۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴

دانشمندان موفق شده‌اند الماس بدون نقصی بسازند که نسل جدید لیزرهای پرتوی ایکس را تولید می‌کند. اما جواهرسازان نگران نباشند، چرا که این الماس مصنوعی قرار نیست به بازار جواهرات راه یابد!

بهنوش خرم‌روز: لیزر انواع مختلف و کاربردهای متعددی دارد. لیزرهای قوی پرتوی ایکس، یکی از آن‌هاست که به دانشمندان کمک می‌کند که از مولکول‌های ریز دارو عکس بگیرند یا به دقت سلول‌های سرطانی را هدف بگیرند، اما لیزرها برای این که بتوانند کار خود را به خوبی انجام بدهند،‌ نیاز به آینه‌هایی با کیفیت بالا دارند. در آزمایش جدید،‌ پژوهشگران موفق شده‌اند الماس تقریبا بدون نقصی بسازند که می‌تواند این کار را انجام دهد.

به گزارش پاپ‌ساینس، یک لیزر اشعه ایکس در یک آزمایشگاه زیرزمینی واقع در آزمایشگاه شتاب دهنده خطی استنفورد وجود دارد که از نظر طولی معادل چندین زمین فوتبال است. اما تعداد بسیار زیاد آزمایش‌های زیستی، فیزیکی و شیمیایی در دنیای علم،‌ نشانگر آن است که به لیزرهای اشعه ایکس بسیار بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم همه آزمایش‌ها را انجام دهیم.

اغلب لیزرها از آینه‌های سیلیکونی برای عقب و جلو راندن امواج نوری استفاده می‌کنند، اما سیلیکون نمی‌تواند امواج پرقدرت اشعه ایکس را بازتاب نماید. به همین دلیل برای این نوع لیزر باید از آینه‌های ساخته شده از الماس استفاده کرد.
دو گروه در آزمایشگاه ملی آرگون و آزمایشگاه ملی بروک‌هاون موفق شده‌اند با اسپری کردن کربن درون یک اتاق دارای فشار بسیار بالا، الماس نسبتا کاملی بسازند. اتم‌های کربن در این آزمایش به خوبی خود را به صورتی منظم کردند که یک ساختار بلوری الماس تشکیل دادند.

در مطالعات مربوط به لیزرها،‌ این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود. جواهرفروش‌ها باید نفس راحتی بکشند،‌ چون قرار نیست این لیزر در اختیار عموم قرار بگیرد و تنها صرف پژوهش‌های علمی خواهد شد، هر چند به هر حال آن‌ها نگران الماس‌های مصنوعی دیگر خواهند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =