موضوع فساد در فوتبال یکی از موضوعاتی است که سال‌هاست بر سر زبان‌هاست و اقدام جدی برای جلوگیری از آن صورت نمی‌گیرد.

علی کربلایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ کمیسیون اصل 90 مجلس از دو سال پیش و بعد از دیدار جنجالی سپاهان - پرسپولیس با قضاوت محسن قهرمانی پرونده‌ای را گشود که تا کنون به نتیجه خاصی نرسیده و فقط کلیاتی از آن اعلام شده است. 

روزنامه ایران امروز مصاحبه‌ای با محمد علی پورمختار؛ رییس این کمیسیون داشته و از او در مورد پیشرفت این پرونده پرسیده است. خبرگزاری خبرآنلاین 15 بهمن 93 با این عضو مجلس شورای اسلامی گفتگویی کرده بود و تقریبا حرف‌هایی مشابه شنیده بود و پورمختار از آن موقع تا به امروز به گفتن کلیاتی که برای همه عیان است بسنده کرده است. 

پورمختار در مصاحبه‌ای که امروز منتشر شده است گفته که رویکرد ما در این خصوص بیشتر بر روی مسائل مالی، داوری، تبانی هایی که در این قضایا یا اتفاق افتاد و یا می‌توانست اتفاق بیفتد، قراردادها و رد و بدل شدن پول‌ها و نقشی که رسانه‌ها در این موضوع داشتند(واقعاً رسانه‌های زردی که به اشکال مختلف در این موضوع اثرگذار بودند) و همچنین مسئولیت و مأموریت دستگاه‌های متولی و از جمله وزارت ورزش که به نوعی کمتر و خود فدراسیون فوتبال که به نوعی نقش اول را داشته است را بررسی کرده‌ایم. 

البته او یک سال پیش هم در گفتگو با ما گفته بود که در تلاشیم پرونده را هر چه سریع تر نهایی کنیم؛ که البته در طول این مدت حدودا 10 ماهه اتفاق خاصی نیفتاده و مجلس صرفا در حال تحقیق و جستجو بوده است. 

زمانی که خبرنگار رونامه ایران از پورمختار اطلاعاتی در مورد جزییات پرونده می‌خواهد او پاسخ می‌دهد: «بنده محدودیت هایی برای بیان جزئیات دارم و تا زمانی که این پرونده توسط کمیسیون تأیید و تصویب نشود، نمی‌توانم جزئیات زیادی را افشا کنم. البته کلیات پرونده تأیید و تصویب شده اما قرار است اصلاحاتی صورت گیرد.» البته در نهایت کمی از جزییات را باز هم به صورت کلی بیان می‌کند و می‌گوید: «بررسی ما به قبل است چون که از افراد مختلف استفاده کردیم و حتی از رؤسای اسبق فدراسیون که بالاخره به این نتیجه برسیم که واقعاً چه اتفاقی افتاده و ریشه این مسائل کجاست. حتی جلوتر رفتیم که چرا وضع فنی فوتبال ما این گونه است؟ ما این همه هزینه می‌کنیم و مربیان گرانقیمتی می‌آوریم اما فوتبال‌مان تکان نخورده. پرونده دیگر که جزئی تر است و بر اساس تحقیقات و مستندات به اسامی افراد هم رسیده ایم.» 

او در پاسخ به این سوال که: «مثلاً کشف و شهود برای این موضوع شده که اشخاصی در فلان سال مانع از موفقیت تیمی شده باشند؟» پاسخ داد: «این موضوع وجود دارد اما من می‌خواهم به موضوع و آفت مهم دیگری اشاره کنم. نقشی که خود رؤسای فدراسیون‌ها دارند. از آن طرف نقش باشگاه‌ها که حتی در مواردی بازیکن به تیم ملی تحمیل کرده‌اند. مثلاً یک تیمی دو بازیکن دعوت شده به تیم ملی داشته و در کنارش هم یک بازیکن را تحمیل کرده است. یعنی شرط گذاشته در صورتی بازیکنانش را در اختیار تیم ملی می‌گذارد که فلان بازیکن هم دعوت شود یا حضور داشته باشد. خب مشخص است که پشت پرده چنین اتفاقی چه مسائلی می‌تواند وجود داشته باشد. در این خصوص مواردی وجود دارد که البته کم است اما وجود دارد. سرمربی ای داشته‌ایم که با مطرح کردن فلان بازیکن گمنام و نه چندان شاخص، در کنارش پول یا درآمدی داشته باشد.» 

تمام این‌ها موضوعاتی است که تقریبا هر کس که فوتبال ایران را دنبال می‌کند می‌داند. باید دید پورمختار تا کجا قصد دارد این مسائل را افشا کند و بالاخره چه روزی می‌توانیم ببینیم که او در این مورد شفاف حرف می زند. او در ادامه گفته حدود 15 - 20 اسم دانه درشت وجود دارد. خبرنگار روزنامه ایران گفته چرا زمانی که کسی جرمش مسجل است نامش اعلام نمی‌شود؟ که رییس کمیسیون اصل 90 مجلس پاسخ روشنی به  آن نداده است!

پورمختار معتقد است که فوتبال و فساد موجود در آن توسط یک مافیا رهبری می‌شوند و افرادی کنار هم جمع می‌شوند و برای آن تصمیم گیری می‌کنند. با بیرون کشیدن این اعضای این باند شاید فوتبال تعطیل شود! کما اینکه بعضی گفتند اگر این پرونده به طور کامل رسیدگی شود شاید خلی ها دیگر در فوتبال کار نکنند که ترجیح خود آقای پورمختار هم این است که فوتبال نداشته باشیم و همه چیز را از نو بسازیم! ما حج عمره را هم تعطیل کردیم، فوتبال از حج که مهم تر نیست؟ هست؟ 

او در پایان گفت که خود کفاشیان از جمله افرادی بوده که هیچ کمکی به ما نکرد و این مساله می‌تواند مانعی برای ادامه مسئولیت‌شان در فوتبال باشد. 

باید دید با توجه به این مصاحبه بالاخره اقدامی عملی هم صورت می‌گیرد یا خیر؛ عمر این مجلس رو به پایان است و تنها چند ماه فرصت است تا با همین ترکیب فعلی به ماجرای فساد در فوتبال رسیدگی شود. 

258 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =