نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: در ارزیابی اخیر سازمان جهانی بهداشت درخصوص پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ایران جزء 13 کشور اول جهان است که استراتژی های روشنی را در این حوزه تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ محمد باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: در ارزیابی اخیر سازمان جهانی بهداشت درخصوص پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ایران جزء 13 کشور اول جهان است که استراتژی های روشنی را در این حوزه تدوین نموده است.

در هم اندیشی هماهنگ کنندگان کارگروه های دبیرخانه کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر که در روز چهارشنبه 9 دی 1394 برگزار شد،‌ دکتر باقر لاریجانی نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر وضعیت کلی کشور در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را تشریح کرد و نمایندگان و مسئولین کارگروه های مربوطه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته ارائه کردند.

لاریجانی پیشرفت کشور در تدوین استراتژی ها و اهداف کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را خوب ارزیابی کرد و گفت:‌ باید با همکاری کلیه بخش های ذیربط تلاش شود که این استرانژی ها عملیاتی شود و بار بیماری های غیرواگیر در کشور کاهش یابد.

وی همکاری بین بخشی را یکی از الزامات اجرای استراتژی های پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر ذکر کرد و افزود: در این زمینه اقداماتی در دست پیگیری است. تفاهم نامه هایی با وزارتخانه ها و سازمان های همکار وزارت بهداشت در حوزه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مربوطه منعقد گردیده است و برنامه هایی نیز برای همکاری روشن و دوسویه با استانداری ها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دست پیگیری است.

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: همکاری مسئولان محلی در استان های کشور در زمینه بیماری های غیرواگیر می تواند تا حد زیادی موجب تسهیل اجرایی سازی سند ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر شده و به طرز چشمگیری بار این بیماری های را در کشور کاهش دهد.

لاریجانی تشکیل کارگروه های ذیل دبیرخانه کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را اقدامی اثربخش خواند و گفت: برنامه های روشن این کارگروه ها و اجرای هماهنگ این برنامه ها، در نهایت منجر به تحولات چشمگیری در حوزه های مرتبط با کنترل بیماری های غیرواگیر خواهد شد.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر باتشکیل کارگروه دیابت و طبق تصمیمی که با مشارکت حوزه معاونت درمان اخذ شده، مقرر است بخشی از کلینیک های ویژه تازه تاسیس به بخش دیابت اختصاص یابد و با اجرایی شدن این برنامه شاهد ایجاد حدود 250 مرکز مراقبت بیماران دیابتی در کشور خواهیم بود که این خود جهش بزرگی در این حوزه است.

در ادامه جلسه دکتر احمد کوشا عضو دبیرخانه کمیته ملی بیماری های غیرواگیر و معاون فنی معاونت بهداشتی با ارائه گزارش کارگروه عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی به اقدامات وزارت بهداشت در حیطه کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و اظهار داشت: نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران (ایراپن) از جمله اقدامات مهمی است که در حوزه بیماری های غیرواگیر در دست پیگیری است.

دکتر کوشا همچنین از برنامه های این کارگروه برای ارزیابی و کاهش عوامل خطر خبر داد و اظهار داشت: برنامه هایی نیز برای کاهش مصرف دخانیات و کاهش مصرف قند، نمک و چربی در دست پیگیری است. وی ضمن اشاره به تدوین مدل مفهومی سبک زندگی اسالم ایرانی ـ اسلامی گفت:‌ ستاد اجرایی سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد نیز در ذیل کارگروه تشکیل شده و محورهای مختلفی در این ستاد در دست پیگیری است.

دکتر سندگل مشاور معاونت درمان وزارت بهداشت نیز برنامه های وزارت بهداشت در زمینه بیماری های قلبی و عروقی و حوادث ترافیکی را تشریح کرد و گفت: کارگروه هایی برای این موضوعات تشکیل شده و درنظر است بخشی از کلینیک های ویژه در دانشگاههای علوم پزشکی به بیماری های غیرواگیر اختصاص یابد.

در ادامه دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از اقدامات کارگروه غیرواگیر با تمرکز بر سرطان سخن گفت و اظهار داشت: پیشگیری و کنترل بیماری سرطان مستلزم همکاری نهادهای بیشماری در کشور است و باید به نقش همکاری های بین بخشی در این زمینه توجه ویژه ای شود.

ملک زاده راه اندازی نظام های ثبت و غربالگری سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان،‌ ساماندهی نظام ارجاع و مراقبت های تسکینی و حمایتی را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در این رابطه ذکر کرد و افزود: کارگروه هایی برای هریک از این برنامه ها تشکیل شده و امور مربوطه در این کارگروه ها در دست پیگیری است.

همچنین دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دارو و صنایع غذایی گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت در برخی حوزه های مرتبط با کنترل بیماری های غیرواگیر از اختیارات قانونی کافی برخوردار است و می توان کار را با همکاری سایر سازمان های ذیربط پیش برد.

دکتر دلاوری عضو دبیرخانه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر نیز به تفاهم نامه های منعقد شده با سایر وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط اشاره کرد و افزود: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بستر مناسبی است که می تواند زمینه های لازم برای اجرای مصوبات کمیته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های ‌غیرواگیر را فراهم آورد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =