مهران شریفی،مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در گفت و گو با خبرآنلاین تاسیس بانک تمام الکترونیکی را رد کرد.

گروه اقتصادی: 8 ماه پیش در جریان ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی عنوان شد که دو بانک صد در صد الکترونیکی در راستای ترویج و توسعه بانکداری الکترونیک تا پایان سال 87 تاسیس خواهد شد. ماجرا تا آنجا ادامه یافت که 8 گروه تخصصی در خصوص فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی درخواست تاسیس بانک را به اداره نظارت بر بانک ها و موسسه های اعتباری بانک مرکزی فرستادند تا در زمان مقتضی تصمیم لازم برای صدور مجوز بانک صد در صد الکترونیکی صادر شود.
با گذشت 8 ماه از ابلاغ این بسته سیاستی- نظارتی که به تازگی نیز عنوان شده تغییراتی در آن لحاظ خواهد شد ،هنوز دستورالعملی برای این دو بانک الکترونیکی تهیه نشده است .
مهران شریفی ، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درگفت و گو با خبر آنلاین در این خصوص توضیحاتی داده است که بر اساس آن می توان این گونه استنباط کرد که این دو بانک تاسیس نخواهند شد.
شریفی ضمن ابراز بی اطلاعی از روند تاسیس دو بانک صد در صد الکترونیکی ابراز داشته است: به نظر می رسد این دو بانک باید روی خدمات الکترونیکی تمرکز کنند و با کمترین تعداد شعب بتوانند خدمات بانکی الکترونیکی به مردم بدهند، این کلیتی است که بانک های الکترونیکی آن را دنبال می کنند.
وی در ادمه از مشخص نبودن چارچوب کار خبر داده است .
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشته است: داوطلبان باید طرح خود را آماده کرده و به بانک مرکزی ارایه کنندو اعلام کنند که چگونه می خواهند در این رابطه کار کنند و در صدد ارایه چه خدمات الکترونیکی هستند.
وی افزود: هنوز ساز و کار تاسیس این دو بانک مشخص نیست ، به هرحال افتتاح حساب برای مشتری جدید ، چگونگی واریز مبلغ برای گشایش حساب باید روشن شود که تا امروز هیچ دستور العملی برای این تهیه نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که مهلت تاسیس این دو بانک تا پایان امسال است ، آیا بانک مرکزی با این اوصاف می تواند تا پایان امسال به تاسیس این دو بانک امیدوار بود؟ تصریح کرد: اینکه مهلت تاسیس تا پایان سال است خیلی مهم نیست مهم چارچوب است که مشخص شود این بانک ها می خواهند در سیستم بانکی کشورچه کاری انجام بدهند و فعالیت خود را بر چه اساسی متمرکز کنند.
شریفی با بیان اینکه تجربه مشابهی از این بانک های صد در صد الکترونیکی در کشورهای دیگر سراغ ندارد گفت: این را می دانم که در کشورهای دیگر بانک ها به شدت به سمت الکترونیکی کردن خدمات خود پیش رفتند .
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: هزینه عملیاتی یک خدمت الکترونیک به مراتب کمتر از یک خدمت حضوری است اگرقیمت تمام شده یک خدمت حضوری 400 تومان باشد ارایه همان خدمت به صورت الکترونیکی تنها 10 الی 20 تومان هزینه در بر دارد به واقع هزینه خدمات الکترونیکی 400 برابر کمتراز ارایه خدمات به صورت حضوری است.
شریفی ابراز داشت : بانک های خارجی هم به همین دلیل به سمت الکترونیکی کردن امور پیشرفتندطبیعی است که قیمت تمام شده یک عملیات حضوری خیلی بیشتر از ارایه یک خدمت الکترونیکی است ، لذا من شخصا بانکی را سراغ ندارم که صد در صد الکترونیکی باشد و شعبه ای نداشته باشد و بگوید که من فقط الکترونیکی عمل می کنم.
وی افزود: بانک های خارجی که بخش اعظمی از فعالیت شان را به صورت الکترونیکی ارایه می کننددارای شعبه هستند و وقتی مشتری مراجعه می کند باید کارمزد خدمات را هم بپردازد.
با این اوصاف بیراه نیست اگر در راستای اصلاح بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی بند مربوط به تاسیس دو بانک صد در صد الکترونیکی نیز مورد تغییر واقع شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =