تسنیم نوشت: سخنگوی رسمی اداره فتوای اهل سنت عراق از درخواست عربستان سعودی از مفتی اهل سنت عراق در ارتباط با مسئله شیخ نمرالنمر روحانی مبارز عربستانی که در زندان‌های آل سعود زندانی و به اعدام محکوم شده است، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم سخنگوی رسمی اداره فتوای اهل سنت عراق اعلام کرد عربستان سعودی از مفتی اهل سنت عراق برای سفر به ریاض در ارتباط با مسئله شیخ نمر النمر دعوت کرده است.

عامر البیاتی از میانجی‌گری شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق در ارتباط با مسئله شیخ نمرالنمر پرده برداشت که مقامات سعودی وی را به اعدام محکوم کرده‌اند.

البیاتی تصریح کرد طرف سعودی با میانجی‌گری شیخ الصمیدعی موافقت کرده است، به طوری که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در تماس با شیخ الصمیدعی، از وی برای سفر به عربستان دعوت کرده است که این سفر در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

وی افزود سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان دستور به تاخیر افتادن اجرای حکم اعدام شیخ النمر را تا زمان تکمیل و مشخص شدن نتایج مذاکرات با دارالفتوای اهل سنت عراق صادر کرده است.

البیاتی تاکید کرد طرف‌ سعودی علائم مثبتی درباره موفقیت آن مذاکرات ارسال کرده است.

دادگاه استیناف کیفری و دادگاه عالی عربستان سعودی حکم اولیه صادره در اکتبر گذشته علیه شیخ نمرباقر النمر مبنی بر اعدام وی را تایید کرده بودند به طوری که محمد النمر برادر این روحانی برجسته گفته بود حکم اعدام را دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی تایید کرده اند و پرونده شیخ النمر به وزارت کشور و از آنجا به دربار پادشاهی ارسال شده است تا شاه سعودی آن را امضا کند.

محمد النمر در پایگاه اجتماعی تویتر در واکنش به گزارش رسانه‌های سعودی درباره نزدیک بودن زمان اجرای حکم اعدام دسته جمعی 55 نفر در عربستان گفته بود شاه عربستان هنوز شیخ النمر را عفو نکرده است.

رسانه‌های سعودی نوشته بودند در میان 55 نفری که حکم اعدام آنها صادر شده و به زودی اعدام خواهند شد، شیخ نمرالنمر و 9 نفر دیگر که شیعه هستند به چشم می‌خورند.

خبرگزاری غربی فرانس پرس به نقل از جعفر النمر یکی دیگر از برادران شیخ النمر نوشته بود روحیه شیخ نمر با وجود گزارش‌هایی که از احتمال اجرای قریب الوقوع حکم اعدام وی خبر داده‌اند، بسیار بالاست.

به گفته جعفرالنمر، شیخ نمرالنمر در زندان الحائر در نزدیکی ریاض زندانی است.

صدور حکم اعدام شیخ النمر موجی از خشم و انزجار از آل سعود در میان مردم منطقه شرق عربستان و مسلمانان کشورهای دیگر به ویژه شیعیان جهان به وجود آورده است و محافل سیاسی و مذهبی و رسانه‌ای درباره پیامدهای ویرانگر اجرای چنین حکم ظالمانه و ضد انسانی به آل سعود هشدار داده اند، تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ نمر و مخالفت با اعدام وی و تشدید اعتراضات و هشدارها سبب عقب نشینی رژیم ریاض از اجرای حکم شده و شاه عربستان هنوز جرات امضای حکم نهایی اعدام روحانی برجسته و مبارز عربستانی را پیدا نکرده است که تنها جرم وی دفاع از حقوق غصب شده بخش مهمی از مردم عربستان و اعتراض به بی‌عدالتی و تبعیض و ظلم آل سعود است.

رژیم آل سعود، شیخ النمر را به رهبری اعتراضات مردمی در منطقه شرقی عربستان که اقلیت شیعه در آن ساکن هستند و به زعم خود شعله ور کردن آتش فتنه طایفه‌ای و خروج بر آنچه ولی امر خوانده که منظورشان شاه عربستان است، متهم کرده است.

طرفداران شیخ نمر النمر در شبکه‌های اجتماعی هم موج همبستگی بزرگ با این روحانی برجسته شیعی دربند آل سعود به راه انداخته‌اند و موج مخالفت‌ها با حکم اعدام وی روز به روز بیشتر می‌شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =