رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از آنچه طی سالیان گذشته بر سر خودروسازی کشور آمد ابراز کرد: مسئول تراز اول دولت می گفت “خودرو کیلویی چند؟” اما 95 درصد قیمت آن را طلب می کردند!

به گزارش خبرآنلاین، رضا رحمانی در همایش هم اندیشی مدیران صنایع غذایی،‌دارویی و بهداشتی آذربایجان شرقی، با بیا اینکه چهار سال گذشته دوران خاصی برای صنعت کشور بود افزود: در این سال ها بنده و ۲۷ عضو کمیسیون صنایع و معادن شبانه روز وقت گذاشتیم تا صنعت کشور سر پا بایستد چراکه از هر امکانی برای ضربه زدن به اقتصاد و صنعت کشور استفاده کردند.

رحمانی یادآور شد: اینکه دشمن می خواست صنعت را به زمین بزند ولی موفق نشده برای کشور ما موفقیت بزرگی است که با امید و تلاش و همت صنعتگران حاصل شده است.

وی در عین حال با اشاره به مشکلات داخلی در عرصه صنعت افزود: معتقدم طی سالهای گذشته ۸۰ درصد از عوامل اثرگذاری فشار ها تحریم های داخلی، عدم تصمیم گیری یا تصمیم گیری نامتناسب و ... بوده است.

رحانی یادآور شد: مسئول تراز اول کشور می گفت "خودرو کیلویی چند؟" از طرفی به خودروسازان دستور می داد تا با افزایش قیمت خودرو ۹۵ درصد آن را به حساب وزارت صنعت بریزند!

نماینده مردم تبریز،‌آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه در این دوره ۴ ساله قیمت ارز سه برابر شد و مزیت قیمت ارزان انرژی کشورمان با اجرای هدفمندی از بین رفت ادامه داد: رسیدن تورم به ۵۰ درصد، مشکلات سوئیفت و تحریم بانک ها باعث شد نرخ رشد صنعت در کشور منفی ۱۲ باشد.

رحمانی در ادامه افزود: با مشکلاتی که ذکر شد ۸۰ درصد واحدهای تولیدی در کشور دچار تعطیل شدند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه در بدترین اوضاع اقتصادی کشور نیز آذربایجان شرقی با رشد منفی 5 درصد مواجه بود گفت: در همان روزها وضعیت واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی به مراتب بهتر از سایر استان ها بود و در بدبینانه ترین حالت ۴۰ درصد تعطیلی داشتیم.

وی با بیان اینکه توقع از تبریز در سطح ملی بالاست، خطاب به تولیدکنندگان افزود:‌ دولت و حمایت آن را ول کنید، خودتان پای کار بیایید، دولت فعلا منابعی برای در اختیار گذاشتن صنعت ندارد، از بازارهای صادراتی غافل نشوید، اکنون که روسیه با اروپا و ترکیه به مشکل برخورده از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده کنید.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:‌ همین ترکیه چقدر از تحریم ها علیه کشورمان سود برد؟ جنس را از کشورهای مختلف می خرید و بسته بندی اش را عوض کرده با قیمت بالا به ما می فروخت،‌چرا نباید ما از این فرصت بهره ببریم؟

وی ابراز کرد: البته نباید غافل باشیم که جایگاه صادرات هم در کشور مورد بی مهری قرار گرفته، کشور ما در حال حاضر ۱۷ رایزن بازرگانی در کشورهای جهان دارد که البته این رقم در دولت قبل ۷ رایزن بود. کشوری که می خواهد تولید و صادرات را جایگزین نفت کند، آیا باید چنین رفتاری داشته باشد؟

نماینده مردم تبریز،‌ آذرشهر و اسکو گفت: ‌آذربایجان شرقی می تواند پیشران صادرات به روسیه و اروپا باشد چرا که ظرفیت لازم را در این زمینه دارد.

رحمانی در بخش پایانی سخنان خود اشاره به اقدامات در دست پیگیری اش کرده و افزود:‌ ما بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را با عنوان بعثت در تبریز در دست اجرا داریم،‌ در سفر اردوغان به تهران توافق احداث شهرک مشترک ایران و ترکیه انجام شده و این شهرک بهترین گزینه برای احداث این شهرک مشترک است.

وی گفت: شهرک صنعتی بعثت را بر پایه صادرات طراحی کرده ایم و این ظرفیت در آن وجود دارد تا به کل شمالغرب کشور خدمات دهد که باید از این ظرفیت بهره برداری لازم را به عمل آوریم.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به ظرفیت استان در حوزه خودروسازی،‌ از یک شرکت آلمانی وعده گرفته ایم تا تولیدات خود را به تبریز منتقل کند، ‌البته باید مراقب باشیم تا این پروژه ها از دستمان نرود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وضعیت ماشین سازی تبریز، افزود: ایتالیایی ها آمادگی دارند تا دو میلیارد دلار در صنعت ماشین افزار ایران سرمایه گذاری کنند و این موضوع یکی از برنامه های سفر آتی رییس جمهور می باشد.

رحمانی بدون اشاره به جزییات در خصوص توافق با یکی از وزرای آلمانی برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: امیدواریم با حفظ سرمایه گذاران فعلی از سرمایه گذاری های جدید نیز استفاده لازم را ببریم.

وی با اشاره به احداث چندین شهرک صنعتی تخصصی در استان گفت:‌شهرک های صنعتی تخصصی مزیت بزرگی هستند و در آینده ماندگار خواهند بود، احداث شهرک تخصصی برق و الکترونیک، لوازم خانگی و ... نیز از جمله اقداماتی است که در دست اجرا بوده و لازم است تا در آینده نیز پیگیری شود.

گفتنی است رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای انتخابات آتی ثبت نام نکرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =