روستاییان با چه شرایطی بازنشسته می شوند؟/ انتقال سوابق از سایر صندوقها به بیمه روستایی

روستاییان نیز می توانند با شرایط مندرج در قانون، پس از پرداخت مدتی حق بیمه روستایی، بازنشسته شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعدد صندوقهای بیمه در کشور، هر ایرادی داشته باشد این حسن را دارد که تقریبا همه اشخاص جامعه می توانند با داشتن شرایطی، بازنشسته شوند. یکی از این صندوقهای بیمه ای، صندوق بیمه روستاییان و عشایر کشور است که اشخاص پس از مدتی پرداخت حق بیمه، قادر به بازنشسته شدن در آن هستند و شرایط نسبت آسان ترین نسبت به بیمه ای مانند تامین اجتماعی دارد.
با این حال، باز هم برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم می پرسند چطور می شود از این صندوق بازنشسته شد.
مخاطبی که خود را محسن باقری معرفی کرده، در این باره پرسیده است: با سلام ، پدرم هفتادو شش سالش است و حدود ده سال هم بیمه روستایی پرداخت کرده ، پدرم با این سن وسال پس کی از بیمه بازنشستگی استفاده خواهد کرد . ضمنا ایشان دیگه توانایی کشاورزی اینا رو ندارد. لطفا راهنمایی بفرمایید.
طبق آیین نامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایرکه در تاریخ : 1383.11.11 به تصویب هیأت وزیران رسیده است، اعضای این صندوق در دو حالت قادر به بازنشسته شدن هست. حالت اول از کارافتادگی کلی‌ است که تعریف آن در این قانون آمده کاهش قدرت کار بیمه شده در نتیجه بیماری و یا حادثه به نحوی که پس از انجام خدمات‌درمانی و توانبخشی طبق نظر کمیسیونهای پزشکی تواناییکار خود را بیش از 66% از دست داده باشد.
حالت دوم هم پیری‌ است که در این آیین نامه تعریف شده: حالت بیمه شده‌ای که بیش از 65 سال تمام داشته باشد.
طبق ماده 14 این آیین نامه، بیمه شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیرقابل علاج تشخیص داده می‌شوند پس از انجام خدمات‌درمانی و خدمات توانبخشی‌، چنانچه طبق نظر کمیسیونهای پزشکی توانایی کار خود را بیش از 66% از دست‌بدهند، ازکارافتاده کلی شناخته می‌شوند. و طبق ماده 15، نحوه تشکیل کمیسیونهای پزشکی به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط صندوق تهیه و به تأییدوزارت رفاه و تأمین اجتماعی خواهد رسید.
در ماده 16 هم قید شده برخورداری از مستمری ازکارافتادگی کلی ناشی از کار بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه وازکارافتادگی کلی ناشی از بیماری یا حادثه غیرناشی از کار مستلزم داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه‌متضمن 90 روز ظرف یک سال قبل از وقوع حادثه غیرناشی از کار یا شروع بیماری خواهد بود.
ولی مشکل این مخاطب بیشتر مربوط به ماده 17 است که در آن، شرایط بازنشستگی به خاطر پیری بیان شده: در صورتی‌که بیمه شده بیش از 65 سال تمام سن داشته باشد، با داشتن حداقل 15 سال سابقه‌پرداخت حق بیمه مشمول دریافت مستمری پیری خواهد بود.
به نظر می رسد چون پدر این مخاطب محترم، دارای شرایط مندرج در ماده ۱۷ نیست، یعنی با وجود داشتن سن شرایط دریافت مستمری پیری، دارای سوابق پرداخت لازم نیست، به نظر می رسد باید از طریق ماده ۱۴ اعلام ازکار افتادگی کلی کند.
البته ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که چون در آیین نامه این صندوق حداکثر سن بیمه شدگان برای ورود به این بیمه، باید ۵۰ سال باشد، به نظر می رسد سوابق بیمه ای این بیمه شده، می تواند بیش از ۱۰ سال باشد. لذا بهتر است ضمن بررسی مجدد سوابق بیمه، از این موضوع مطمئن شود.
همچنین لازم به ذکر است طبق ماده ۳ همین آیین نامه در صورتی که این بیمه شده، دارای سوابق پرداخت حق بیمه در سایر صندوقها مانند تامین اجتماعی باشد، می تواند سوابق بیمه ای خود را به صندوق روستاییان و عشایر منتقل کند و به ازای هر سال پرداخت حق بیمه در سایر صندوقها، از یک سابق سابقه بیمه در این صندوق برخوردار شود.

 

۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 488671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    7 1
    ولی موقعه ای که این صندوق ها تاسیس شد گفتن ده سال بیمه پرداخت کنین بعد باز نشست میشین من پدرم 72 سالشه و11سال سابقه بیمه داره وبیماریشم ناراحتی اعصابه که نمیتونه کار کشاورزی انجام بده ولی با ان حال بازنشسته هم نمیشه چرا؟؟؟
  • حجت A1 ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    13 1
    پدر بزرگ من 85 سالشه که مرکز بیمه روستائیان نگذاشت سابقه اش رو از تامین اجتماعی به این بیمه انتقال بدهیم و گفتند باید 15 سال تمام در این بیمه باید سابقه پرداخت حق بیمه ثبت شود ، بعداً بیمه صندوقهای دیگر را حساب میکنیم .
  • reza A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    8 5
    سلام من نظرم بیشتر در قالب سواله حدودا اواخر برج ده سال ۹۴ از کار افتادگی پدر من تایید شد تو کمیسیون پزشکی ولی هنوز هیچ حق بیمه ای نریختن واسش و همچنان با این بضاعت ناچیز بسختی از پس مخارج درمانش برمیاد هر بارم رفتم صندوقبیمه استان گفتن حکمش از تهران نیومده آخه ینی چی؟کی میخاد تایید بشه پس؟بعد مرگش؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    12 1
    سلام من سی سالمه عضو بیمه روستایی شدم و دو ساله دارم حق بیمه پرداخت میکنم من باید تا شصت سالگی صبر کنم تا بازنشستگی؟ شرایط بازنشستگی رو بیشتر توضیح بدین؟
  • درویشی A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    7 2
    سلام کسی که پانزده سال حق بیمه پرداخت کرده ولی شصت سال نرسیده بازنشته میشه؟مستمری میگیره؟
  • بی نام DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
    4 0
    سلام سوالی که برای همه روشن نیست ودرقانون ذکرنکرده این است که آیا کسی سی سال حق بیمه پرداخت کند کی بازنشیسته میشود درقانون بازنشستگی فقط درمورد پیری نوشته که 15سال سابقه 65بازنشسته خواهشا توضیح دهید
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    1 1
    سلام اگر کسی بیمه روستایی داشته باشد بعداز پنج سال کارمند بشه ایا بیمه روستایی هم برایش لحاظ میشود .تشکر