دنیای اقتصاد نوشت:بازار مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد و طبعا رکود امسال نسبت به سال گذشته به دلایل مختلف بیشتر بوده است و ما هنوز روند رو به رشد بالایی در حجم معاملات مسکن نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزایش حجم معاملات مسکن در آذرماه را نشانه خوبی از پایان رکود در بازار معاملات مسکن عنوان کرد.حسام عقبایی گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن ناشی از یک فرآیند اقتصادی سه ساله است؛ به همین دلیل در این سه سال هر بار شاهد رکود بیشتر بودیم، بنابراین هر چند امسال هم نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری بر بازار مسکن حاکم نبود اما افزایش ۵۸۲ فقره‌ای حجم معاملات مسکن، نشانه خوبی برای خروج از رکود است.

وی افزود: حجم معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به آبان افزایش داشته است در صورتی که با توجه به تعطیلات ماه صفر تصور می‌شد که معاملات در این زمان در همان حالت رکودی باشد و حتی کاهش پیدا کند اما آمار و ارقام نشان می‌دهد در آذر ماه ۱۲ هزار و ۶۳۸ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است.

عقبایی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در آبان ماه ۱۲ هزار و ۵۶ واحد مسکونی در تهران معامله شده بود. به عبارت دیگر، ۵۸۲ واحد مسکونی نسبت به ماه گذشته بیشتر معامله شده است و ما امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره کاهش حجم معاملات مسکن در آذرماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته گفت: بازار مسکن هنوز در رکود به سر می‌برد و طبعا رکود امسال نسبت به سال گذشته به دلایل مختلف بیشتر بوده؛ بنابراین طبیعی است که ما هنوز روند رو به رشد بالایی در حجم معاملات مسکن نداشته باشیم.

وی همچنین درخصوص پیش‌بینی رشد حجمی معاملات در دی ماه گفت: پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کمی دشوار است؛ اما شواهد نشان می‌دهد انتظار افزایش حجم معاملات، دور از انتظار نیست و احتمال رشد حجم معاملات در دی ماه ۹۴ وجود دارد.عقبایی همچنین در پاسخ به این سوال که بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود و رونق می‌گیرد؟ گفت: خارج شدن از رکود و رونق گرفتن دو مساله جدا از هم است اما با نشانه‌هایی که وجود دارد، می‌توان حدس زد که بازار مسکن در ماه‌های آینده به خصوص در ۶ ماه نخست سال 95 به تدریج از رکود خارج می‌شود؛ اما خروج از رکود لزوما به معنای رونق بازار مسکن نیست.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 3
    کمتر از 2
  • بنگاه دار IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    19 3
    چرا شایعه میکنید من خودم بنگاه دار هستم ماهی یک خانه هم به هزار جور التماس معامله میکنیم بدتر شده که بهتر نشده من نمیدونم چرا واقعیت را به مردم نمیگند همش شایعه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    10 6
    واقعا چرا اينقدر علاقمنديد ركود مسكن تمام بشه. خروجش از ركود يعني دلال بازي دوباره. يعني سر به فلك كشيدن قيمت ها. يعني خانه دار نشدن مردم. شك هم نكنيد به دليل عدم قدرت خريد مردم حالاحالاها مسكن تو ركوده مگر اينكه قيمتها واقعا بشكنه.
    • حمید IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      4 0
      دوست محترم در کشور ما رکود مسکن یعنی مرگ اقتصاد یعنی بیکاری میلیونها نفر و.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    10 2
    مهمترین دلیل مدت زمان طولانی رکود 1 پایین بودن قدرت خرید مردم که نظر سنجی شما هم موید این موضوع است 2 امید واهی دادن بنگاهها به مالکین که سال بعد قیمت افزایش می یابد و در این بین ضرر دو سویه مالکین و متقاضیان و حتی خود بنگاهها 3 نگاه سرمایه داری به مسکن که نگاهی اشتباه است چون مسکن یک کالای مصرفی است 4 اگر هم این بازار بازار سرمایه ای باشد سرمایه گذاران ان باید سود و زیان ان را بپذیرند مانند همه بازارهای دیگر و این استدلال که با ضرر نمیفروشیم که البته منظور سود پایین می باشد نه ضرر واقعی این بازار را در حالت خواب قرار داده است 5 درحالی که می گویند قیمت ها مناسب است ولی تعداد واحدهای مناسب و خوش نقشه و با امکانات در فایلهای بنگاهها بسیار کم است و اینگونه فایلها هیچ کاهش قیمتی نداشته
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    19 0
    چرا بهای تمام شده مسکن را کاهش نمی دهید ؟ چرا لااقل شهرداری و اداراتی مثل برق و آب مطالبات خود را کاهش نمی دهند؟ چرا بجای اعطای وام که هیچ تاثیری ندارد سعی در کاهش قیمت مصالح نمی شود؟ مطمئنا اثر کاهش قیمت مسکن در رونق این بازار مشهودتر از وام ها و تحریکهای دیگر است.
  • علی A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    9 0
    بازار مسکن مرد درگذشت خدابیامرزه
  • مجتبی A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    8 24
    بازار مسکن از اواخر بهمن ماه امسال از رکود خارج میشود و در خرداد 94 بر سکوی پرتاب خواهد رفت. کسانی که قصد خرید دارند تعلل نکنند. البته ایرانیها عادت به خرید مسکن مناسب و ارزان ندارند و سنت شکنی نخواهند کرد.
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
      0 0
      با کدوم پول بخریم
    • reza A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
      0 0
      در تایید این نظر باید بگم دوستانی که قدرت خرید پایینی دارن یا پس انداز حول و حوش ۱۲۰ میلیون تو دیماه تکلیف خریدشونو یکسره کنن چون تو بهمن و مخصوصا اوایل سال بعد دیگه با این پولا نمیشه خونه خرید. تعداد خونه های ساخته شده تو این ۳سال به شدت کم شده و بعلت افزایش تقاضا سونامی قیمت در پیش خواهد بود
  • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    23 9
    خروج از رکود فقط با کاهش حداقل 30تا35درصدی قیمت املاک اتفاق خواهد افتاد . سال 95 سال سقوط قیمت مسکن
  • بی نام A1 ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 13
    جناب عقبایی به عنوان رییس اتحادیه بسیار ضعیف عمل کرده اند وصرفا دراین چندسال نظاره گر اتفاقات بوده اند تا یک مدیر تاثیر گذار. ایشان بعنوان یک مدیر هیچ راهکاری برای خروج از این وضعیت ندارند.