگر اولین باشیم.

وی افرود: مردم باید در هنگام وقف با اداره اوقاف همکاری کامل داشته باشند تا برخی سودجویان از اموالشان سوء استفاده نکنند.

مصائبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یاد واقفان بزرگ را که برای امور معیشتی فقرا، ساخت مساجد و .. اموالشان را وقف کرده اند و اکنون در این دنیا حضور ندارند ولی به لحاظ کار ماندگارشان همواره جاودانه هستند، گرامی می داریم و از افرادی که در احیای موقوفات تلاش می کنند تشکر می کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه مکان امامزاده سید حمزه نیز قطعا توسط افرادی در گذشته وقف شده است، ادامه داد: فرد می تواند بناهایی را برای مصارف خیریه وقف نماید تا موجب زنده ماندن وی در این دنیا شود و تا زمانی که از آن مکان ها استفاده می شود پاداش هایی به پرونده وی اضافه شود.

وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: تنها دوستی که به فرد خیانت نمی کند عقل است و عقل بهترین دوست برای انسان است و بدترین دشمن نیز نادانی است، دنیا مزرعه آخرت است باید خودمان فکری به حال خود بکنیم و هر کس باید برای خود توشه ای برای آخرت فرو فرستد .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =