ایرنا نوشت: رسانه های پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور از احتمال ادامه روند میانجی گری پاکستان میان ایران و عربستان در حاشیه نشست اضطراری وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که قرار است امروز (پنجشنبه) در شهر جده عربستان برگزار شود، خبر دادند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این کنفرانس به جده سفر کرده است و از پاکستان نیز سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور خارجی در کنفرانس جده شرکت خواهد کرد.
روزنامه 'نوای وقت' چاپ شهر اسلام آباد در گزارش امروز خود به نقل از منابع دیپلماتیک بدون اشاره به نام آنها افزود: سرتاج عزیز قرار است طی دیدار با مقامات ایران و عربستان در شهر جده و در حاشیه کنفرانس یاد شده، روند میانجی گری پاکستان میان تهران و ریاض را پیش ببرد.
در این گزارش آمده است: در نشست اضطراری وزیران خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی، هیات پاکستانی بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات میان کشورهای اسلامی تاکید و پیشنهادهای مهمی در این زمینه ارائه خواهد داد.
نوای وقت نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران حمله به نمایندگی های دیپلماتیک عربستان در ایران را اقدام ناپسندی خوانده است و این امر می تواند پیشرفت مثبتی در پیشبرد روند کاهش تنش ها میان تهران و ریاض باشد.
محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان که به همراه ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با هدف میانجی گری میان عربستان و ایران، به ریاض و تهران سفرکرده بود، بعد از دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگاران پاکستان همراه خود گفت: پاکستان و ایران توافق کردند نمایندگان ویژه ای برای پیگیری روند میانجی گری جاری پاکستان با هدف به نتیجه رساندن آن معرفی کنند.
نواز شریف همچنین گفتت که پاکستان آماده میزبانی مذاکره میان ایران و عربستان است.
نخست وزیر پاکستان همچنین سفر اخیرش را به ریاض و تهران با هدف میانجی گری میان دو طرف، 'مثبت و رضایبتخش' ارزیابی کرد.
نواز شریف گفت که از عربستان نیز خواهد خواست تا نماینده ویژه خود را در این زمینه معرفی کند تا کارها برای ادامه میانجی گری میان ایران و عربستان دنبال شود.
وی گفت: هم مقام های عالی عربستان و هم مقام های عالی ایران تاکید داشتند که خواستار ادامه تنش نیستند و هر دوطرف از ابتکار پاکستان برای میانجی گری استقبال و قدردانی کردند.
نخست وزیر پاکستان گفت: گام بعدی در روند میانجی گری، این است که ایران و پاکستان نمایندگان ویژه خود را برای پیگیری این روند تعیین و معرفی خواهند کرد. من از عربستان هم خواهم خواست تا نماینده ویژه خود را در این زمینه تعیین و معرفی کند. این نمایندگان ویژه بطور تمام وقت برای پیشبرد موضوع با هدف حل و فصل تنش میان تهران و ریاض، با هم در تماس خواهند بود و کار خواهند کرد.
نخست وزیر پاکستان گفت: مقام های سعودی به من گفتند که به ایران به عنوان یک دشمن نگاه نمی کنند و دقیقا مطلب مشابه را هم از مقام های عالی ایران دریافت کردم. آنها به من گفتند که علاقه ای به تنش ندارند. امیدوارم این روند میانجی گری به ملایمت و بدون مشکل پیش برود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =