دیروز یک نشریه آمریکایی اعلام کرد تحریمهای جدید به خاطر بحث موشکی در انتظار ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی در ایران است. عباس عراقچی در این باره هشدار داد هر گونه اقدام آمریکا پاسخ قاطع ایران را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شرایط پسابرجام به وضعیت بسیار پیچیده ای رسیده است. از یک سو، ایران توان دفاعی و موشکی خود را بالا می برد و از سوی دیگر، ٖآمریکا به دنبال وضع تحریمهای جدید است. ساعتی قبل رئیس جمهور روحانی به وزیر دفاع دستور داد که پیگیر تولید انواع موشکهای مورد نیاز نیروهای مسلح باشند و برنامه ها را با جدیت پیش ببرند. 

برخی تحلیلگران می گویند پس از سیاستهای اخیر آمریکا به خصوص درباره محدودیت در روادید اتباع ایران و غرامت دادن به اتباع آمریکایی از سوی ایران تصویب کرد. همچنین وال استریت ژورنال اعلام کرد آمریکا به زودی تحریمهای جدید را به خاطر فعالیتهای موشکی ایران وضع خواهد کرد.

مجموعه این شرایط باعث شد تا در گفتگوی ویژه خبری دیشب، عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و معاون بلندپایه وزیر امور خارجه به صورت تلفنی توضیحاتی را درباره شرایط پسا برجام و روابط بین ایران و آمریکا بدهد که در ادامه توضیحات عراقچی را می خوانید:

رهبر معظم انقلاب در نامه ای که برای الزامات برجام نوشتند تاکید داشتند هر گونه تحریم نقض برجام است. خبر امروز وال استریت ژورنال که باعث شد آمریکایی ها بگویند ما بررسی می کنیم. آیا همه اینها حرکت در مسیر نقض برجام است؟
یکی از مهمترین موضوعاتی که در دو سال گذشته در حین مذاکرات دنبال می کردیم جدا کردن موضوع سیستمهای دفاعی و موشکی ایران از بحث هسته ای بود. یک خط قرمز بسیار پررنگی را جلوی مذاکره کنندگان می گذاشتیم که به هیچ وجه وارد مسایل دفاعی ما نشوند. نهایتا در برجام هیچ اشاره ای به موضوع موشکی وجود ندارد و کلا چنین بحثی نیست. در قطعنامه به آن پرداخته شده است. قطعنامه در ادامه قطعنامه قبلی است که در آنها بحث موشکی و تسلیحاتی بود. این تفکیک بسیار روشنی است که مشخص شده نقض قطعنامه، نقض برجام نیست. این بحثها قبلا انجام شده. تاکید می کنم سیستمهای دفاعی جمهوری اسلامی به ویژه بحثهای موشکی قابل مذاکره نبوه و نیست چه برسد اینکه بخواهیم مصالحه کنیم. بعد از برجام نیز برخی از عزیزان درباره جدایی بین قطعنامه و برجام تردید داشتند. تا اینکه ما در مقطعی که موشک قدرتمند عماد را در راستای برنامه های دفاعی خود آزمایش کردیم، آمریکا و اروپا اعلام کردند برجام نقض نشده و قطعنامه ۱۹۲۹ نقض شده و محکوم کردند. آنها تفکیک را به صراحت اعلام کردند برجام نقض نشده ولی قطعنامه نقض شده. این را تاکید کنم تا به روز اجرایی شدن نرسیم قطعنامه های گذشته به خصوص ۱۹۲۹ هنوز معتبر است. اینها در روز اجرایی شدن که امیدواریم ظرف کمتر از ۲ هفته آینده باشد، تحریمها نقض می شوند و قطعنامه جدید حاکم است. پس در این مقطعی که هستیم قطعنامه ۱۹۲۹ حاکم است و اعتبار دارد. به همین دلیل آمریکایی ها می گفتند قطعنامه ۱۹۲۹ نقض شده. در روزهای گذشته مطلع شدیم آمریکایی ها در صددند به بهانه نقض قطعنامه برخی را که دست اندرکار آزمایش موشکی بودند، در لیست تحریم قرار دهند. پیگیری های مفصلی را انجام دادیم. قرار بود ظرف روز گذشته اعلام شود. امروز وزارت خارجه شان اعلام کرد در حال بررسی هستند. البته دیروز برخی از روزنامه ها از جمله وال استریت ژورنال این را درز دادند و گفتند آمریکا دنبال تحریم ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی شامل ۸ نفر و ۳ شرکت که ادعا کردند در برنامه موشکی ایران از کشورهای مختلف همکاری می کردند را در لیست تحریم قرار دهند.


این موارد نقض برجام می شود؟
بین بحث برنامه موشکی و برجام یک تفاوت آشکار است. نه تست موشکی از طرف ما نقض برجام است. حساب برنامه موشکی از برجام جداست. ما تاکید زیادی کردیم که نباید بحثهای تحریمی را در حوزه های دیگر ادامه دهند. نامه امروز رئیس جمهور تاکید بر این بود که موضوع برنامه های موشکی ما قابل مصالحه نیست و باید ادامه پیدا کند. اگر آمریکایی ها بخواهند در این زمینه دست به تحریمهای جدید بزنند، پاسخ قاطعانه ما پیش برد هر چه بیشتر و سریعتر برنامه موشکی مان خواهد بود. به وزیر دفاع این ماموریت را دادند که قاطعنامه برنامه ها را پیش ببرد. به جناب آقای نوبخت هم دستور دادند مسایل مالی را تامین کند. همانطور که تحت تدابیر فرماندهی کل قوا مقام معظم رهبری برنامه ما در ابعاد مختلف پیشرفت داشته در پاسخ به هر حرکت آمریکاییها این برنامه وسیعتر و با شتاب تر انجام می شود.


از ابتدای تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ که وزارت خارجه بیانیه داد بحث موشکی ما جداست، ولی این نگرانی درباره تحریمهای جدیدی است که شما هم اشاره کردید تغییراتی در مقامات آمریکایی دیده شده است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند هر گونه تحریم، نقض برجام است، به آنها منعکس شده؟
دیدگاه های ما کاملا مشخص است و به آمریکایی ها و سایر مقامات ۱+۵ به صورت روشن منعکس شده که بحث موشکی از برجام جداست. ما به برنامه موشکی خود با قدرت ادامه می دهیم. نامه مقام معظم رهبری که الزامات و شرایط برجام را تعیین کرده اند، مشخص است و به طرف مقابل منعکس شده. اینها را باید به طور دقیق مد نظر قرارداد. همین بحثها بود که منجر به این شد که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد علی رغم اخبار، این مسایل هنوز درحد بررسی است و آنها از برقراری تحریمهای جدید خودداری کردند.

 

یعنی خودتان نگران صدور تحریمهای جدید نیستید؟
ما همواره نگران بودیم و همواره با بدبینی مذاکره کردیم و در تعاملاتمان با بدبینی برخورد می کنیم. اتفاقا نامه جناب آقای رئیس جمهور بر اساس بدبینی و نگرانی نسبت به حرکات خصومت آمیز آمریکایی ها طراحی شده. اگر آنها چنین خطی را دنبال کنند برخورد ما قاطع و محکم است.

 

بحث تبادل اورانیوم بر اساس برنامه زمان بندی صورت گرفت ولی بلافاصله رویکرد آمریکاییها آغاز شد. این معنای خاصی دارد؟
معنایی که از حرکات آمریکایی ها برداشت می شود نیروهایی در آمریکا به دنبال برهم زدن برجام هستند. اینها در یکی دو سال آینده دنبال عدم موفقیت برجام بودند. بعد سعی کردند در کنگره متوقف کنند و بعد هم به انحنای مختلف اجرای برجام را می خواستند خدشه دار کنند. این نیروهای مختلف و لابی ها و در راس آنها صهیونیست ها نقش دارند. اینها تلاش زیادی کردند تا موانعی را درراه برجام ایجاد کنند. البته سیاستهای خصمانه آمریکا محدود به چند ماه اخیر نبوده. ما در طول ۳۰ و چند سال اخیر با این سیاستهای خصمانه مواجه بودیم. بارها هم به ملت عزیز ایران عرض کردیم برجام به معنی خاتمه دادن به سیاستهای خصمانه آمریکا نیست. ما دنبال مدیریت یکی از مواردی هستیم که بین ما و جهان و شورای امنیت وجود دارد و فقط در موضوع هسته ای مذاکره کردیم. موضوع هسته ای و رسیدن به توافق به معنی این نیست که سیاستهای خصمانه آمریکا در مقابل ما خاتمه یافته. عواملی نیز می خواهند جلوی اجرای برجام یا اجرای موفق برجام را بگیرندو اجازه ندهند ایران در اجرای برجام متنفع شوند. ما باید هشیار باشیم که اجازه ندهیم لابی های صهیونیستی در آمریکا برای ما دستور کار تعیین کنند.


در آغاز نامه آقای رئیس جمهور به صراحت آمده ادامه سیاستهای خصمانه و دخالتهای نامشروع آمریکا. سئوال اینجاست که چرا بعد از برجام هنوز شاهد ادامه این سیاستهای خصمانه هستیم؟
من از این سئوال تعجب می کنم. هیچ کسی نباید توقع داشته باشد خصومت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران خاتمه یافته باشد. تا ما دنبال اهداف و اصول انقلاب اسلامی هستیم، این خصومتها ادامه می یابد. کسی نباید این امید را داشته باشد که خاتمه مذاکرات هسته ای به خصومتهای آمریکا خاتمه دهد. این تصور را که برخی امید واهی و اشتباه دارند که پس از مذاکرات هسته ای آمریکایی ها با ما رفیق شوند، کاملا اشتباه است. بعد از مذاکرات بارها تذکر دادیم که خصومت آمریکا ادامه خواهد یافت. مذاکرات به معنی ایجاد رابطه با آمریکا نیست. به معنی خاتمه یافتن خصومت نیست. به معنی رضایت دادن آنها به اصول و اهداف انقلاب نیست. موضوع هسته ای بین ایران و شورای امنیت است که ما مدیریت کردیم در قالب چند کشور و حرکتی بین المللی است تا به راه حل مطلوب جامعه بین الملل برسیم. سیاستهای خصمانه آمریکا ادامه خواهد یافت. رئیس جمهور محترم به وزیر دفاع دستور دادند اگر بخواهند خللی ایجادکنند ما به برنامه موشکی خود با شتاب بیشتری ادامه می دهیم.

 

49231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    1 2
    به امید اجراای هرچه سریعتر برجام و پایان تحریمها
  • بی نام DE ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    4 0
    قرار بود به جهانیان ثابت شود که برنامه هست های ایران صلح آمیز است که ثابت شد. اما قرار نبود ایران خلع سلاح شود. چرا ایران خلع سلاح شود ولی کشورهای همسایه جدیدترین و قوی ترین سلاح ها را بخرند؟ امنیت ایران چه می شود؟ همین الان با ناامن شدن سوریه همه کشورهای دنیا ریخته اند سوریه که خاکی برای خودشان به دست بیاورند. در عراق هم همین است. ترکیه رفته شمال عراق را بگیرد.