پدیده آب و هوایی «ال نینو» در حال رسیدن به اوج خود است و اگر کشور ها به اندازه کافی آماده مقابله با آن نباشند جان ده ها میلیون نفر در خطر می افتد.

نیو صدر: «ال نینو» پدیده آب و هوایی است که تاکنون حوادث طبیعی زیادی دز برخی کشورها ایجاد کرده و منجر شده 150 هزار نفر در آرژانتین، پاراگوئه، برزیل و اروگوئه خانه هایشان را ترک کنند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت «ال نینو» گرم شدن از مرکز تا شرق اقیانوس آرام است که که روی میزان بارندگی بسیاری از قسمت های دنیا و دما قسمت های زیادی از مناطق دنیا مخصوصا مناطق گرمسیری آفریقا، آسیا و اقیانوسه و آمریکا لاتین تاثیر می گذارد. معمولا ال نینو منجر می شود بارندگی در بعضی مناطق زیاد و در بعضی مناطق کم شود.

دکتر ریچارد برنان، مدیر مدیریت های خطرهای اضطراری و پاسخ های انسان دوستانه سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: «از اتیوپی تا هائیتی و گینه نو آسیب های از طرف «ال نینو» را می بینیم و باور داریم که تاثیرات آن روی سلامت عمومی هم ادامه خواهد داشت، حتی وقتی پدیده «ال نینو» تمام شود. برای پیشگیری مرگ ها و بیماری های غیر ضروری دولت ها باید روی افزایش قدرت آمادگی و واکنش نشان دادنشان سرمایه گذاری کنند.»

تحقیق جدیدی از سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که خشکسالی های شدید، سیل، باران های سنگین و افزایش دما همه به عنوان تاثیرات «ال نینو» شناخته شده اند و اینها ممکن است به سوء تغذیه، شیوع بیماری ها، کمبود شدید آب و اخلال در خدمات بهداشتی منجر شود. معمولا پیامد های بهداشتی در کشور های در حال توسعه ای که ظرفیت بهداشتی کمتری دارند بیشتر است. پیش‌بینی شده است که «ال نینو» امسال بدترین در سال های اخیر باشد حتی شدید تر از «ال نینو» سال های 1997 که عواقب بسیار مرگباری داشت. ال نینو 1997 در شرق آفریقا منجر به باران شدیدی شد که باعث شد بیماری زیادی مانند مالاریا شیوع پیدا کند.

بر پایه آخرین گزارش سازمان ملل، حدود 60 میلیون نفر امسال از «ال نینو» تاثیر خواهند دید. بنابراین درخواست برای کمک های مالی در ده ها کشور به 76 میلیارد دلار رسیده است. سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد کشور های دیگری هم برای کمک مالی درخواست کنند.

تاثیرات مختلف در اطراف دنیا

وقتی تاثیرات شدید اب و هوایی «ال نینو» انتظار می رود این ماه اوج بگیرد و تا 3 ماه دیگر کم شود، تاثیرات بهداشتی آن تا پایان 2016 ادامه خواهند داشت.

دکتر برنان در این رابطه گفت: سال ها زمان می برد تا یک پاسخ مناسب، کارآمد و به موقع به «ال نینو» بدهیم.

«ال نینو» منجر به ایجاد باران های شدید در آفریقا می شود و حتی این خطر وجود دارد که بیش از 12 هزار بیمار مبتلا به وبا که در تانزانیا گزارش شده است به باقی کشور ها هم برسد.

خشکسالی شدید در شمال آفریقا که بر زندگی 22 میلیون نفر تاثیر گذاشت، تمام شد و اکنون این منطقه در حال تجربه کردن باراندگی‌های شدیدی است که می تواند منجر به ایجاد شیوع بیماری های مختلفی شود.

خشکسالی های شدید و کمبود آب روی زندگی افرادی که در جنوب غرب اقیانوسیه، مرکز آمریکا و جنوب آفریقا زندگی می کنند تاثیر می گذارد و منجر به افزایش سوئ تغذیه و بیماری های معده در نیمه اول 2016 می شود. برای مثال در مرکز آمریکا 4.2 میلیون نفر هم اکنون از خشکسالی تاثیر دیده اند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد گام های مهمی را می توان برداشت تا جلوی تاثیرات «ال نینو» گرفت، گام هایی مانند؛ نظازت بر بیماری، کنترل انتقال بیماری، بهبود خدمات آب و فاضلاب، ارائه مراقبت های پزشکی اورژانس و ...

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =