مدیرکل آموزش و پرورش استان ، دلیل این مشکل در نظام آموزشی استان را اینگونه اعلام میکند: اداره نوسازی مدارس متولی تعمیر، مقاومسازی و نوسازی مدارس است اما به دلیل کمبود اعتبارات نمی تواند به صورت تمام و کامل پیگیر این موضوع باشند. بسیاری از مدارس بالای 30 تا 40 سال قدمت دارند. اگر این مدارس در مدت زمانهای مختلف نگهداری مناسب نشوند پس از مدتی نیاز به مقاومسازی دارند. تمجیدی ادامه میدهد: سطح و حجم مشکلات به حدی در نوسازی مدارس زیاد است که امکانات و اعتبارات از پس این مشکل بر نمی آید. این حق دانش آموزان است که در فضایی استاندارد از نظر مکان و ویژگی های آن مثل نور ، حرارت و مناسب بودن محیط مدرسه تحصیل کنند، اما متولیان امر از نظر تأمین منابع مالی گاهی در مسئولیت خود کم کاری می کنند.
کمبود اعتبار
بزرگ ترین مشکل در نوسازی مدارس تأمین اعتبارات است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش استان در این خصوص اظهار میکند: کارها در بخش نوسازی مدارس بسیار ضعیف پیش میرود. اعتبارات عمرانی مدارس کفاف نمیدهد. تعداد کمی از مدارس نوسازی شده است و بیشتر مناطق زنجان فاقد مدارس نوساز هستند.
«یعقوب علی عبادی» ادامه می دهد: بسیاری از پروژه های نوسازی نصفه کاره و نیمه تمام به حال خود رها شده است. 54 مدرسه برای احداث مدرسه جدید یا نوسازی از تملک زمین تا تجهیز در نظر گرفته شده اند اما برای اتمام این پروژهها نیاز به همکاری خیران و ارگانهای مربوطه داریم.
آموزش و پرورش هزینه تعمیرات جزئی را تقبل می کند اما متولی امر اداره نوسازی مدارس است.
وی با اشاره به این موضوع می گوید: در شناسنامه مطالعه استحکام و دوام مدارس پس از بررسیهای مختلف که در سال 93 انجام گرفته شد پی بردیم که درصد قابل توجهی از مدارس نیازمند مقاومسازی هستند. برخی مدارس در حال تخریب هستند و فقط سرپا هستند.
تکنیک نوسازی با دانش آموزان
عبادی معتقد است در حال حاضر مدارس از نظر فرسودگی یا در حالت ایستا قرار دارند یا در حال تخریبی به سر می برند. وی میگوید: طبق اعلام نظر سازمان تجهیز مدارس 25 مدرسه در استان در حال تخریب است. برخی از این مدارس تخلیه شده اند و دانشآموزان در کانکسها تحصیل میکنند. البته با توجه به مطالعه شناسنامه مدارس آمار بیش از این است. بسیاری از مدارس فاقد فضای استاندارد هستند.
وقتی مدرسه ای برای نوسازی شناسایی میشود مسئولان دستور تخلیه آن را می دهند، درحالی که فضای مناسب جدیدی برای اسکان این دانشآموزان وجود ندارد.
معاون مدیریت توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش با اعلام این موضوع اظهار میکند: اگر مدرسه ای تخلیه شود دانش آموزان بین مدارس پاسکاری می شوند. این کار پیامدهای منفی بسیاری دارد. با افزایش تعداد دانشآموزان توازن مدرسه از لحاظ ظرفیتی به هم می خورد، ظرفیت دانش آموزان یک کلاس بیش از حد استاندارد میشود و آموزش و تعلیم و همین طور اداره آن از سوی معلم کاری سخت و دشوار میشود. دانشآموزان نیز در چنین فضاهایی عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهند.
وی ادامه میدهد: والدین و دانش آموزان برای تردد و دوری راهی که به وجود میآید دچار دردسر میشوند.
تأمین به موقع
عبادی یکی دیگر از مسائل نوسازی و تعمیر مدارس در استان را تخصیص اعتبارات می داند و معتقد است برای این کار ادارات نوسازی مدارس و آموزش و پرورش نیازمند افزایش اعتبارات هستند که ضروری است به موقع به سیستم تزریق شود.
این مسئول ادامه میدهد: در برخی موارد اعتبارات تعیین شده دیر ابلاغ میشوند، تا جایی که مقاومسازی آنها مقدور نیست، چرا که فصل ساخت و ساز تابستان است. اما در فصول دیگر امکان تخلیه فضا به علت کمبود جا و محدودیتهای آموزشی وجود ندارد.
وی می افزاید: نوسازی مدارس بر اساس وضعیت فرسودگی آنها اولویت بندی میشود. تخصیص اعتبارات برای تعمیر یا مقاومسازی صد در صد نیست. در برخی موارد اعتبارات به حدی کم است که نمیتوان از پس هزینههای تعمیرات اساسی برآمد.
رفع مشکل
عبادی مشکل رفع مسأله نوسازی مدارس را در گرو همکاری دیگر دستگاه های دولتی نیز میداند و از آنها درخواست کمک می کند، چراکه فضا عنصر و موضوع مهمی در زمینه یادگیری است.
وی در خصوص وضعیت نامناسب مدارس شهرستان خدابنده اظهار می کند: خدابنده از نظر مناسب بودن فضای تحصیل دارای مشکلات بسیاری است. این شهرستان بیشترین مشکل در زمینه نوسازی مدارس را داراست.
در سفر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اعتبارات ملی برای رفع این مشکل تعیین شده است.
این مسئول درباره واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی میگوید: برای تکمیل پروژه های نیمه کاره مجبور به واگذاری آن به بخش دولتی هستیم و این موضوع را نیز ابلاغ کرده ایم. در حال حاضر 22 پروژه نیمه کاره از محل اعتبارات استانی وجود دارد و 25 پروژه در حال ساخت از محل اعتبارات ملی روی دست آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس مانده است.
گفتنی است تلاش خبرنگار برای ارتباط با مدیر اداره نوسازی مدارس استان برای تكمیل گزارش به نتیجه نرسید.
کمک خیران
معاون مدیریت توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان با تأکید بر کمک خیران مدرسهساز در نوسازی مدارس میگوید: خیران تاکنون کمکهای بسیاری این زمینه داشتهاند. به عنوان مثال اخیرا4/5 میلیارد تومان از سوی یک خیر در هفته اخیر برای ساخت وساز مدرسه توفیق اختصاص داده شد. عبادی ابزار امیدواری میکند: خیران همیشه در صحنه حضور داشته اند و اقدامات خداپسندانه زیادی انجام داده اند. امیدواریم همچنان دستگیر ما در زمینه نوسازی مدارس باشند.
نظر شما