سرهنگ مراد مرادی *

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آلودگي هوا يكي از مهمترین معضلات زيست محيطي کلانشهر تهران محسوب می شود. در این شهر ساليانه بیش از ۱.۵ ميليون تن مواد آلاينده توليد مي شود كه منوكسيد كربن درصد زیادی از اين مواد را تشكيل ميدهد.بسیاری از خودروهای در حال تردد، فاقد مبدل كاتاليستي براي فيلتر شدن گازهاي سمی خروجي از اگزوز مي باشند. نبود توجه جدی به رعايت استانداردهاي فني و زيست محيطي خودروها سبب شده وسايل نقليه موتوري موجود در چرخه حمل و نقل و ترافيك، سهم 80 درصدي در ايجاد آلودگي هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در رديف آلوده ترين شهرهاي جهان قرار دهد.

معاینه فنی، یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل خودروهای آلاینده است. تحقیقات انجام شده درباره ی اهمیت معاینه فنی نشان می دهد كه انجام صحیح معاينه فني خودروها مي تواند سالانه مواد آلاينده را به ميزان 425 هزار تن و حدود 25% از آلودگي هواي تهران را کاهش دهد. درست است که از یک طرف برخی مردم دانسته یا ندانسته به آلودگی محیط زیست توجه ندارند و با فعالیت‌های خود باعث آلودگی هوا می‌شوند، اما از طرف دیگر شایسته است قوانین و رویکرد متولیان و مسئولین هم در این باره مورد تجدید نظر قرار گیرد.

یکی از قوانینی که جای بحث دارد و باید بر اساس واقعیتهای روز مجددا کارشناسی شده و سریعا تغییر پیدا نماید، قانون معافیت پنج ساله خودروهای صفرکیلومتر از معاینه فنی است؛ این قانون موجب نگرانی به حق دوست‌داران سلامتی محیط زیست شده است. برخی از صاحبنظران حوزه محیط زیست بر این باورند که این قانون به افزایش 25 درصدی آلودگی هوای شهر کمک کرده است. توجه به این امر وقتی ضرورت اساسی پیدا می‌کند که بدانیم خودروهای داخلی در آلودگی هوا سهم 80 درصدی دارند و حتی ممکن است پس از پنج سال فرسوده و از رده خارج شوند.

در یک نگاه مقایسه ای در بسیاری از کشورهای اروپایی، معاینه فنی خودروهایی که تنها یک سال از زمان ساخت آنها می گذرد (مانند سایر خودروها)، الزاما سالیانه انجام می‌شود و این در حالی است که بر اساس نظر كارشناسان، کیفیت خودروهای بسیاری از کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر از کیفیت خودروهای توليد داخلي است.

همچنين آنها به اندازه ی ما با چالش آلودگی زیست محیطی مواجه نیستند. بنابر این لازم است علاوه بر اخذ تدابیر لازم در باره ی معاینه فنی خودروها به زیرساخت‌هایی مانند توسعه سیستم حمل ‌و نقل عمومی نیز توجه ویژه داشته باشیم تا مقدمات اصلی کاهش آلودگی هوای این کلانشهر فراهم ‌شود. جای بسی نگرانی است که سالانه تعداد کثیری از هموطنانمان بر اثر آلودگی هوا در تهران دچار انواع و اقسام بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

نتایج یک پروژه ی تحقیقاتی در سال 1393با عنوان «تدوین جدول ضرایب انتشار آلایندگی سواریهای شخصی بنزین سوز ساخت داخل در شهر تهران» نشان می دهد که 60درصد خودروهای آزمایش شده، استاندارد یورو 2 را پاس نمی کنند و میانگین ضرایب انتشار آلاینده های خودروها نشان می دهد که میانگین ضریب انتشار آلاینده co (مونوكسيد كربن) در حدود ۱.۲ برابر استاندارد یورو 2 و میانگین ضریب انتشار HC+NOX (هيدروكسيد كربن و اكسيدهاي نيتروژن) در حدود ۱.۸ برابر استاندارد یورو 2 است.

* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    1 1
    مقصر اول خود مردم هستن