معاون اول رئیس جمهور گفت: نمی‌شود که فردی بگوید می‌خواهم با دنیا رابطه دوستانه داشته باشم اما فرد دیگری برود و سفارتی را آتش بزند. همگان باید ببینند که دولت چه حرکتی را در پیش گرفته است و از آن حرکت تبعیت کند.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، مهمترین سخنان اسحاق جهانگیری که صبح امروز(دوشنبه) در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی سخن می‌گفت به این شرح است:

*تقدیر و معرفی افراد در حوزه‌های مختلف،‌ لازم است. اما متأسفانه گاهی اوقات معرفی نمونه‌ها آنطور که باید باشد انجام نمی‌گیرد و اثربخشی‌های لازم را ندارد.در قانون اساسی گفته شده که دولت‌ها می‌توانند «نشان» بدهند و افراد را با نشان نمونه معرفی کنند. چنانچه این اصل از قانون اساسی به خوبی معرفی شود و در جامعه مورد پذیرش قرار بگیرد، کسانی که نشان دریافت می‌کنند به عنوان الگوهای موفقیت می‌توانند اثربخشی داشته باشند.

*متأسفانه در دوره‌ای آنچنان در این زمینه عمل می‌شد که طنزهای تاریخی در این‌باره مطرح شد. در آن دوره عده‌ ای دور یک میز می نشستند و با رأی دادن به یکدیگر به هم نشان اعطاء می‌کردند.

*کشور در شرایط اقتصادی و سیاسی ویژه‌ای قرار گرفته است. امروز کشور نیازمند انجام کارهایی جدی است. در حال حاضر دو سه چالش جدی روبروی کشور قرار دارد که از همه آنها مهم‌تر موضوع بیکاری جوانان جامعه است.چالش بیکاری جز با تولید و سرمایه‌گذاری برطرف نمی‌شود.

* بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری کشور نیازمند رشد 8 درصدی است. امروز 10 سال از چشم‌انداز بیست ساله کشور گذشته است اما متأسفانه در این مدت شکاف میان ایران و کشورهای رقیب بیشتر از قبل شده و آنها از ما پیشی گرفته‌اند.

*منابع کشور توسط مدیران کارنابلد به هدر می‌رود. همچنین آینده کشور توسط این افراد به خطر می‌افتد و عزت ملت آسیب ‌می‌بیند. در این شرایط آنچه که می‌تواند یک کشور را به جایگاه صحیح خود برساند نه پول و سرمایه بلکه مدیریت صحیح است.در بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم متوجه شده‌ایم که دستیابی به رشد 8 درصد کار بسیار دشواری است؛ چرا که در چهارساله اول برنامه پنج‌ساله پنجم به جای رشد 8 درصد در اقتصاد شاهد رشد منفی نیم درصد بوده ایم.

*استعداد و توانمندی و منابع و همچنین نیروی انسانی ایران قادر به تحقق رشد بالای 8 درصد است. بر اساس محاسبات انجام شده این امکان فراهم است که 3 درصد از 8 درصد رشد مورد نظر از محل افزایش بهره‌وری تحقق یابد. این اقدام یعنی کاری که نمونه‌ها انجام می‌دهند؛ چرا که حتی در برخی از کشورها شاهد بوده‌ایم که حتی بالای 70 درصد از رشد اقتصادی‌شان را از طریق افزایش بهره‌وری تحقق بخشیده‌اند.

* بر اساس گفته کارشناسان، سالیانه800 هزار میلیارد تومان باید در کشور سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم به رشد 5 درصد دست یابیم. همچنین گفته شده که بازار سرمایه‌گذاری 89 هزار میلیارد تومان و همچنین بودجه عمرانی دولت باید 70 هزار میلیارد تومان پول بیارود. این در حالی است که بر اساس آنچه که مشخص است ما فکر می‌کنیم بودحه عمرانی دولت حدود 30 هزار میلیارد تومان در سال جاری باشد.در نهایت گفته شده که 570 هزار میلیارد تومان پول از سوی دولت تأمین شود و کسری آن که حدود 280 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 80 میلیارد دلار است را نیز از خارج تأمین کنیم.

* بر اساس تجربیاتی که ما و کشورهای دیگر داشته‌ایم در دورانی که رابطه خوبی میان ما و دنیا حاکم بود تنها 10،12 میلیارد دلار دلار تأمین اعتبار از خارج داشته‌ایم. تأمین اعتبار از خارج از کشور یک سری الزامات در بخش‌های سیاست خارجی، فرهنگی، سیاست داخلی و... دارد و همه چنانچه به ایران علاقمند هستند باید به آنها پایبند باشند.

*همه برای تحقق این الزامات باید بسیج شوند و نمی‌شود که فردی بگوید می‌خواهم با دنیا رابطه دوستانه داشته باشم اما فرد دیگری برود و سفارتی را آتش بزند. همگان باید ببینند که دولت چه حرکتی را در پیش گرفته است و از آن حرکت تبعیت کرده و در آن مسیری قرار بگیرند که سربلندی و عزت ایران در آن است. چرا که حرکتی که دولت پیش می‌گیرد مورد تأیید رهبری است.

* در برنامه ششم توسعه توجه به بخش کشاورزی یکی از بحث‌های کلیدی کشور است. توجه به مسائل خاک کشور یکی دیگر از موضوعاتی است که مورد تأکید دولت قرار دارد. نباید بگذاریم که پوشش گیاهی کشور به کویر تبدیل شود.سازمان جنگل‌ها و مراتع باید با همکاری با سایر نهادها جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی را در دستور کار خود قرار دهد. دولت نیز باید از سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت کند.باید به سمتی برویم که در آن مسیر تولیدات کشاورزی اقتصادی باشد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علوي ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    8 66
    نميخواهد برايه عربستان دلسوزي كنيد فكر چال و چوله ها ي خود باشيد ضرر و نفع آنها شما را ناراحت ميكند!!
  • فرهاد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    45 3
    " از کارهای عجولانه و بی‌منطق دست بردارید." . آیا کار شما در آتش زدن سفارت آرام و با منطق بوده؟
  • 321 RO ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 16
    ما نمی‌خواهیم به عربستان لطمه بخورد بلکه آنها را نصیحت می‌کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    7 70
    بابا چرا نميفهميد يه آيت الله رو كشتن چقدر از اين عربها مي ترسيد ايران بايد در قطع رابطه پيش دستي مي كرد آتش زدن سفارت هم خيلي كار خوبي بود. ترسوها همش منافع منافع منافع خجالت بكشين
  • حقگو A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    6 49
    در لحن جناب جهانگیری منت کشی احساس میشه. یک کم قاطع باشید لطفا .
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 40
    ضعف مدیریتی. بابا ایول حالا ببینیم شما چطور مدیریت میکنیییید
  • بی نام RO ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    44 8
    درود به آقای جهانگیری
  • مجتبی A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    8 50
    وقتی خبر اعدام اعلام شد جناب عالی کجا بودید. پس جلسه اضطراری دولت برای چیست؟ آیا وظیفه دولت حفظ منافع ملی نیست؟