یک کارشناس مسائل شرق آسیا با اشاره به عملیات تروریستی داعش در جاکارتا گفت در صورت شکست داعش در خاورمیانه، منطقه شرق آسیا و خراسان بزرگ می توانند به عنوان پایگاه های بعدی داعش مورد توجه قرار بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین پیرمحمد ملازهی که با بخش خبر بیست و یک سیما گفتگو می کرد با اشاره به انفجار خونینی که امروز در جاکارتا رخ داد در پاسخ به این سوال که آیا تفکرات داعش در این کشور جایگاهی دارد یا خیر گفت: اندونزی دارای بزرگترین جمعیت مسلمان در جهان است اما عمده مسلمانان این کشور میانه رو هستند و حتی احزاب و گروه های این کشور هم عمدتا کارهای فرهنگی و سیاسی می کنند و گرایشی به خشونت و عملیات مسلحانه ندارند.

این کارشناس مسائل آسیا با این همه افزود: اما در سالهای اخیر یک گروه های کوچکی در کنار احزاب و گروه های ریشه دار و قدیمی تشکیل شده است که این ها با داعش اعلام همبستگی کرده اند که از آن جمله می توانیم به گروه انصار التوحید اشاره کنیم که به احتمال زیاد این عملیات تروریستی نیز کار آنها بوده است.

پیرمحمد ملازهی با بیان اینکه البته پیش از این گروههای کوچک یک گروه بزرگ اسلامی دیگر با گرایشاتی نزدیک به داعش وجود داشته است گفت: بخش قابل توجهی از گروه جماعت اسلامی اندونزی نیز با داعش اعلام همبستگی کرده است .

کارشناس مسایل شرق آسیا با بیان اینکه داعش موفق شده است در اندونزی گره های بومی داعشی پدید بیاورد گفت: این گروه ها با سوء استفاده از نارضایتی هایی که در ساختار قدرت وجود دارد موفق شده اند برخی جوانانا در حاشیه را به خود جذب کرده و برای اهداف داعش به خدمت بگیرد و این امکان وجود دارد که در آینده نیز از این دست عملیات بازهم تکرار شود.

پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این سوال که آیا اندونزی پذیرای تفکر داعشی خواهد بود یا خیر گفت: داعش در که سه منطقه اسلامی را برای خلافت خود برگزیده است. اولین و اصلی ترین آن خاورمیانه و شمال آفریقا است که در آن اعلام خلافت کرده است. دومین منطقه مورد نظر داعش که خراسان بزرگ است که از ایران شروع و تا شمال هند و بخش های زیادی از افغانستان و پاکستان را شامل می شود و سوم شرق آسیا است.

ملازهی با بیان اینکه پیش از پیدایش داعش در اندونزی تشکیلاتی تحت عنوان دولت اسلامی شکل گرفته بود گفت: این واقعیتی است که زمینه های نفوذ و فعالیت داعش در این کشور از قبل وجود داشته است و آنها از این زمینه ها بهره می برند.
این کارشناس مسائل آسیا در پایان گفت: اگر داعش نتواند درخاورمیانه باقی بماند و خلافتش با شکست مواجه شود منطقه شرق آسیا و خراسان بزرگ می توانند به عنوان پایگاه های بعدی داعش مورد توجه قرار بگیرند.
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =