مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: جابجایی روستاهای درمعرض خطر استان یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ستار فرهادی در نشست خبری با رسانه های استان به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با بیان اینکه 187 روستای استان در معرض قرار داشته است، افزود: ازاین تعداد 85 روستا از ابتدای تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون جابجا شده است.
وی گفت: 35 روستای استان نیز هم اکنون در معرض خطر حوادث طبیعی مانند رانش زمین، سیل و زلزله قرار دارد که 25 روستا ازاین تعداد زیر 20 خانوار و مابقی بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
وی گفت: در سالجاری نیز بهسازی ومقاوم سازی پنج روستا دراستان در دست اجراست ومابقی روستاهای در معرض خطر نیز مقاوم سازی وبهسازی شده است.
وی از احداث 55 شهرک جدید در استان و تجمیع شهرک ها به عنوان یکی از برنامه های مدیریت بحران یاد کرد وگفت: راه اندازی این شهرک ها گام موثری در ایمن سازی روستاهاست.
مدیرکل مدیریت بحران استان با تشریح وضعیت و موقعیت استان افزود: چهارمحال وبختیاری از جمله مناطق کشور است که زمینه وقوع 32 نوع بلای طبیعی را دارد.
وی اظهار داشت: کوهرنگ دومین نقطه پربارش کشور است و پدیده سیل این منطقه را تهدید می کند همچنین برخی نقاط استان به خصوص سبزکوه و چین خوردگی زاگرس برروی خط گسل و زلزله است و پدیده زلزله، خشکسالی و رانش زمین بیشترین فراوانی وقوع در بین پدیده های طبیعی را در استان دارد.
فرهادی افزود: با توجه به مطالعات حوزه مدیریت بحران بیش از 30 گسل در استان وجود دارد و تمام استان تحت تاثیر حرکت گسل هاست.
وی گفت: استان چهارمحال وبختیاری تاکنون بیشترین میزان تلفات را به دلیل رانش زمین داشته و57 نفر در استان به دلیل رانش جان خود را از دست داده اند.
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال وبختیاری گفت: مهمترین برنامه در استان آموزش و فرهنگ سازی و شناخت پدیده های طبیعی و مقابله با این پدیده ها و کاهش خسارت های ناشی از آن است.
فرهادی پدیده ها طبیعی را تهدید و فرصت توام دانست و افزود: باید با ظرفیت سازی و برنامه ریزی، خسارات ناشی از این تهدید را کاهش داده و تهدیدها را به فرصتی برای بهسازی استان تبدیل کنیم.
وی در خصوص وقوع پدیده آل نینو در استان اظهار داشت: این پدیده در روزهای ششم و هفتم آبان ماه استان را در برگرفت اما خسارتی برجا نگذاشت.
30 آذر تا پنجم دی ماه هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =