ایرنا نوشت: به دنبال انتشار گزارش قاضی پرونده جنجالی قتل 'الکساندر لیتویننکو' جاسوس پیشین روس که ادعا کرده این قتل احتمالا با تصویب مسکو و شخص ولادیمیر پوتین صورت گرفته است، سخنگوی رییس جمهوری روسیه هشدار داد که این گزارش روابط روسیه و انگلیس را بدتر می کند.

به گزارش ایرنا، «دمیتری پسکوف» روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: متاسفم که گزارش قاضی پرونده قتل 'لیتویننکو' روابط روسیه و انگلیس را بدتر و تنش های میان دو کشور را وخیم تر می کند.
وی افزود: همواره به داشتن روابط خوب با انگلیس ارج می نهادیم و پس از حادثه غم انگیز قتل لیتویننکو امیدوار به همکاری نزدیک و تعامل در تحقیقات در این پرونده جنایی بودیم.
سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت: متاسفانه انگلیس همکاری ها و روابط با روسیه در بسیاری از عرصه های دوجانبه را به حالت تعلیق درآورد.
وی در مورد تحقیقات پیرامون قتل لیتویننکو ادامه داد: این گونه به ظاهر تحقیقات فقط موجب مسمومیت بیشتر فضای روابط روسیه و انگلیس می شود.
پسکوف با بیان این که هیچگاه روسیه در سردی روابط با انگلیس پیشقدم نبود، اظهار داشت: فقط می توانیم از وضعیت پیش آمده ابراز تاسف کنیم.
وی با اشاره به این که گزارش در مورد قتل لیتویننکو را همانند جوک انگلیسی ارزیابی می کند، افزود: کرملین هیچ یک از بخش های گزارش قاضی انگلیسی در باره این پرونده را نمی پذیرد.
وی افزود: این گزارش کاملا تحریک امیز است و قاضی انگلیسی لوگووی و کوفتون را به عنوان مجریان قتل لیتویننکو معرفی کرده است در حالی که تمام اتهام وارده بر این افراد بر حدسیات و احتمال استوار شده است.
سخنگوی کرملین گفت: این اصطلاح (احتمال) در امور قضایی روسیه بکار گرفته نمی شود و در سیستم قضایی کشورهای دیگر هم کاربرد ندارد و بدون شک نمی تواند از طرف روسیه به عنوان حکم پذیرفته شود.
رابرت اوون قاضی انگلیسی پس از تحقیقات عمومی یک ساله در گزارش خود بیان داشت، مطمئن است به «لیتویننکو» 43 ساله در یکی از هتل های شهر لندن در ماه نوامبر سال 2006 چای آغشته به دوز کشنده ای از پلوتونیوم 210 خورانده شده است.
وی مدعی شد: این قتل در 'یک عملیات' و احتمالا با تصویب مسکو و شخص ولادیمیر پوتین صورت گرفته است.
'ماریا زاخارووا ' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد:« دلایلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم گزارش نهایی درباره این تحقیق سیاسی جهت دار و فاقد شفافیت ، عینی و بی طرفانه باشد.»
زاخارووا افزود:« ما متاسفیم که این تحقیق کاملا کیفری به تحقیقی با انگیزه های سیاسی تبدیل شد و فضای عمومی روابط دوجانبه با لندن را خراب کرد.»
'تراز می' وزیر کشور انگلیس روز پنجشنبه در نشست مجلس عوام در واکنش به گزارش یادشده گفت که سفیر روسیه قرار است به وزارت خارجه این کشور فرا خوانده شود.
وزیر کشور انگلیس با اشاره به تحقیقات صورت گرفته برای کشف ابعاد قتل لیتویننکو جاسوس سابق روس و احتمال دخالت مسکو در این مساله افزود: قتل لیتویننکو ، غیر قابل قبول و ناقض حقوق بین الملل بشمار می آید.
وی در همین حال گفت: ما نارضایتی خودمان را از عدم همکاری روسیه برای ارائه پاسخ های رضایت بخش در مورد پرونده لیتویننکو ابراز می داریم.
از سوی دیگر سخنگوی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امروز ( پنجشنبه ) اعلام کرد نتیجه گیری های قاضی پرونده که اعلام کرده است« قتل الکساندر لیتویننکو به تایید بالاترین مقام حکومت روسیه رسیده بسیار خطرناک است.»
این سخنگو تأکید کرد:« این شیوه رفتار حداقل برای کشوری که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است ، خطرناک بشمار می آید.'
'الکساندر یاکوونکو' سفیر روسیه در لندن نیز امروز به دنبال انتشار گزارش قاضی پرونده قتل ' لیتویننکو'، به وزارت خارجه انگلیس احضار شد.
روابط روسیه و انگلیس در سالهای اخیر پرتنش بوده است و لندن در دو سال اخیر در مساله اوکراین با پیروی از واشنگتن چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =