مشخصات فنی تانکی که ارتش قصد خریدش را دارد/ همه چیز درباره تی ۹۰

امیر احمدرضا پوردستان،فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرده که مذاکراتی با روسیه صورت گرفته و پیشنهاد خرید تانک تی ۹۰ به ستاد کل نیروهای مسلح داده شده است. تانکی که ارتش به دنبال خریدش است اما چه خصوصیات فنی دارد؟

ساخت تی ۹۰ از سال ۱۹۹۵ آغاز شده است. برای ساخت این تانک در‌واقع از تانک T-۷۲BM الهام گرفته شده و مشخصه ها و قابلیت های تانک های سری T-۸۰ نیز به آن اضافه شده است. مهمترین این مشخصه ها، سیستم انتخاب هدف لیزری و نسل جدید زره است که در بدنه و برجک آن،مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی این تانک زمانی آغاز شد که ارتش روسیه در سال ۱۹۹۱ اعلام کرد سیاست تولید همزمان دو یا چند تانک را کنار خواهد گذاشت.
اورال‌واگن‌زواد کارخانه تولید تی-۷۲ به امید انتخاب این تانک از سوی ارتش روسیه نسبت به تانک پیشرفته‌تر و تواناتر تی-۸۰ تصمیم گرفت سیستم کنترل آتش تی-۸۰ و زره واکنشی انفجاری کنتاکت-۵ تی-۸۰ را به روی تی-۷۲ نصب کرده و اصلاحات دیگری را به منظور افزایش قابلیت‌های رزمی آن انجام دهد. ارتش روسیه این مدل بهینه‌شده تی-۷۲ را که نام آن هم به تی-۹۰ تغییر پیدا کرده بود در سال ۱۹۹۶ به عنوان تانک جدید خود انتخاب کرد.

تانک T-۹۰ همانند سری تانک های T-۷۲ و T-۸۰ ، توپ ۱۲۵ میلیمتری سری ۲A۴۶ را حفظ کرده است. این توپ ، قابلیت شلیک گلوله های ضدزره APFSDS ، گلوله های HEAT ، گلوله های انفجاری شدید ترکشی HE FRAG و گلوله های انفجاری نارنجکی با فیوز زماندار را دارا است. موشک های هدایت لیزری ضدتانک AT-۱۱ Sniper هم می تواند برروی این تانک نصب شود. به کمک این موشک ها که از فاصله ۴۰۰۰ متری قابل شلیک بوده و توان نفوذ در یک زره ۷۰۰ میلیمتری را دارند ، تانک T-۹۰ این قابلیت را پیدا می کند که با دیگر ادوات زرهی و انواع بالگرد ، قبل از آنکه آنها بتوانند درگیر شوند درگیر شود.

سلاح اصلی این تانک همان یک قبضه توپ بدون خان ۱۲۵ میلی‌متری است که در دهه ۱۹۶۰ برای تانک تی-۶۴ طراحی شده و از آن زمان تاکنون تمام تانک‌های تی-۶۴، تی-۷۲، تی-۸۰ و تی-۹۰ و همچنین برخی از تانک‌های کشورهای دیگر هم از آن استفاده می‌کنند. امکان شلیک موشک ضدتانک هدایت‌شونده آتی-۱۱ اسنیپر (۹ام۱۱۹) هم از همین توپ وجود دارد که برد آن ۱۰۰ متر تا ۶ کیلومتر و قدرت نفوذ آن در زره معادل ۹۵۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای است و امکان استفاده از آن علیه بالگرد هم وجود دارد. البته با توجه به قیمت بسیار بالای این موشک فقط واحدهای ویژه آن را در خشاب تانک خود حمل می‌کنند.
تی-۹۰ مثل تانک‌های دیگر روسی از تی-۶۴ به بعد از گلوله‌گذار اتوماتیک استفاده می‌کند و خدمه آن سه نفر (راننده، فرمانده و توپچی) است. گلوله‌گذار اتوماتیک این تانک ۲۲ گلوله را در حالت آماده آتش دارد و گلوله‌گذاری آن ۵ تا ۸ ثانیه طول می‌کشد.


سیستم کنترل آتش کامپیوتری ، فاصله یاب لیزری و دستگاه نشانه روی حرارتی ، به تانک این امکان را می دهد که در حین حرکت و در هنگام شب نیز بتواند با دشمن درگیر شود. این تانک ، مجهز به سیستم نشانه روی کامپیوتری و سیستم شلیک اتوماتیک می باشد تا به روند شلیک، سرعت و دقت بالاتری دهد. جنگ افزارهای فرعی شامل دو قبضه مسلسل ۶۲/۷ میلیمتری PKT موازی با توپ و یک قبضه مسلسل ۷/۱۲ میلیمتری نصب شده بر روی برجک برای مقابله با اهداف هوایی و زمینی است. مسلسل ۷٫۶۲ میلی‌متری پی‌کا به عنوان سلاح هم‌محور توپ اصلی نصب شده‌ و یک مسلسل ۱۲٫۷ م‌م ان‌اس‌وی‌تی با ۳۰۰ فشنگ و برد مفید ۲ کیلومتر هم روی برجک برای دفاع هوایی از تانک عمل می‌کند.

امکانات حفاظتی

خصوصیات تانک T-۹۰ ، همانند تانک های قدیمی تر روسیه است. این تانک دارای یک برجک گرد و شیبدار است که در وسط بدنه قرار می گیرد. برجک و بدنه شیبدار این تانک ، با نسل دوم واکنش دهنده های انفجاری (ERA) آجری شکل پوشش داده شده است. این پوشش همانند صدف حلزون ، به طور زاویه دار روی بدنه و برجک نصب می شود تا موشک ها و گلوله های شلیک شده به سمت تانک را منحرف یا منهدم کند. پوشش این نوع واکنش دهنده ها ، تا روی برجک ادامه دارد تا تانک را در مقابل جنگ افزارهایی که از بالا تانک را هدف قرار می دهند حفاظت کند.

قدرت حفاظتی این تانک از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تأمین می‌شود. زره مدل تی-۹۰اس در قسمت جلو بدنه معادل ۹۹۰ تا ۱۰۷۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۶۷۰ تا ۷۱۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی) قدرت مقاومت دارد. قدرت مقاومت قسمت‌های مختلف برجک تانک معادل ۵۸۰-۱۰۵۰ و ۱۳۴۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۴۲۰-۷۵۰ و ۹۲۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی) است. قسمت زیرین جلوی بدنه تانک هم معادل ۳۸۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انفجاری و ۲۴۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی مقاومت دارد.
از نظر حفاظتی، اندازهٔ کوچک و ارتفاع کم این تانک باعث می‌شود تا هدف گرفتن آن دشوار باشد اما یک ایراد مهم آن این است که مهمات برای استفاده فشنگ‌گذار اتوماتیک توپ اصلی که به روش معروف به چرخوفلکی فشنگها را بارگذاری می‌کند، در قسمت جنگی اصلی قرار دارند. این احتمال وجود دارد که در صورت عبور گلوله مهاجم از زره تانک تمام مهمات منفجر شوند و مرگ خدمه را رقم بزند. در تانک‌های غربی تلاش شده مهمات در قسمت مجزایی از برجک قرار دهند و با صفحات مقاوم در مقابل موج انفجار مورد حفاظت قرار بگیرند.

این همان مسئله‌ای است که روسیه تلاش کرده در تانک جدید خود آرماتا تی ۱۴ آن را بر طرف کند و در آن یک کپسول ویژه حفاظت از سرنشین‌ها در نظر گرفته شود. 

قدرت موتور و سرعت مانور

مدل اولیه تی-۹۰ از یک موتور دیزلی ۱۲ سیلندر با قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. در مدل تی-۹۰آ موتور پرقدرت‌تر وی-۹۲ با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و جدیدترین مدل که تی-۹۰ام نام دارد و هنوز تولید نشده از موتور وی-۹۶ با قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار استفاده می‌کند. این موتور چندگانه‌سوز است و علاوه بر گازوئیل می‌تواند از نفت سفید و بنزین هم استفاده کند. نسبت قدرت به وزن در مدل اولیه تی-۹۰ حدود ۱۸٫۰۶ اسب بخار به تن است که به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از تی-۸۰ است.

وزن تی-۹۰ حدود ۴۶٫۵ تن است. حداکثر سرعت آن در جاده به ۶۰ تا ۶۵ و در خارج از جاده به ۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد و برد عملیاتی آن با سوخت کامل ۵۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است.

تی-۹۰ با استفاده از هواکش (اسنورکل) امکان حرکت در عمق پنج متری آب را دارد و زمان آماده‌سازی آن برای این کار حدود ۲۰ دقیقه است.در حاضر روسیه پیشرفته‌ترین تانک خود را آرماتا تی ۱۴ می‌داند که برای اولین بار در سال جاری میلادی در رژه روز پیروزی مسکو به نمایش درآمد.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عرفان IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    اگه بشه تحت لیسانس تو ایران تولید بشه خیلی عالیه
    • saeed A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      7 24
      زرنگ تر از این حرفا هست , اول یه سری میخرن بعد با روش مهندسی معکوس به تکنولوژی ساختش پی میبرن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    یکمی تجهیزات پزشکی هم برای مناطق محروم و غیر محروم بخرین. بخدا خیلی ارزونتر از ایناست ثوابشم بیشتره
    • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      36 4
      در خرید اون هم کمی نمیزارن، اگه اقتصاد مملکت به فنا نمیرفت الان همه چی برابر توزیع میشد ما باید از نظر نظامی خودمون رو ارتقاء بدیم تا کشورهای منطقه حتی فکر دست زدن به خاک مارم از مغزشون دور کنن ... قبول کنید که ایناهم بسیار لازمه ...
    • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      32 3
      هر چیزی به جای خود
    • عرفان IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      36 9
      عزیزم خیلی خوب میشه اگه نگاهی به افغانستان . پاکستان .عراق.سوریه .یمن .لبنان و لیبی بندازی و این حرفهای کودکانه رو نزنی شما مشکلت کمبود امکانات پزشکیه ولی مردم این کشورها مشکلشون اینه که تروریستها بهشون حمله میکنن و زن و بچشون رو میبرن بازار برده فروشها میفروشن فقط به خاطر این که ارتش قوی ندارن
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      23 2
      اینکه منابه مناطق محروم رسیدگی بشه خوبه ولی این تانک امنیت کشور رو بالا میبره. هر چیزی جای خود
    • احسان از خراسان شمالی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      14 2
      عزیز حرفت متین اما بدست اوردن جدید ترین تجهیزات نظامی هم بد نیست ولی ولی ولی بهترین و مطمئن ترین و بروز ترین تجهیزات نظامی سرمایه مردمیه که اگه داشته باشی در تمام هجوم ها و نبردها پیروزی پس واقعا باید گوشه چشمی نیز به مناطق محروم داشت
    • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
      18 0
      بله درسته .ولی دراین اوضاع جهان اگه ازین تانک ها نخریم ممکنه دیگه منطقه محرومی باقی نمونه که ما بخواهیم براش تجهیزات پزشکی بخریم .
    • حامد IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
      5 0
      سلام هر چیزی سر جای خودش مهم و بجاست و برای هر چیزی که مهم و حیاتی هست ، قانون کشور ما یک ساز و کار و سازماندهی و به تبع آن بودجه مخصوص بخودش رو پیش بینی و تعیین کرده است ، همانطور که سلامتی و مواد غذایی و بهداشت برای هر کشوری خیلی مهم و حیاتی هست ، امنیت هم به همین اندازه خیلی مهم و حیاتی میباشد ، شما سوریه و عراق و افغانستان رو ببینید امنیت نباشد ، سلامتی و بهداشت و خیلی چیزای دیگه هم تحت شعاع این معضل قرار میگیره ، پس هر کار مهمی رو باید به موازات هم و با هم به پیش ببریم و ترتیبی نیست...
    • منفرد A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
      6 1
      شکی در خرید نجهیزات پزشکی برای مناطق محروم نیست اما تقویت بنیه دفاعی و خرید ادوات جدید نظامی به شدت لازمه.در دوره پسا تحریم با توجه به فرسوده بودن جنگ افزارهای کشور باید سریعتر نسبت به خرید تانک و هواپیماهای مدرن اقدام کرد.و با تحلیل های عوامانه و سطحی توجه نکرد.ارتش ایران به شدت نیازمند تکنولوژی های نوست.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    16 13
    این تانک بنا بر اظهار خود روس ها پروژه ای شکست خورده بود...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    24 8
    این تانک در برابر تانکهای روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن نداره.فقط جون اون نظامی هموطن از دست میره
    • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
      12 3
      اگه m1 abrams رو از آمریکا میشد بخرن چی میشد.حیف که رابطمون با اونا صفره
  • بنده خدا A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    13 10
    یه خورده هم سیاست تنش زدایی با ابرقدرتها و نیز کشورهای منطقه رو پیگیری کنیم، کلا نیاز به اینهمه تجهیزات نظامی نداریم.
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    21 1
    کاشکی آرماتا رو میخریدن
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    24 2
    به روز شده نسخه بسیار ضعیف تانک تی 72 و خرید اشتباه
  • منوچهر A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    21 5
    جلوی تانک های غرب هیچی نیست
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    17 1
    اگه میتونستن سفارش تانک تی 14 آرماتا رو بدن که تا دو سال آینده به ایران تحویل داده بشه خیلی خیلی بهتر بود وگرنه جای خریدن این تانک،پول رو به صورت حساب شده و با برنامه ریزی رو دانشمندان داخلی هزینه کنند تا خودمون به تکنولوژی های پیشرفته دست پیدا کنیم
  • مجتبی جهانی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    7 16
    تو کشوری که داره گاز صادر میکنه روستاهای فریمان هنوز گاز ندارن اونوقت به فکر خرید تانک با قیمت چند میلیون دلاری هستن.
  • شهاب A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    4 1
    افزایش توان بازدارندگی به منظور تامین امنیت دفاعی نظامی کشور با توجه به اوضاع نابسمان منطقه بسیار مهم و حیاتی است. به عقیده من نباید در مقوله امنیت دفاعی دچار افراط و تفریط شویم. ارتقاء توان نظامی به میزان کفایت ضامن حیات حاکمیت و مهم‌تر از آن حفظ و حراست از مرز و بوم است. هر چند اختصاص درصد بالایی از بودجه کشور به این مقوله می‌تواند به همان میزان خطرساز باشد. به هر حال رفع کمبودها و کاستی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زیست محیطی و ... تنها در سایه امنیت است که معنا و مفهوم پیدا می‌کند. راه سعادت بشری در هر کشوری با هر مذهب و فرهنگی توسعه متوازن پایدار است.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    5 2
    بهترین انتخاب تو شرایط تحریم همین تانکه امیدوارم بدون مشکل مثل اس 300 تحویل داده بشه
  • حبیب IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    18 3
    این یک تانک بسیار ضعیفه ،که ضعف زیادش درمقابل تانکهای روز غربی خریدش را غیر قابل توجیه میکنه.کسی اطلاعاتش درحد همین سایتهای وطنی درباره جنگافزارها باشه میدونه که این یک وسیله از رده خارج وبی مصرفه.لطفا سرمایه های ملی رو درست خرج کنید
  • مهدی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    12 1
    آیا مردم حق ندارند بدانند پیش از چنین خریدهایی مطالعاتی صورت گرفته است؟ آیا روسیه تنها کشور تانک‌ساز جهان است؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    7 0
    بهنظرم خارج از رده است یه نگاهی به ریویوها و کامنتهای سایتهای نظامی خارجی بندازین همه اش هم امپریالیسم نیست بعضیاشون منصفن شاید هم فقط مسیل دیگه باشه
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    8 3
    پولمونو با این تانک دور می ریزیم
  • سام02 IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1 0
    بر اساس اخرین اخبار خرید این تانک منتفی شد.شاید ارتش ایران بدنبال تانک لئوپارد المانهاست که بی نهایت از تی 90 بهتره.امیدوارم کشورمون از المان تانک بگیره.با یه سرچ کوچیک تو نت متوجه میشیم که لئوپارد المانها برترین تانک حال حاضر دنیا هست.یعنی یه سروگردن بهتر از عجوبه امرییکاییها یعنی ابرامز.فلا که وزبیر امور خارجه جرمنها یک روز در میون تهران هست.