در کوران خبرهای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، خبری زمزمه وار دهان به دهان گشت تا اینکه بالاخره رئیس فعلی فدراسیون فوتبال در روز 23 دی آن را تایید کرد.

محمد منصور عظیم زاده اردبیلی* - خبرآنلاین/ خبر چه بود؟ قرار است اساسنامه فیفا در 26 فوریه یعنی 7 اسفند ماه 1394 در مجمع عمومی فیفا عوض شود. دقت کنید بیش از سه هفته قبل از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال ایران در 23 دی ماه 1394، این نامه با کلیه مستندات از سوی فیفا در روز 23 دسامبر 2015 یعنی 2 دی ماه بر روی سایت فیفا بارگذاری و به فدراسیون های عضو ارسال شده است که البته رئیس فعلی فدراسیون فوتبال ایران هم در روز 23 دی پس از برگزاری مجمع در حضور رسانه ها اعتراف به وصول چنین نامه و مستنداتی کرد و این یعنی چه ؟

به عبارت خیلی واضح ، فیفا با احترام به بررسی کارشناسی اعضای مجمع خود، در 23 دسامبر 2015 یعنی دقیقا چهارشنبه 2 دی 1394 دقت کنید 65 روز مانده به برگزاری مجمع فیفا در 7 اسفند 1394 این مستندات را برای اعضا فرستاده است. 65 روز مانده به مجمع!

البته برخی از خبرنگاران محترم در تحلیل های خود تصور کرده اند که این تغییرات و اصلاحات اساسنامه بدون امضا آمده است در حالی که باید متذکر شد دستور جلسه مجمع فیفا را نخوانده اند که با امضای رسمی مارکوس کاتنر دبیرکل موقت فیفا و با مقدمه و امضای عیسی حیاتو رئیس موقت فیفا  این دستور جلسه در دسامبر 2015 برای همه اعضا ارسال شده و به تک تک فدراسیون های عضو نیز همراه با نسخه فیزیکی علاوه بر نسخه مجازی واصل شده است.

حتی در یک فایل مجزا و در قالب 19 پرسش دلایل و توضیحات این اصلاحات نیز برای اعضا ارسال شده است و این یعنی همه چیز شفاف و دقیق و البته در زمان بندی مشخص و قابل توجه.

لینک کلیه مستندات این مهم شامل: دستور جلسه ارسالی، اساسنامه پیشنهادی و اصلاح شده همراه با تغییرات، پرسش و پاسخ در مورد چرایی این تغییرات پیشنهادی، پرسش و پاسخ در مورد نحوه انتخاب ارکان قضایی فیفا و رئیس فیفا و همچنین قوانین حاکم بر انتخاب رئیس فیفا را می توانید ایـــنــــجـــا ببینید.

نکته مهم این است که در ارسال این مستندات علاوه بر برخورداری توضیحات کتبی برای اصلاحات، هم با مشخص کردن متن قبلی و جدید اعم از حذفیات، تغییر عبارات و یا اضافه کردن مطالب و کلمات بوده است.

این در حالی است که در نمونه ایرانی آن در دی ماه 1390 این موضوع نه تنها رعایت نشد و غیرقانونی عمل شد و حتی تا شب قبل از برگزاری مجمع 4 دی 1390 در اتاق رئیس فدراسیون پیشنهاد دهندگان اصلاحات اساسنامه به جمع بندی نرسیدند و این بحثها ادامه داشت ، بلکه در مدل شبیه سازی شده غلط قبلی در همین مجمع 23 دی 1394 نیز وقتی فقط 21 روز مانده به مجمع این اساسنامه پیشنهادی ویرایش هفتم برای اعضای مجمع فرستاده شده در بیش از 40 مورد از نزدیک به 214 مورد اصلاح ، نه برای اعضای مجمع این تغییرات مشخص شده بود و نه برجسته، نه حذفیات مشخص بود و نه توضیح کتبی برای این اصلاحات داده شده بود.

جالبتر اینکه در همین فرجه زمانی 21 روزه برای الزام ارسال دعوتنامه های مجمع نیز در ویرایش هفتم پیشنهادی اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران شاهد آن هستیم با کاهش شدید در بند 3 ماده 24 پیشنهادی به 10 روز کاهش یافته -دقت کنید 10 روز! نه 65 روز ! - که امکان بررسی و رایزنی اعضای مجمع را تا برگزاری مجمع که معمولا باید مشاوره در خصوص موارد مطروحه دستور جلسه داشته باشند، بشدت کاهش داده بودند. ضمن آن که علاوه بر این روندهای قابل انتقاد فوق الذکر، صراحتا در مصاحبه های رسمی و منتشره از ویرایش هشتم در چهار روز مانده به مجمع سخن گفته بودند و در رسانه های عمومی کشور از پکیج جدیدی چهار روز مانده به مجمع در حال رونمایی بودند.

ورود به بحث تغییرات ماهیتی اساسنامه فیفا خود جدا و بحثهای طولانی کارشناسی دیگری را می طلبد اما اینکه بسیاری از افراد در فدراسیون فوتبال ایران مدعی مکرر رعایت رویه های بین المللی برای اصلاح اساسنامه فوتبال کشورمان بودند، جای پرسش جدی دارد.

از این موضوع هم می گذریم و قضاوت را به خوانندگان وا می گذاریم که اتفاقا در همین مجمع فیفا که قرار است در ساعت 30 : 9 روز جمعه 7 اسفند 94 تشکیل شود، ارکان قضایی فیفا توسط مجمع انتخاب خواهند شد که در بند 10 دستور جلسه ارسالی 23 دسامبر 2015 یعنی 2 دی 94 هم آمده است، آنوقت ادعا می شد که ارکان قضایی فیفا در عمل توسط هیئت رئیسه فیفا انتخاب می شود و از طرف دیگر مسئولان فیفا در یک جلسه دو ساعته این همه اصلاحات را به صورت شفاهی به ما داده اند! و ما هم اکنون این 214 اصلاحات پیشنهادی ویرایش هفتم خودمان را منتج به آن جلسه دو ساعته به اعضای محترم مجمع فدراسیون فوتبال ایران ارائه می کنیم !

درصدد این نیستیم که ادعاهای بیشمار آنها را راستی ازمایی کنیم که خود پیدا است از تمام مستنداتی که هم فیفا ارسال کرده است و هم آنان ارسال کرده اند، و هم شیوه جاری ما و آنها. ولی حداقل انتظار داریم در آینده این رویه های بین المللیِ حداقلی را سرلوحه کار خود قرار دهند و نظرات خود را در قالب نظرات فیفا به اعضای مجمع منعکس نکنند، چرا که بدیهی و عقلی است وقتی خود فیفا به روشی عمل می کند ، قطعا مغایرِ صد در صدی با روش خود، پیشنهادی را به فدراسیونهای عضو خود نخواهد داد مگر آنکه با طرح چنین ادعاهایی، عمداً نخواهیم درکی برای مخاطب خود قائل شویم.

*رئیس اسبق روابط بین الملل فدراسیون فوتبال

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =