ایرنا به نقل از رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور نوشت: مردم می خواهند بنزین را با قیمت ارزان تر و کیفیت بهتر تهیه کنند و جذب ظاهر زیباتر پمپ بنزین ها نخواهند شد.

«بیژن حاج محمدرضا» در نشست خبری درباره طرح برند سازی جایگاه های عرضه سوخت، افزود: طرح کارت و سامانه هوشمند سوخت از سال 1386 آغاز به کار کرد و قرار بود این طرح فقط تا پایان همان سال و با هدف جمع آوری اطلاعات و آمار اجرا شود، اما اجرای آن 9 سال به درازا کشیده و تاکنون ادامه یافته است.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: در ابتدا ادعا می شد که تجهیزات این سامانه از کشورهای اروپایی و ژاپن تامین می شود، اما در زمان اجرا مشخص شد که از چین وارد شده است.

حاج محمدرضا با انتقاد از تحمیل هزینه های اجرای این طرح بر جایگاه داران، اضافه کرد: در ابتدا، هزینه های اجرا را شرکت های ذیربط دولتی تامین می کردند، اما پس از گذشت یک و نیم سال، هزینه ها را به جایگاه داران تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه پس از حذف سهمیه بندی و تک نرخی بنزین، نیازی به استفاده از کارت سوخت وجود ندارد، اضافه کرد: ما با آزادسازی نرخ بنزین موافقیم، اما با محدودیت در عرضه سوخت مخالفیم.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور به مشکلات استفاده از کارت سوخت نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها زمانبر بوده و سبب اتلاف وقت می شود.

حاج محمدرضا ادامه داد: در هر سکو، یک کارت آزاد سوخت استفاده می شود که سبب ایجاد صف و طولانی شدن زمان سوخت گیری می شود.

وی افزود: تهیه کارت سوخت آزاد برای جایگاه داران هزینه دارد به طوری که برای هر کارت 10 هزار لیتری باید یکصد هزار ریال به شرکت ملی پخش پرداخت کنند.

** لزوم توجه به کیفیت سوخت به جای ظاهر پمپ بنزین ها
وی با بیان اینکه انجمن های جایگاه داران از جزئیات طرح برند سازی پمپ بنزین ها اطلاعی ندارند، گفت: برند سازی تنها به توجه کردن به ظاهر پمپ بنزین ها خلاصه نمی شود، بلکه باید کیفیت سوخت ارائه شده نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: در سایر کشورها، شرکت های گوناگون انواع مختلف بنزین را عرضه و بدین ترتیب متشتریان از میان آنها انتخاب می کنند.

حاج محمدرضا به برند سازی در هند اشاره و اضافه کرد: چندی پیش شرکت بین المللی «شل» یک برند پمپ بنزین را در کشور هند راه اندازی کرد که بدلیل کیفیت بالای سوخت، خودروها صف های چندکیلومتری تشکیل دادند و ساعت ها منتظر ماندند تا با بنزین با کیفیت این شرکت سوخت گیری کنند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور اضافه کرد: به دلیل کیفیت پایین سایر انواع بنزین در هند، مشتریان از بنزین عرضه شده توسط شل استقبال کرده بودند.

**مردم دنبال بنزین ارزان و با کیفیت هستند
حاج محمدرضا با بیان اینکه منظور وزارت نفت از برندسازی را نمی دانیم، ادامه داد: ما از جزئیات آگاهی نداریم و هنوز مشخص نیست که قرار است فقط ظاهر جایگاه ها تغییر کند و یا کیفیت سوخت نیز تغییر می کند.

وی با بیان اینکه مالکان خودروها دنبال ظاهر پمپ بنزین ها نیستند، اضافه کرد: هیچ کس حاضر نمی شود که برای ظاهر زیباتر یک پمپ بنزین، پول بیشتری پرداخت کند.

حاج محمدرضا در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش قیمت نفت در بازار اشاره و اضافه کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت، نرخ بنزین در داخل کشور به قیمت بنزین در فوب خلیج فارس نزدیک شده است.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: البته تا زمان عرضه در جایگاه ها، هزینه هایی مانند هزینه حمل به آن اضافه می شود.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی شرکت های خارجی نیز حاضر نیستند که بنزین لیتری 20 هزار ریال را به ایران آورده و لیتری ده هزار ریال عرضه بفروشد. 

حاج محمدرضا گفت: در صورتی که نرخ بنزین شناور شود و شرکت های خارجی بتوانند بنزین با کیفیت مختلف را عرضه کنند، امکان اجرای آن وجود خواهد داشت.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: مردم در صورتی از یک برند خاص استقبال می کنند که آن برند بتواند بنزین با کیفیت را ارائه کند.

حاج محمدرضا با بیان اینکه بیشتر جایگاه های عرضه سوخت، زیان ده بوده و در مرز ورشکستگی قرار دارند، گفت: هزینه های اداره جایگاه ها بسیار زیاد است و فقط تعداد معدودی از جایگاه ها می توانند سودآوری خوبی داشته باشند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور ادامه داد: براساس گزارش ها بیش از نیمی از جایگاه ها به دلیل نداشتن درآمد کافی تمایل دارند که پمپ بنزین خود را تعطیل کنند.
وی درباره ادعای عرضه مکمل های سوخت در پمپ بنزین ها، گفت: عرضه این مکمل ها در پمپ بنزین ها ممنوع شده و در تهران ارائه نمی شوند.

حاج محمدرضا افزود: البته شاید در شهرستان ها هنوز برخی پمپ بنزین ها به ارائه مکمل ها ادامه دهند، اما براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی، بنزین های تولیدی در کشور از کیفیت لازم برخوردار بوده و نیاز به مکمل ندارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست اتاق بازرگانی تهران که هفته گذشته برگزار شد، از برنامه وزارت نفت برای برند سازی جایگاه های عرضه سوخت خبر داده بود.

وی به ایجاد «سه کلاس» در بین برندهای جایگاه های عرضه سوخت اشاره کرد و گفت: در تقسیم بندی طبقه یک، قیمت سوخت به صورت عادی و یا هر قیمتی که دولت تعیین می کند عرضه خواهد شد؛ اما دو طبقه دیگر برحسب خدمات بیشتری که به مصرف کنندگان ارائه می دهند، اجازه می یابند قیمت بیشتری را از مصرف کنندگان دریافت کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح تقسیم بندی جایگاه های عرضه سوخت به «سه کلاس» به معنای «سه نرخی شدن» قیمت بنزین نیست، گفت: جایگاه هایی که خدمات بیشتری ارائه می دهند متناسب با آن خدمات، اجازه دریافت پول بیشتری خواهند داشت.

وزیر نفت تاکید کرد: هدف از این طرح بحث قیمت نیست، بلکه آسایش و فراهم کردن وضع بهتر برای مصرف کنندگان است.
هم اکنون بنزین عادی به قیمت هر لیتر 1000 تومان و بنزین سوپر 1200 تومان عرضه می شود. از پنجم اردیبهشت ماه امسال، وزارت نفت سهمیه بندی بنزین را متوقف و نرخ بنزین را یکسان سازی کرد.

222439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =