۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶
عربستان و تلاش برای انحراف افکار عمومی

نشریه کاتی مرینی (Kathimerini)* یونان طی گزارشی به قلم خانم «اوریدیکی برسی- Eridiki Bersi» یکی از نویسندگان این روزنامه تحت عنوان «عربستان دیگی که در حال جوشیدن است» به رفتارها و سیاست های تند و رادیکال عربستان پرداخته است.

حسن حسینی:

خانم «اوریدیکی برسی- Eridiki Bersi» در این مطلب می نویسد: سه واقعه سال 2015 موجب تشدید تنش در روابط ایران با عربستان گردید. اولا حصول توافقی با اهمیت استراتژیک بین ایران و آمریکا در مورد مسئله هسته ای که به انزوای ایران خاتمه داد و عربستان را نیز عصبانی کرد. ثانیا سقوط چشم گیر قیمت نفت از بشکه ای 110 دلار در سال 2014 به بشکه ای 35 دلار. عربستان با کاهش میزان تولید عامل سقوط قیمت نفت بوده چرا که تمایل دارد سهمیه رقبای خود در بازار که هزینه تولیدشان بیشتر است، را کاهش دهد. اما عواقب این سیاست برای اقتصاد عربستان بسیار سنگین بوده و کسری بودجه این کشور را به 15 درصد رسانده است. ثالثا وزیر شدن محمد بن سلمان و دیگر شاهزاده ها و نوه های بنیانگذار آل سعود. به نقل از ناظران بین المللی سلمان بن عبدالعزیز و همراهان وی بسیار راحت تر از عبدالله حاضرند ماشه را بکشند.

 عربستان تحت رهبری جدید تصمیم گرفت تا موتور جنگی فوق العاده مدرن خود را جهت بمباران یمن فعال کند. عربستان مدعی شد حوثی های یمن تهدیدی برای امنیت عربستان هستند. تهدید نظامی یمن علیه عربستان بیشتر به طنز شباهت دارد تا واقعیت. اما نوع خطر حوثی ها برای عربستان متفاوت بود. حوثی ها با اعتراض علیه رژیم های فاسد و غربگرای خلیج فارس به قدرت رسیدند. اعتراضی که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته و از نظر کاخ آل سعود غیر قابل قبول بود. 

شیخ نمر بعنوان تروریست اعدام شد، چرا که در سخنرانی های خود قدرت آل سعود را زیر سئوال برد و خواستار برگزاری انتخابات شد. پیام این اعدام بسیار روشن بود: دوره خرج کردن پول در مناطق محروم شیعه نشین عربستان بمنظور حفظ آرامش در این مناطق سپری شده و اینک نوبت سرکوب است. پرورش نفرت علیه شیعیان، مرتد دانستن شیعیان و نالایق بودن آنها برای زندگی کردن از اصول وهابیت افراطی ترین شاخه سنی است که آل سعود از آن تقلید می کند.  

علت تداوم بازی آل سعود با آتش و پرورش نفرت علیه شیعیان در راستای انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادی داخلی، تقویت اتحاد داخلی در حمایت از جنگ خونین یمن و دادن جنبه مذهبی به رقابت های منطقه ای خود با ایران از سوریه و لبنان تا عراق، بحرین و یمن است. هزینه های تسلیحاتی عربستان پنج برابر ایران است.  عربستان در سال 2013 میزان 30 درصد بودجه خود را به هزینه های دفاعی اختصاص داد. علی‌رغم خرید تسلیحاتی 90 میلیارد دلاری از آمریکا در طول سالهای 2010 تا 2014، جنگ یمن اثبات نمود که عربستان نمی تواند بدون حمایت اساسی و مستمر آمریکا نیروهای مسلح خود را توسعه دهد. عربستان با قطع روابط با ایران اوضاع را به افراط کشاند که البته بدون مداخله آمریکا هرگز به جنگ تبدیل نخواهد شد. تا زمانی که آمریکا به کمک تهران علیه داعش نیاز داشته باشد جنگی میان ایران و عربستان در افق دیده نمی شود». 

* نشریه کاتی مرینی از نشریات معتبر و پرتیراژ یونان بوده و متمایل به حزب محافظه کار نئودموکراسی است.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =