به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بررسی ها نشان میدهد هر فروند هواپیما که در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می کند، به اندازه ۳ هزار خودرو آلودگی زیست محیطی ایجاد می کند.
به همین دلیل انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران سال هاست که به یکی از پرونده های خاک خورده در مدیریت شهری ایران تبدیل شده است.
بر اساس آمار، روزانه ۱۷۰ سورتی پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام می شود. گفته میشود پروازهای این فرودگاه روزانه حجم زیادی از آلودگیهای زیست محیطی را به شهر تهران تزریق می کند.
علاوه بر آلودگی های زیست محیطی یکی دیگر از مشکلاتی که یک فرودگاه در دل یک شهر ایجاد می کند، آلودگی های صوتی که طبق قوانین بین المللی، هیچ هواپیمایی نباید به هنگام نشست و برخاست در فرودگاه برای مردم و ساکنین اطراف آن، آلودگی صوتی و مزاحمت ایجاد کند.
در حدود ۶۰ سال قبل فرودگاه مهرآباد در حاشیه شهر تهران بود اما همزمان با رشد سریع شهرنشینی، حالا این فرودگاه در داخل شهر قرار دارد که همین مسئله مشکلات فراوانی برای شهروندان ساکن در اطراف آن به وجود آورده است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، شب گذشته پیشنهاد انتقال فرودگاه مهرآباد را مطرح کرد. هرچند که این پیشنهاد تازه نیست؛ اولین بحث ها برای انتقال فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما دولت وقت پس سال ها بحث با انتقال فرودگاه به خارج از شهر تهران مخالفت کرد. در این میان مقامات دولتی و اعضای شورای شهر تهران هم در واكنش به طرح «انتقال فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه آهن به بيرون از محدوده شهری پايتخت» اعلام کردند: «این طرح منتفی است.»
سال گذشته هم رئيس شورای اسلامی شهر تهران گفته بود، زمینه جابجایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد.
حالا شهردار تهران دوباره صحبت از این پرونده خاک خورده به میان آورده است. محمدباقر قالیباف شب گذشته دربرنامه نگاه یک در لابلای سخنانش درباره آلودگی هوا گفت: «شهرداری تهران ۲ پیشنهاد به دولت دارد، پیشنهاد نخست ما انتقال ایستگاه راهآهن به خارج از تهران و پیشنهاد دوم انتقال فرودگاه مهرآباد است، چرا که نقش بسیاری در آلایندگی هوای شهر تهران دارند.»
قالیباف درحالی پیشنهاد انتقال فرودگاه مهرآباد را داده است که شرکت قطارهای شهری تهران و حومه، مترو، درحال تکمیل خط فرعی متروی مهرآباد است. شرکت مترو اتفاقا تبلیغات زیادی هم برای این خط مترو داشته است؛ ایستگاه ویژه، قطارهای ویژه و ...
البته احمد خرم وزیر پیشین راه اجرایی شدن انتقال فرودگاه مهرآباد را ممکن دانسته است. اما با یک ملاحظه: اجرای این طرح به تامین منابع خاص نیاز دارد و در یک پروسه زمانی کوتاهمدت ممکن نیست. میتوان بخشی از پروازها را که به بخش نظامی مربوط میشوند به خارج از شهر انتقال داد چراکه در مواقع بحران اولین منطقهای که در معرض تهدید قرار دارد این منطقه است، بنابراین برای مردمان این منطقه تهدید جدی تلقی میشود.
۴۲۲۳۶
نظر شما