ایسنا طی گزارشی نوشت: خودروسازان دنیایی را تصور می‌کنند که در آن دیگر هیچ کس در تصادف خودرو جانش را از دست نمی‌دهد و می‌گویند برای دستیابی به این هدف، بسیار نزدیکتر از آنچه هستند که بسیاری از مردم فکر می‌کنند.

خودروسازان تاکید دارند که راه‌کار واقعی برای دنیای عاری از تصادف در گروی خودروی خودران است که مجهز به امکانات ایمنی پیشرفته بوده و رانندگی را ایمن‌تر می‌کند.

جیم ترینور، سخنگوی ولوو در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت به خبرگزاری فرانسه گفت: نگرش بلندمدت این خودروساز است که خودروها نباید تصادف کنند.

ولوو که در پیشرو بودن در ایمنی شهرت دارد، هدفی را تعیین کرده که طبق آن، تا سال 2020 هیچ کس در خودروهای جدید این شرکت کشته یا مجروح نخواهد شد.

دهه گذشته شاهد تحولات چشمگیری از سوی خودروسازان مختلف در عرصه فناوری اجتناب از تصادف بود.

سیستمهای تشخیص نقطه کور در خودروهای جدید مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کنترلهای کروز تطبیق پذیر، سرعت خودرو را بر مبنای فاصله با خودروی جلویی کاهش می‌دهند و سیستمهای دوربین درباره خارج شدن از لاین به رانندگان هشدار می‌دهند.

سیستمهای پیشرفته حتی می‌توانند خواب آلودگی راننده را تشخیص داده و به وی برای متوقف کردن خودرو هشدار دهند.

اهمیت صبوری

به گفته سخنگوی ولوو، کلید عرضه امکانات ایمنی مطلوب رانندگان، اطمینان از همکاری آنها برای بهبود این سیستم‌ها است. به عنوان مثال اگر ترمزها اغلب موارد به اشتباه به کار بیافتند، رانندگان عصبانی شده و سیستم را غیرفعال می‌کنند در حالیکه این سیستم نیاز به اصلاح دارد تا به راننده امکان دهد در آخرین لحظه ممکن واکنش نشان دهد.

ولوو علاوه بر فناوری جلوگیری از تصادف، سرگرم طراحی سیستمهایی است که در زمان اجتناب ناپذیر بودن تصادف، صدمات سرنشینان خودرو را به حداقل برساند.

یکی از این سیستم‌ها می‌تواند نزدیک شدن سریعتر از حد یک خودرو را تشخیص داده و با محکم کردن کمربندهای ایمنی و بکار گرفتن، فضای داخل خودرو را برای برخورد احتمالی آماده کند.

ایمنی برای همه

امکانات ایمنی در ابتدا به خودروهای لوکس گران قیمت اختصاص داده شده بود، اما با کاهش هزینه فناوری ایمنی، به خودروهای ارزانتر بازار انبوه راه پیدا می‌کند.

فورد فوژن جدید که در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی شد، مجهز به 20 فناوری دستیار راننده از جمله سیستم تشخیص عابرپیاده و فرمانی است که در صورت خارج شدن راننده از لاین، مرتعش می‌شود.

جنرال موتورز هم در نمایشگاه خودروی دیترویت شاسی بلند آکادیا 2017 را نمایش داد که نخستین خودرو مجهز به یک سیستم هشدار برای چک صندلی عقب و اطمینان از جا نماندن کودک در خودرو است. این امکان ایمنی احتمالا در همه مدلهای این خودروساز گنجانده خواهد شد.

به گفته مارک رئوس، مدیر برنامه ریزی محصول جنرال موتورز، کودکان زیادی به شکل غیرعمدی در خودرو جا گذاشته می‌شود که اغلب نتایج تراژیکی داشته و منجر به مرگ کودک بر اثر گرمای شدید داخل خودرو شده است.

جنرال موتورز نخستین خودروسازی است که از چنین سیستم هشداری استفاده می‌کند و سرگرم کار روی یک فناوری برای تشخیص کودک در صندلی عقب خودروی پارک شده است.

حدود 30 تا 40 کودک هر سال در آمریکا به دلیل اینکه والدینشان وجود آنها را در صندلی عقب فراموش می‌کنند بر اثر گرمای شدید داخل خودرو جانشان را از دست می‌دهند.

یکی از مقامات جنرال موتورز در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: این شرکت بدنبال به صفر رساندن تصادفات و تلفات مربوط به آنها است که اگرچه هدف بلندپروازانه ای محسوب می‌شود اما با فناوریهای طراحی شده امکان پذیر است.

در این بین تویوتا به تازگی مجموعه امکانات جدیدی معرفی کرده که تا سال 2017 تقریبا در همه مدلهای این شرکت موجود خواهند بود.

این امکانات زمانی که برای نخستین بار در خودروهای لوکس لکسوس عرضه شدند، شش هزار دلار قیمت داشتند اما تویوتا موفق شده این هزینه را به 300 تا 630 دلار کاهش دهد.

رسوایی‌های سلب کننده اعتماد مصرف کننده

با وجود پیشرفتهای علمی تخیلی در فناوری ایمنی، رسوایی‌هایی که خودروسازان به بار آورده‌اند به اعتماد مصرف کنندگان به مطمئن بودن خودروهایشان آسیب زده است.

هفته جاری نخستین شکایت مدنی علیه مشکل ایمنی سوییچهای احتراق مرگبار جنرال موتورز در آمریکا مورد رسیدگی قرار گرفت. این خودروساز به مدت بیش از این دهه مشکل مذکور را که 124 کشته و 275 مصدوم بر جای گذاشت، از مقامات ایمنی پنهان نگه داشته بود.

همچنین خودروسازان هنوز در تلاشند تا ایربگهای انفجاری ساخت شرکت ژاپنی تاکاتا را که تاکنون 9 کشته و شمار متعددی مصدوم بر جای گذاشتند، در 19 میلیون خودرو در آمریکا تعویض کنند.

فیات کرایسلر و تویوتا هر یک گرفتار رسوایی شده و به دلیل کوتاهی در اصلاح نقصهای ایمنی خودروهایشان میلیون‌ها دلار جریمه پرداخت کرده اند.

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تقی A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    2 0
    وای من با خوندن این مطلب دیگه بیشتر قدر پرایدم رو میدونم عمرا دیگه دنبال ماشین‌های خارجی نمیرم. هرجا سخن از امینت و کیفیت است نام پراید می‌درخشد.