مشاور ارشد جورج بوش ادعا می‌کند که القای خفگی مصنوعی به هیچ‌وجه مصداق شکنجه نیست

مشاور ارشد جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا گفته است که وی نسبت به استفاده از روش‌های بازجویی خشونت آمیز از جمله روش القای خفگی مصنوعی در جریان جنگ علیه ترور "افتخار" می‌کند. کارل روو، استراتژیست جمهوری خواه که به "مغز بوش" معروف است، در مصاحبه با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که وی معتقد نیست روش القای خفگی مصنوعی شکنجه است.

روو در این مصاحبه که به مناسبت انتشار کتاب جدید وی به نام "شجاعت و عاقبت" انجام شده، گفت: من افتخار می‌کنم که ما از روش‌هایی استفاده کردیم که اراده تروریست‌ها را تضعیف کرد و به ما اطلاعات ارزشمندی داد که توانستیم توطئه‌هایی نظیر اصابت هواپیماها به فرودگاه هیتروی لندن و هم چنین سقوط هواپیما در اقیانوس آرام، اصابت هواپیما به بلندترین ساختمان در لس آنجلس و دیگر توطئه‌ها را خنثی کنیم.

کارل روو گفت: بله من افتخار می‌کنم که ما با استفاده از این روش‌ها جهان را از آنچه که بود امن‌تر نگه داشتیم! آنها روش‌های مناسب و سازگار با شروط بین‌المللی و قوانین آمریکا هستند. تاریخ درخصوص دو دوره ریاست جمهوری بوش با نظر مساعد خواهد نگریست، بویژه تصمیم وی برای حمله به عراق!

وی در این کتاب حمله سال 2003 به عراق را جنجالی‌ترین اقدام دوران ریاست جمهوری بوش و یک واکنش قابل توجیه به حملات تروریستی 11 سپتامبر می‌داند اگر چه القاعده و اسامه بن لادن و نه صدام حسین مسئول این حملات بودند.

روو در این کتاب اذعان دارد که ناتوانی در پیدا کردن تسلیحات کشتار جمعی پس از حمله به عراق لطمه بدی به اعتبار دولت بوش وارد کرد. وی خود را به عنوان مشاور سیاسی ارشد کاخ سفید در آن دوران به خاطر عدم عقب نشینی در برابر ادعاهایی مبنی بر این که بوش کشور را تحت توجیهات واهی به جنگ کشانده، مقصر دانسته است.

روش القای خفگی مصنوعی که در یکسری از نامه‌های حقوقی کاخ سفید در سال 2002 محکوم شده یکی از جنجالی‌ترین ابعاد جنگ علیه تروریسم است.

مایکل هایدن، مدیر وقت سازمان جاسوسی آمریکا در سال 2008 در کنگره آمریکا گفت که روش القای خفگی مصنوعی تنها روی 3 مظنون بلندپایه القاعده انجام شده است نه روی تمام مظنونین از سال 2003.

این اقدام سال گذشته به طور رسمی از سوی باراک اوباما ممنوع اعلام شد.

کارل روو در مصاحبه‌اش با بی.بی.سی در پاسخ به این سوال که آیا روش خفگی مصنوعی یک نوع شکنجه است؟ گفت: خیر این طور نیست. مردم باید این کتاب‌ها را بخوانند که مشخص می‌کند چه چیزی مجاز و چه چیزی غیر مجاز است. قبل از این که درباره این مسائل قضاوت کنند. تمام افرادی که تحت روش القای خفگی مصنوعی قرار گرفتند یک پزشک داشتند که تایید می‌کرد هیچ نوع لطمه فیزیکی یا روانی بلندمدت به فرد وارد نشده است.

مشاور سیاسی ارشد دوران بوش گفت: سربازان آمریکایی به عنوان یک بخش همیشگی آموزش‌هایشان تحت القای خفگی مصنوعی قرار می‌گرفتند.

وی افزود: یک نوع خفیف‌تر این روش روی سه مظنون از جمله خالد شیخ محمد، طراح اصلی حملات 11 سپتامبر که در زندان نظامی آمریکا در گوانتانامو تحت بازجویی قرار گرفت، انجام شده بود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =