واحدمرکزی خبر نوشت: توافقی که اتحادیه اروپا و آمریکا درباره حفاظت و انتقال اطلاعات امضا کرده اند،ظاهرا به نفع اروپا است.

خبرگزاری شین هوا از نایب رئیس کمیسیون اروپا ، استراسبورگ آنسیپ در کنفرانسی مطبوعاتی که پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار کرده بود، این مطلب را بیان کرد.
وی افزود : ما درباره یک سازوکار محکم حفاظت و انتقال اطلاعات مذاکره کرده ایم که موارد مثبت زیادی نسبت به سازوکار پیشین دارد.

توافق به نفع شهروندان اروپایی

 آنسیپ که مسئولیت رسیدگی به مسایل مرتبط با بازار انفورماتیک را در کمیسیون اروپا بر عهده دارد، افزود توافق نامه ای که اتحادیه اروپا و آمریکا امضا کرده اند، به تحقق منافع شهروندان و شرکتهای اروپایی کمک خواهد کرد.
مقامات اتحادیه اروپا و واشنگتن از اکتبر(مهرسال جاری) گذشته مذاکرات خود را درباره سازوکار جدید تبادل داده ها و اطلاعات آغاز  کردند. در آن زمان دادگستری اروپا به یک دانشجوی اتریشی رشته حقوق که از شرکت آمریکایی گوگل شکایت کرده بود، حق داد.

افشاگری های اسنودن

افشاگریهایی که ادوارد اسنودن مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا درباره برنامه های گسترده نظارت و جاسوسی دولت آمریکا در کشورهای خارجی، مقامات واشنگتن و بروکسل را به انعقاد توافق نامه ای جدید برای محافظت و تبادل داده ها وادار کرد.
مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا از ژوئن سال دو هزار و سیزده گستردگی برنامه های نظارتی و جاسوسی دولت آمریکا را در داخل و خارج از این کشور افشا کرد.
طبق افشاگریهای اسنودن که خشم مقامات آمریکا را برانگیخت بسیاری از شرکت های اینترنتی از قبیل فیسبوک، گوگل، مایکروسافت، اپل، ای او ال AOL، اسکایپ یا یاهو مجبور بوده اند در چارچوب برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به پریسم( Prism ) اطلاعات مربوط به کاربران خود را در اختیار مسئولان اطلاعاتی آمریکا قرار دهند.
افشای طرحهای  جاسوسی گسترده کاخ سفید در داخل آمریکا  و کشورها موجی از خشم و اعتراض در جهان ایجاد کرد.
اما در اکثر موارد همکاری های اطلاعاتی به ضرر دولت های اروپایی بوده است.  برای نمونه در اوایل سال جاری آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از سوی یک متحد خود در ائتلاف حاکم تحت فشار قرار گرفته است تا فهرست شرکت های مورد جاسوسی که آمریکا در اختیار دستگاه اطلاعات آلمان (بی ان دی) گذاشته بود را فاش کند.
سیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان در واکنش به انتشار ادعاهایی دایر بر اینکه بی ان دی برای تجسس بر شرکت های آلمانی به سازمان امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) کمک کرد چنین درخواستی را مطرح کرده است.

گزارش کاخ سفید، شفاف نیست
 

به گزارش صدای آلمان، پس از این ماجرا در کاخ سفید یک هیئت کارشناسان که متشکل از طرفداران رعایت حریم خصوصی و مقام های اطلاعاتی بودند، در یک نشست برای بازبینی برنامه های خود به اوباما گزارش داد.
"هیئت بازبینی حریم خصوصی و آزادی های مدنی" اعلام کرد، گزارش خود را در2 حوزه در مورد رصد و ثبت مکالمات تلفونی توسط اداره امنیت ملی ایالات متحده امریکا (ان اس ای) ونیز فعالیت های برون مرزی را انتشار می دهد.
اما پس از گذشت چند هفته گزارش های ارائه شده برای محافل اروپایی قانع کننده نبود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =