ایرنا نوشت: همراهی هیات بلندپایه ای از مقامات ترکیه از جمله رئیس ستاد فرماندهی ارتش، وزیر دفاع، در سفر احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور به عربستان در رسانه های ترکیه خبر ساز شد.

 'حاکان چلیک' مفسر و روزنامه نگار سرشناس ترکیه روز دوشنبه در برنامه زنده پارامتر در شبکه سی.ان.ان. حضور ژنرال 'خلوصی آکار' رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در هیات ترکیه و مشارکت او در جلسه دیدار وی با سلمان پادشاه عربستان را در شرایطی که عربستان و ایران یکی از پرتنش ترین دوران در تاریخ روابط خود را پشت سر می گذارند، بسیار معنی دار ارزیابی کرد.

روزنامه رادیکال نیز با عنوان کردن حضور آکار در مذاکرات داوداوغلو با سلمان نوشته است: داوداوغلو در پاسخ به سئوالی در خصوص حضور رئیس ستاد ارتش ترکیه در هیات گفت: این را باید طبیعی قلمداد کرد. در سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به عربستان، بر تشکیل شورای عالی همکاریهای راهبردی بین ترکیه و عربستان تصمیم گرفته شد. ما همکاریهای فشرده در زمینه صنایع دفاعی با عربستان داریم. به همین خاطر خواست که رئیس ستاد فرماندهی ارتش نیز در این سفر حضور داشته باشد. ما از قبل ( در حدود ماه نوامبر گذشته ) در این زمینه برنامه ریزی کرده بودیم. از این پش رئیس ستاد فرماندهی ارتش در چنین مذاکراتی حضور خواهد داشت.
روزنامه ملیت نیز با چاپ تصویری از حضور رئیس ستاد ارتش ترکیه در کنار سلمان در صفحه نخست خود نوشته است: این تصویر نمونه ای است.
به گزارش آناتولی داوداوغلو را در این سفر در این دیدار داووداغلو را، لطفی الوان معاون نخست وزیر، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه، مصطفی الیتاش وزیر اقتصاد، افکان علا وزیر کشور، بن علی ییلدیریم وزیر ارتباطات و عصمت ییلماز وزیر دفاع ملی ترکیه و خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه همراهی کردند.

داوداوغلو دیروز علاوه بر دیدار با سلمان با سرمایه گذاران سعودی نیز دیدار و گفت و گو کرد.
در این نشست که توسط آژانس توسعه حمایت سرمایه گذاری کشور ترکیه در ریاض پایتخت سعودی برگذار شد، صاحبان 20 شرکت سرمایه گذاری بزرگ سعودی شرکت کردند.
در این دیدار موضوع مشارکت ترکیه در طرحهای بزرگ سازه عربستان از جمله انبوه سازی مسکن و موضوع جذب سرمایه عربستان به ترکیه بحث و بررسی شد.

ترکیه آمادگی خودرا برای ساخت 250 هزار واحد مسکونی در عربستان را اعلام کرده است.
داوداوغلو دیشب به خبرنگاران ترک همراه خود گفت: قرار است قرارداد تشکیل شورای عالی همکاریهای راهبردی بین ترکیه و عربستان در اواخر سال جاری میلادی در سفر پادشاه عربستان به ترکیه به امضا برسد.
داوداوغلو دیشب در گفت و گو با خبرنگاران بر همکاری و همسویی دیدگاههای ترکیه، عربستان و قطر در مسائل سوریه، بحران و یمن تاکید کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    48 48
    نکنه قراره جنگی بشه علیه ما؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    انقدر ترکیه از مناقشات منطقه ای مفت خوری کرده که این پر خوری ها عقلشان را ذایل نموده مردم ترکیه خیلی به این حادثه جویی های اردوغان اعتقاد ندارند و اگر بر گشتند.
  • بدون نام ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    25 25
    از قديم گفتن كه شهر كه خلوت ميشه،غورباقه هم هفت تيركش ميشه!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    11 2
    ترکیه دویست و پنجاه هزار خونه برا عربستان می سازه؟ مگه عربستان چقدر جمعیت داره؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    9 12
    باسمه تعالی ترکیه در سایه جنگ ایران با عراق اقتصاد خود را باز سازی کرد.اینگونه رفتارهای ترکیه در اثر جاماندن از وقایع در جریان منطقه است و قطعا همرا با عربستان و فطر با مشکل شدید تر مواجه خواهد شد.والسلام
  • سمیاری IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 7
    باسلام انسان نباید منفی بافی کنه ولی اگر قراراست حالا بعداز سردار قادسیه سردار عثمانی اعلم کنن بسم الله
  • مجید IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 5
    اردوغان به خوبی میداند در سیاستهای منطقه ایی جا مانده و از قافله عقب است و میخواهد به نحوی جبران کند و اختلاف بوجود امده مابین ایران و عربستان فرصت برای شخصی فرصت طلبی مثل اردوغان است تا از این طریق جبران کند .با توجه به جمعیت اندک عربستان ترکیه پر جمعیت نعمتی تلقی میشود و عدم لبیک پاکستان به عربستان فرصت سواستفاده را به اردوغان میدهد با چنین دیدارهایی به ظاهر قوت فلبی به عربستان باشد ولی در باطن میخواهد ته ماندهای پول نفت عربستان را صاحب شود. ما و دنیا و ترکیه و همه میدانند که منطقه ظرفیت جنگ دیگری ندارد و متحدان ترکیه در ناتو چنین اجازه ایی به ترکیه نمیدهند . پرونده ترکیه و عربستان به حد کافی در جهان سیاه است و موظفند جبران کنند نه بدتر . در کل ما هم باید هوشیار باشیم ضرر ندارد
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اقا مجید خودتو زیاد تحویل میگیری.تو کشور شاید در سایه تبلیغات فکر کنی خبریه ولی بیرون کاملا بر عکسه.عربستانی که میگفتن نمیتونه به یمن حمله کنه کرد و داره لت و پار میکنه