به گزارش مهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان با اعلام پایان زمان سرشماری زمستانه حیات وحش این شهرستان، گفت: محیط بانان در این سرشماری ردپای پلنگ را مشاهده کردند.

حشمت الله کشیری با اشاره به اینکه سرشماری زمستانه پستانداران و پرندگان زیستگاه‌های حیات وحش شهرستان طالقان روز گذشته به پایان رسید، اظهار کرد: پیش از آغاز سرشماری زمستانه دوره‌های آموزشی ویژه محیط‌بانان، کارشناسان و جوامع محلی در شهرستان طالقان برگزار شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه محیط‌بانان، کارشناسان و جوامع محلی در دوره‌های آموزش با شیوه‌های نوین سرشماری آشنا شدند، گفت: دامپزشک حاضر در دوره‌های آموزشی، بیماری‌های مختص پستانداران و پرندگان حیات وحش طالقان را برای محیط بانان و کارشناسان تشریح کرد.
ردپای پلنگ و خرس در حیات وحش طالقان دیده شد
کشیری با تاکید بر اینکه ۱۸ مسیر در حیات وحش طالقان مورد پایش قرار گرفت، گفت: در سرشماری زمستانه، ۴۰ درصد جغرافیای حیات وحش شهرستان طالقان مورد سرشماری قرار گرفت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان گفت: سرشماری زمستانه حیات وحش در طالقان با مشاهده ۲ هزار و ۴۰۰ راس کل و بز وحشی به پایان رسید.
به گفته کشیری، محیط‌بانان و کارشناسان ردپای تازه پلنگ، خرس و دیگر گوشت خواران را در محدودهایی که مورد سرشماری قرار گرفت، مشاهده کردند.
وی با تاکید بر اینکه حیات وحش طالقان خارج از مناطق چهارگانه قرار دارد، گفت: ردپای پلنگ، خرس و دیگر گوشت خواران در مناطق آزاد مورد مشاهده قرار گرفته است.
کشیری با اشاره به اینکه مناطق بالا طالقان جز مناطق شکار ممنوع است، گفت: تنوع پستانداران و پرندگان در مناطق آزاد بیشتر است. همکاری محیط‌بانان و جوامع محلی در پایش انجام شده مطلوب بوده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان به بارش برف در ارتفاعات شهرستان طالقان اشاره کرد و گفت: وضعیت جوی و بارش‌های شدید برف به کارشناسان اجازه نمی‌داد تا مناطق دیگر را مورد سرشماری قرار دهند به طوری که پوشش برف بالاتر از دو کیلومتری آبادی ها و روستاها اجازه تردد را از محیط بانان می‌گرفت.
وی با تاکید بر اینکه آمار حیات وحش طالقان با واقعیت منطبق است، گفت: هر ساله دو نوبت در فصل تابستان و پاییز یا زمستان سرشماری پستانداران و پرندگان در شهرستان طالقان انجام می‌شود.
کشیری به برگزاری دوره پرنده شناسی در شهرستان طالقان اشاره کرد و گفت: کارشناسان و محیط‌بانان در مسیر سد طالقان و رودخانه اقدام به سرشماری پرندگان کرده‌اند.
بیش از ۱۵ قلاده پلنگ در حیات وحش طالقان زندگی می‌کنند
وی با اشاره به اینکه پرندگان آبزی، مهاجر، غیرشکاری و پرندگان حمایت شده در حیات وحش طالقان زندگی می‌کند، گفت: محیط‌بانان و کارشناسان ظرف دو روز گذشته بیش از ۱۲۰ گونه از پرندگان را در این منطقه شناسایی کرده‌اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در ادامه در پاسخ به این پرسش که «کدام گونه از پرندگان در طالقان بیشتر مشاهده شده است»، گفت: کبک دری گونه‌ای است که در بسیاری از مناطق کشور از بین رفته است ولی این گونه در طالقان زندگی می‌کند.
کشیری در ادامه با تاکید بر اینکه محیط‌بانان روز گذشته یک قلاده پلنگ به همراه دو توله‌اش را مشاهده کرده اند، گفت: بیش از ۱۵ قلاده پلنگ در حیات وحش طالقان زندگی می‌کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در پایان در پاسخ به این پرسش که «آیا از پهباد برای سرشماری حیات وحش طالقان استفاده شد یا خیر»، گفت: استفاده از پهباد در مناطق کوهستانی با سختی‌های خاص خود همراه است کارشناسان در حال آموزش استفاده بهینه از پهباد هستند. امیدواریم در سال‌های آینده برای سرشماری مناطقی که به دلیل شرایط خاص جوی امکان سرشماری نداریم با استفاده از پهباد بتوانیم اطلاعات را استخراج کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =